مهاباد - ایرنا - رییس جمعیت هلال احمر مهاباد گفت: تاکنون ۱۳ خانه هلال در مناطق روستایی این شهرستان راه‌اندازی شده است.

نادر قادرزاده روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: خانه‌های هلال با هدف توسعه آموزش‌های امدادی، توسعه و تقویت خدمات داوطلبانه با استفاده از توان مردم از طریق گسترش خانه‌های هلال، آموزش و توانمند سازی مردم در مواجهه با مخاطرات و بحران‌ها، انجام فعالیت‌های بشردوستانه و فرهنگی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی در مدیریت بحران راه اندازی شده است.  

وی اضافه کرد: خانه‌های هلال مناسب‌ترین روش برای توانمندسازی ساکنان مناطق کم برخوردار است و افراد آموزش دیده در ارزیابی حوادث و جستجوی امداد و نجات نیز نقش آفرین خواهند بود.

رییس جمعیت هلال احمر مهاباد گفت: افراد آموزش دیده می‌توانند برای انجام بهتر کارها و فعالیت‌های امدادی، مشارکت موثری داشته باشند چرا که فعالیت خانه‌های هلال مبتنی بر همکاری و مشارکت مردم محله است و مردم محله با آموزش‌های تخصصی توانمند شده و از آمادگی بیشتری در مقابله با حوادث برخوردار می‌شوند.

وی یادآور شد: علاوه بر این خانه‌های هلال می‌توانند، در دیگر فعالیت‌های جمعیت هلال احمر از جمله اعزام کاروان‌های سلامت و توزیع بسته‌های معیشتی برای این جمعیت مفید و موثر باشند.

وی ابراز امیدواری کرد طرح راه اندازی خانه‌های هلال در مناطق شهری هم ایجاد شود تا در صورت بروز رویدادهای ناگوار و بحران، افراد توانمند و آموزش دیده در محلات شهر تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی، از ایجاد تلفات و گسترش خسارت جلوگیری کنند.

قادرزاده با اشاره به نقش مهم شهروندان در طرح خانه های هلال گفت: همه فعالیت‌های خانه های هلال به صورت داوطلبانه محور است و همین امر باعث می‌شود، آموزش‌ها به صورت کاربردی و بر اساس علایق و توانمندی‌های داوطلبان بوده و بازده بهتری هم داشته باشد.

در شهرستان مهاباد بیش از ۷۰۰ نفر امدادگر در دوره‌های عمومی و تخصصی امداد و نجات شرکت کردند که از این تعداد ۶۰۰ امدادگر در دوره‌های عمومی و بیش از ۱۱۰ امداگر و نجاتگر در دوره‌های تخصصی و تکمیلی امداد و نجات جمعیت هلال احمر شرکت کردند.

هم اکنون جمعیت هلال احمر مهاباد دارای یک پایگاه جاده‌ای در روستای «کله‌گاوی» در محور مهاباد - سردشت و یک پایگاه مرکزی در شهر مهاباد است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.