مراغه- ایرنا- داشتن ذهن خالی از تعصب در فضای کنونی کسب‌وکارهای آنلاین به ظاهر دشوار به نظر می‌رسد زیرا برخی‌ها پیش از این وقت بسیاری برای بازاریابی شبکه‌ای در پیام‌رسان‌هایی چون اینستاگرام صرف کرده‌اند اما این سکه، روی دیگری هم دارد و بر اساس قانون «متکالف»، ارزش یک شبکه با مجذور کاربرانش افزایش می‌یابد.

بر همین اساس وقتی تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی خارجی از یک سو بر اثر فیلترینگ و از سوی دیگر به موجب پیشی گرفتن محتوای سیاسی بر فعالیت‌های تجاری و اجتماعی کاهش یابد، باید تعصب را کنار گذاشت و شرایط رونق کسب و کار را در پیام‌رسان‌های دیگر فراهم کرد.

این در حالی است که تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی نیز رو به فزونی بوده و در چنین شرایطی برگ برنده در دستان کاربرانی است که کسب و کارشان را سریع‌تر از رقبای خود آغاز کنند.

«سینا خلیلی»، مدیر یک پیج ( صفحه مجازی ) خبری در مراغه می‌گوید: در اتفاق‌های اخیر و پیرو فیلتر اینستاگرام، درآمد ما به چیزی حدود یک پنجاهم سابق رسید؛ این در حالی است که طی سال‌های گذشته استراتژی بازاریابی آنلاین ما بر محور اینستاگرام استوار بود.  

«نفیسه شعبان‌پور» مدیر یکی از آنلاین شاپ‌های ( فروشگاه های اینترنتی ) مراغه نیز می‌گوید: بازدیدهای پیج‌های اینستاگرامی تقریباً به یک دهم رسیده و علاوه بر ما، درآمد دیگر آنلاین‌شاپ‌ها هم تقریبا صفر شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ نمی‌کند، اضافه کرد: با توجه به زحمت چندین ساله ما در این شبکه، دوست نداریم مخاطبان خودمان را از دست بدهیم و امیدی هم برای شروع دوباره نداریم مگر آنکه تسهیلاتی برایمان در نظر گرفته شود.

«امیرحسین دائمی» فعال حوزه اینستاگرام مارکتینگ نیز می‌گوید: هنر کسب و کارهای آنلاین همانند آشپزی است و اگر ما به آشپزی مسلط باشیم، می‌توانیم با هر ابزاری آشپزی کنیم.

وی ادامه داد: تک بعدی کردن کسب و کار آنلاین آن هم بر بستر یک پیام‌رسان خارجی که هر لحظه احتمال فیلتر آن وجود داشت، یک اشتباه استراتژیک بود که بسیاری از فعالان کسب وکارهای آنلاین به آن دچار شدند.

فعال حوزه اینستاگرام مارکتینگ: تک بعدی کردن کسب و کار آنلاین آن هم بر بستر یک پیام‌رسان خارجی که هر لحظه احتمال فیلتر آن وجود داشت، یک اشتباه استراتژیک بودبه گفته وی کسب‌وکارهای آنلاین بهتر است که بر بستر سایت اینترنتی یا تارنما ایجاد شود و در مرحله بعدی نیز می‌توان از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کرد؛ به ویژه آنکه اکنون هم تعداد کاربران آن در حال افزایش بوده و امکانات این پیام‌رسان‌ها هم رو به توسعه است.

«دائمی» اضافه کرد: با توجه به فیلترینگ اینستاگرام، این شبکه دیگر ارزش قبلی خود را از دست داده و صاحبان کسب و کارهای آنلاین باید در مدت زمانی اندک به پیام‌رسان‌های داخلی رو بیاورند.

به گفته وی پیام‌رسان‌های خارجی نیز طاقت ریزش مخاطبان ایرانی را ندارند و بر همین اساس شبهه‌هایی را در مورد پیام‌رسان‌های داخلی مطرح می‌کنند که باید به آنها پاسخ داده شود.

وقتی سپر ایمنی گوگل‌پلی یک پیام‌رسان داخلی را بلاک می‌کند

چند روزی است که سپر ایمنی گوگل‌پلی یکی از پیام‌رسان‌های داخلی را بلاک کرده و ادعا می‌کند که این نرم‌افزار جاسوسی است؛ در حالی که با توجه به جدول میزان دسترسی‌ها در نرم‌افزارهای مختلف مشخص می‌شود که مشکل گوگل‌پلی دسترسی و جاسوسی نیست چون بقیه پیام‌رسان‌ها مثل تلگرام و واتس‌اپ و اینستاگرام دسترسی خیلی بیشتری از ما می‌خواهند.

وقتی یک پیام‌رسان داخلی با استقبال ۵۰ میلیون ایرانی مواجه می‌شود، نفس برخی از پیام‌رسان‌های خارجی را به شماره می‌اندازد بله مشکل جای دیگری است و وقتی ۵۰ میلیون ایرانی به سراغ یک پیام‌رسان داخلی می‌روند، یعنی نفس پیام‌رسان‌های خارجی به شماره افتاده است که به نوبه خود سرمایه‌گذاری‌های خارج از کشور را در بن‌بست قرار می‌دهد.

حمایت دولت از کسب‌وکارهای آنلاین در پیام‌رسان‌های داخلی

«دائمی» فعال حوزه اینستاگرام مارکتینگ معتقد است که دولت با حمایت از کسب‌و کارهایی که به پیام‌رسان‌های داخلی رو می‌آورند و همچنین از طریق وضع قوانین جدید می‌تواند بخشی از زیان‌های وارده‌شده به کسب‌وکارهای کوچک را جبران کند اما فعالان این بخش نیز باید به‌روز باشند و تغییر را بپذیرند.

وی اضافه کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مدت تمام تلاش خود را برای ارایه پایدار خدمات توسط پیام‌رسان‌های داخلی و حمایت از آنها به کار گرفته که نبود اختلال یا قطعی، نتیجه همین تلاش‌هاست.

وی اضافه کرد: حتی یک سبد حمایتی هم برای توسعه روزافزون کسب و کارهای آنلاین به تصویب دولت سیزدهم رسیده که تسهیلات بانکی و صدور مجوز، معافیت مالیاتی و تبلیغات را شامل می‌شود و می‌تواند این کسب و کارها را در بستر پیام‌رسان‌های داخلی رونق بخشد.

مالک فروشگاه اینترنتی «ریرا بوک» در مراغه که بازاریابی اینستاگرام‌محور را طی حدود ۱۰ سال گذشته دنبال کرده است، اعلام می‌کند: فروش ماهانه ما از طریق اینستاگرام از ۷۰ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

«مسعود مقدم حیدری» با تاکید بر اینکه داخلی یا خارجی بودن پیام‌رسانی که به رونق کسب وکارش کمک می‌کند، تفاوتی ندارد، اضافه کرد: طی ۱۰ سال گذشته برای تولید ویدئو، عکس و محتوای پیج اینستاگرامی هزینه کرده و مخاطب جمع کرده بودیم؛ اکنون اگر قرار باشد به پیام‌رسان داخلی کوچ کنیم، باید همه این هزینه‌ها را دوباره متقبل شویم.

وی در مورد حمایت دولت از کسب‌وکارهای آنلاین در پیام‌رسان‌های داخلی نیز بیان کرد: صنف ما که معافیت مالیاتی دارد و بقیه حمایت‌هایی که مطرح نشده هم چندان تاثیرگذار به نظر نمی‌رسد. 

وی شرط حضور دوباره‌اش در کسب و کارهای آنلاین چه در پیام‌رسان‌های داخلی و چه خارجی را حضور مخاطبان می‌داند و می‌گوید: یک کتابفروشی بزرگ در محیط خالی از سکنه در مقایسه با مغازه‌ای بسیار کوچک در یک جای شلوغ و پرتردد توجیهی ندارد. 

به گزارش ایرنا تجربه کشورهای مختلف نیز نشان می‌دهد گسترش اقتصاد دیجیتال یا اقتصاد گیگ در جهان به مرحله‌ای رسیده که اکنون نیازمند بسترسازی‌های پرقدرت قانونی است تا میلیون‌ها نفر از آحاد مختلف مردم و هزاران شرکت و موسسه مختلف فعال در بستر فضای مجازی، بتوانند کسب‌وکار مجازی خود را با افقی روشن و گام‌هایی مستحکم توسعه دهند.