به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر عبدالحسین کلانتری شامگاه دوشنبه در جمع تشکلهای دانشجویی دانشگاههای گیلان در رشت عنوان کرد: این آییننامه چارچوبی برای مطالبات و خواسته های دانشجویی است ضمن اینکه مسیر اعتراضات را از اغتشاشات جدا می کند و فرصتی برای بیان مطالبات دانشجویان است.
وی مطالبه گری را فرصتی برای رفع نواقص عنوان کرد و افزود: نباید از مطالبهگری ترسید، باید به آن چارچوب داد و مسیرش را از قانون گریزی جدا کرد.
وی فعالیت های جمعی و دانشجویی را تقویت کننده مسئولیت اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: جوانی در هر دوره اقتضائاتی دارد، جوانان ایران به نوعی توانستند بدرخشند و این دوره نیز دورانی است که به تعبیر مقام معظم رهبری جوانان در این حال و هوا باید نقش آفرینی کنند و کنشگری موثری داشته باشند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت گفت و گو بیان داشت: ما باید گفت و گو را در خانواده و مدرسه تمرین کنیم تا در دانشگاه خود را نشان دهد البته فضای مجازی و شرایط کرونایی در کنار هم بودن را تعلیق و مراودات اجتماعی را دگرگون کرد که باید جبران شود.
آزادی پس از بیان را باید تضمین کنیم
دکتر کلانتری در ادامه با تاکید بر اینکه ما باید کرسیهای آزاد اندیشی را حمایت کنیم، افزود: شرایطی را باید برای بیان آزادانه فراهم کنیم ضمن اینکه آزادی پس از بیان را نیز تضمین نماییم، در عین حال دانشجویان باید از اهانتها جلوگیری و پرهیز کنند.
وی با بیان اینکه از فحاشی در تریبون های آزاد دفاع نخواهیم کرد اما نقد و مطالبه را می پذیریم، اظهار داشت: نقدها خطاها را می گیرد و به پیشروی در مسیر صحیح کمک می کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناروی با اشاره به اتفاقات بیش از ۴۰ روز اخیر در کشور بیان داشت: اعتراضات و اغتشاشات این مدت برای همه ارکان نظام و نیز دانشگاه بسیار آموزنده بود و نشان داد فرهنگ زائدهای بر دانشگاه نیست ضمن اینکه این اتفاقات ضعفها، کم کاریها و خلاها را نشان داد که بهترین فرصت برای بازسازی است.
تشکل های دانشجویی جلوه مدنیت فضای دانشگاهی هستند
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تشکل های دانشجویی را جلوه مدنیت فضای دانشگاهی دانست و افزود: اگر تشکلها تضعیف شوند، مدنیت در دانشگاه به ویژه در عرصه سیاسی افول می کند.
وی با بیان اینکه بخشی از فعالیت تشکل ها معطوف به حوزه سیاسی است، اظهار داشت: این تشکل ها به طور طبیعی وقتی در چارچوب قانون خواسته ها و مطالبات را پیگیری می کنند به میزانی که در این فرآیند تشکلی اختلال ایجاد شود به همان میزان فعالیت های غیرمدنی افزایش می یابد، شاید یکی از علل بسیاری از حوادث این روزها که با آن مواجه هستیم، همین باشد.
دکتر کلانتری خاطر نشان کرد: بر این اساس تشکل ها و نهادهای مدنی داخل دانشگاه، تجلی مدنیت در این فضا هستند، بنابراین کمک به آنها در واقع کمک کردن به مدنیت در فضای دانشگاه و دور شدن از حرکت های هیجانی، ساختار شکن و نامتناسب با فضای دانشگاه است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تشکل ها باید خود را احیاء کنند، اضافه کرد: این احیاء به زمینه سازی و تمهید زیرساخت ها توسط مسئولان و روسای دانشگاه برمی گردد.
وی با تاکید بر اینکه تشکل ها به ویژه در این شرایط باید حریم و چارچوب خود را حفظ کنند، اظهار داشت: تشکل تنها کارش بیان مطالبه نیست، تشکل در تراز یک هدایت گر عمل می کند، مطالبه را پالایش و آن را جهت دهی و اعتلا می دهد.
وی با بیان اینکه دانشگاه گیلان همواره از تاریخچه تشکلی خوبی برخوردار بوده است، افزود: این تشکل ها سرشار از فعالیت نیروهای برومندی بوده که پس از انقلاب در راستای تحقق انقلاب اسلامی در دانشگاه زحمات فراوانی کشیده، شهید و جانباز داده اند.
دغدغه و خواسته های تشکل های دانشجویی
در این نشست هر یک از تشکل های دانشجویی از جمله انجمن اسلامی دانشجویان ، انجمن علمی فیزیک ، جامعه اسلامی دانشجویان و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان مشکلات و خواسته های خود را بیان کردند.
کمبود خوابگاه دانشجویی دختران، توجه به جوانان "اینکه جوانان نیاز به دیده شدن دارند"، گوش دادن به حرفها، درددل ها، مسائل و نیازهای دانشجویان، ضرورت توجه جدی مسئولان به جوانان و نیازهایشان، استخدام استاد مسئولیت پذیر برای تربیت و تحویل دانشجوی مسئولیت پذیر، حمایت از کرسی های آزاد اندیشی و آزادی پس از بیان دانشجویان در این کرسی ها از جمله مهمترین موارد مطرح شده در این نشست بود.
فاطمه فدائی مدیر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گیلان هم در این نشست با بیان اینکه رسالت یک دانشگاه به جای آموزش باید تربیت یک شهروند آموزش پذیر باشد، گفت: گفت و گو حلقه مفقوده بین دانشجویان و جوامع تحصلیکرده است.
وی با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور و دانشگاه ها اظهار داشت: اگر این اتفاقات روی نمی داد، آیا فکر می کردیم که باید بنشینیم و گفت و گو کنیم.
وی بیان داشت: دانشگاه موظف است تا استاد مسئولیت پذیر استخدام کند تا بتواند دانشجوی مسئولیت پذیر تحویل دهد.