محمد جمالی آرند روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، اضافه کرد: به دلیل گرایش اغلب خانواده ها به رشته های انسانی و تجربی، رشته های "ریاضی" و "فنی و حرفه ای" در برخی از دبیرستانهای استان تعطیل شده بود و تجهیزات فنی و حرفه ای هنرستان ها در حال فرسوده بودند.
جمالی در خصوص تجهیزات لازم برای رشته های مهارتی، گفت: در زیر ساخت های توسعه رشته های فنی مشکل داریم و نیاز به مشارکت دیگر سازمان های دولتی در استان و وزارتخانه داریم.
وی با اشاره به بالا بودن نرخ پوشش تحصیلی استان نسبت به سطح کشوری، اعلام کرد: نرخ پوشش تحصیلی در سطح استان ۹۶درصد است در حالی که در کشور ۹۲ درصد است.
وی میانگین تراکم جمعیت دانش آموزان متوسطه اول و دوم استان را نسبت به کشور پایین و به ظاهر مثبت برشمرد و افزود: میانگین کلاس های دوره متوسطه اول در سطح کشور ۲۴ است که در استان، ۱۸ است و در متوسطه دوم در کشور ۲۲ ،در استان ۱۶ است.
معاون متوسطه آموزش و پرورش بر نامتعادل بودن جمعیت دانش آموزان در برخی از کلاس ها اشاره کرد و گفت: بدلیل پراکندگی روستاها در سطح استان، ممکن است کلاسی در یک نقطه از استان ۵ نفر باشد و در شهر یاسوج به دلیل تراکم بالا، ۴۵ نفر در کلاس حضور داشته باشند.
کیفیت بخشی آموزشی
جمالی با بیان اینکه کیفیت آموزشی مدارس، در همه مناطق یکسان نیست، گفت: در بخشی از نقاط استان، کمبود دبیران تخصصی داریم چرا که ساماندهی نیروهای آموزشی در مکان های دورافتاده استان،بدرستی انجام نشده است، مثلا در منطقه "دیشموک"، دبیر خانم در رشته های فیزیک، کمبود داریم یا در درس "زیست شناسی"، باز ساماندهی نیروهای آموزشی در مناطق دورافتاده به درستی انجام نشده است.
وی در خصوص رفع کمبود نیروهای آموزشی در برخی از کلاس های آموزشی، افزود: در ساماندهی نیروها در سال تحصیلی جدید تلاش شده که نواقص موجود تاحدودی رفع شده و در صورت نبود دبیران تخصصی، از دبیران مرتبط استفاده شده است.
وی با تاکید بر نقش اساسی معلمان در کیفیت بخشی به آموزش،گفت: اگرچه اضلاع سه گانه، خانواده، مدرسه و دانش آموز دچار واگرایی هستند اما آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت آموزشی، دنبال ارتباط این سه عنصر اساسی است.
معاون متوسطه آموزش و پرورش تاکید کرد: برای کیفیت بخشی آموزشی و ارتقای میانگین نمرات استان، نیاز به مشارکت خانواده ها و خیران و سایر کمک های دولتی به خصوص در کلاس های فوق برنامه ها داریم.
وی برای تجهیزات مدارس و هوشمند سازی آنها تاکید کرد و گفت: در هفته های آینده تعداد اندکی "تلویزیون تعاملی" در سطح استان توزیع می شود و امیدواریم با همراهی و مشارکت خیران و سازمان های دولتی در استان و وزارتخانه، گام موثری در تقویت و هوشمند سازی مدارس برداریم.
معاون متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به تفاوت سرانه واریزی به مدارس استان گفت: برای دانش اموزان خوابگاهی سرانه مناسبی واریز می شود اما سرانه بقیه مدارس مناسب نیست و نیازمند توجه بیشتر است.
وی با اشاره به عوامل موثر بر ترک تحصیل دانش آموزان،گفت: بیشترین ترک تحصیل کننده ما، دختران هستند که عوامل مختلفی نظیر کرونا، تعصبات محلی، فقر، مهاجرت، اختلافات محلی و...نقش دارد.
جمالی دانش آموزان اتباع در استان را ۳۵۶ نفر برشمرد، و گفت: دانش آموزان یاد شده در مدارس مختلف در حال تحصیل هستند و اغلب آنها در شهرستان بویراحمد مشغول تحصیل هستند.
معاون متوسطه آموزش و پرورش گفت: مصوبه جدید "دو مرحله ای کردن کنکور"اگرچه مشکلات خاص خود را دارد، اما به عدالت آموزشی نزدیک تر است چرا که در کنکورهای سنوات گذشته، آموزشگاههای کنکور در موفقیت دانش آموزان نقش موثری داشتند و بنابراین خانواده های غنی با دسترسی بیشتری به خدمات و منابع آموزشی، از شانس بهتری در کسب رتبه های برتر، برخوردار بودند.
در خصوص شایعات تقلب در کنکور استان، گفت: تقلب در آزمون کنکور مختص استان ما نبوده و این شایعات در سطح کشور مطرح بوده و اینکه واقعیت داشته یا خیر، بی اطلاع هستم.
وی با اشاره به فعالیت های پانسیون های مطالعاتی، گفت: این مراکز که نشان از حضور بخش خصوصی در خدمات آموزشی دارد با اخذ مجوز فعالیت از آموزش و پرورش، نیز از طریق اداره مشارکت های مردمی،نظارت می شوند و اگر مراکز یادشده درصدد برگزاری کلاس ها باشند، نیاز به مجوز دارند که در صورت مشاهده تخلف، به آموزش و پرورش اطلاع داده شود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت،هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه و حدود ۱۷۲ هزار دانش آموز و بزرگسال و در بیش از ۳۰۱۸باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد دانش آموز، ۱۲هزار در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند.
از کل دانش آموزان استان، ۴۹ درصد از آنها را دختران و ۵۱ درصد را آقایان تشکیل می دهند.