به گزارش خبرنگار ایرنا، «حمید طریفی حسینی» روز چهارشنبه در بازدید از مدرسه استثنایی حاج تقوی اراک، افزود: هفت گروه معلولیت نابینا، ناشنوا، جسمی حرکتی، اوتیسمی، کم توان ذهنی، چند معلولیتی و اختلال یادگیری از خدمات سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بهره مند می شوند.
وی ادامه داد: بخشی از این دانش آموزان در مدارس خاص استثنایی و بخشی در مدارس عادی به تحصیل اشتغال دارند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ هزار نفر از دانش آموز نابینا، ناشنوا و جسمی حرکتی در مدارس عادی، ۲۰ هزار نفر در مدارس خاص و حدود ۶۰ هزار نفر دانش آموز کم توان ذهنی و چند معلولیتی در مدارس خاص به تحصیل اشتغال دارند.
طرفی حسینی با یادآوری اجرای آیین نامه درجه بندی مدارس استثنایی خاطرنشان کرد: این آیین نامه ضوابط درجه بندی مدارس که کلاس بندی و تعداد دانش آموزان و تقسیم نیروهای انسانی را مشخص می کند.
وی ادامه داد: بخش های مختلف آموزش و پرورش از پنج سال گذشته باید پیشنهادات خود را ارایه دهند تا یک پیشنهاد واحد تایید شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خاطرنشان کرد: آنچه در آموزش و پرورش استثنایی باید انجام شود انجام شده، و پیش نویس برای وزارت آموزش و پرورش برای جمع بندی ارسال شده تا در نهایت یک بسته جامع به امور اداری استخدامی ارسال شود.
طریفی حسینی گفت: حدود ۹۹ و نیم درصد سنجش دانش آموزان انجام شده و باقی مانده این افراد بیشتر در مناطق صعب العبور و دانش آموزان اتباع هستند.
وی ادامه داد: ۱۱ تا ۱۲ هزار دانش آموز از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به صورت سالانه مورد سنجش قرار گرفته و وارد آموزش و پرورش می شوند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: از مجموع ۱۱۴ هزار مدرسه در کشور حدود یک هزار و ۷۳۳ مدرسه استثنایی است و از جمعیت ۱۶ میلیونی دانش آموزان کمتر از یک درصد دانش آموران استثنایی هستند.
طریفی حسینی افزود: بر اساس قانون به دلیل سختی کار مدارس استثنایی هر پنج سال کارکرد معلمان در این مدارس باید ۶ سال کارکرد محاسبه شود که گروهی از همکاران که صندوق بازنشستگی آنان تامین اجتماعی است مشکلاتی داشتند که در سال های اخیر تلاش هایی برای رفع این مشکل انجام و بخشی از مشکل این افراد برطرف شده است.
وی خاطرنشان کرد: آموزش پروزش استثنایی در دوره متوسطه اول و دوم مبتنی بر حرفه آموزی و مهارت آموزی تعریف شده و عناوین این دوره ها نیز پیش حرفه ای و حرفه ای خاص کار و دانش دانش آموزان با نیازهای ویژه است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: حدود ۳۶ رشته کار و دانش خاص دانش آموزان استثنایی تعریف شده که در مدارس خاص ارائه می شود و توسعه رشته های مورد نیاز دانش آموزان متناسب با تغییر و تحول در بازار کار در دستور کار این سازمان قرار دارد.
طریفی حسینی افزود: پیش نهاد ۲ رشته متناسب با زیست بوم استان ها از برنامه های این سازمان است.
۲۲۷ هزار دانش آموز در۲ هزار و ۲۶۹ مرکز آموزشی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.