حامد عباس نامی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در ۶ ماه نخست امسال شمار تردد مسافران از خطوط مترو تهران نسبت به پارسال که میزان جابجایی افراد ۱۳۰ میلیون نفر بود، افزایش یافته است.
به گفته او، در نیمه نخست امسال ۱۹۰ میلیون مسافر با استفاده از خطوط مختلف مترو در پایتخت جابجا شدند.
سرپرست شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه، گفت: متروی تهران ستون فقرات حمل و نقل عمومی پایتخت است و سفر کردن برای تمام شهروندان با این وسیله حمل و نقل پاک، ایمن و سریع آسانتر از سایر وسایل است و شهروندان با مدیریت زمان سفر خود، می توانند راحتتر از این وسیله استفاده کنند.
نامی با اشاره به اینکه روزانه تمام ایستگاهها و خطوط متروی تهران و حومه به صورت دقیق رصد میشوند، افزود: اکنون تمام خطوط ما با افزایش آمار مسافر همراه هستند و ایستگاههای تقاطعی مترو که از گذشته شلوغتر از ایستگاههای دیگر بودند نیز با حجم بالایی از مسافر در ساعت پیک روبرو هستند.
وی اظهار داشت: سرفاصله حرکت قطارها در خطوط یک، ۲ و چهار دست کم چهار دقیقه و در خط سه نیز ۶ دقیقه است.
وی ادامه داد: سرفاصله حرکت قطارها در خط پنج مترو تهران ۱۰دقیقه، خط هم یک ربع ساعت و در خط هفت نیز ۱۲ دقیقه است.
نامی گفت: سرویس دهی در تمامی خطوط هفتگانه مترو از ساعت ۵:۳۰ صبح آغاز و تا ساعت ۲۲ ادامه دارد.
شهروندان درباره وضعیت خدمات دهی مترو چه نظری دارند؟
شهروندان تهرانی هم در مورد وضعیت خدمات دهی خطوط مختلف مترو نظر و خواسته هایی دارند که در بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا، مشخص شد شلوغی ایستگاهها، لزوم افزایش تعداد قطارها و مساله حضور دستفروشان در واگن ها از خواسته های مهم آنها است.
مریم صفایی که دانشجو و از مسافران دائمی مترو تهران است و هر روز به سمت گلشهر از مترو استفاده می کند، از شلوغی مترو در ساعات صبح گلایه دارد، گفت: در خیابان ترافیک خودرو و در ایستگاه مترو هم با ترافیک انسان روبرو هستیم.
او که هر روز با مترو خود را به تهران می رساند و از ایستگاه صادقیه مسیر را ادامه می دهد، به کمبود قطارها اشاره کرد و معتقد است که در برخی ساعات صبح باید سه تا چهار قطار عبور کنند تا بتوانیم سوار شویم.
سامیار نیز دانشجوی دیگری است که در دانشگاه شاهد شهرری تحصیل می کند؛ او هم در مورد شلوغی مترو و کمبود قطار گلایه دارد و گفت: باید چاره ای اساسی برای مترو و تجهیز آن اندیشید زیرا مُسکن ها و ورود یک یا ۲ قطار دردی را از مسافران درمان نمی کند.
به گفته او، مترو تهران در حال انفجار است و هر روزه این شلوغی ها بیشتر موجب آزار و اذیت مسافران است؛ او به موضوع دستفروشان و اثر آنها در غیرقابل تحمل کردن فضای مترو نیز اشاره می کند و معتقد است که حضور دستفروشان موجب شده است تا شلوغی مترو بیشتر شود.
خانم محسنی دیگر مسافر مترو است که برای خرید اجناس و لوازم مورد نیاز به بازار تهران می رود؛ او هم با اظهار ناراحتی نسبت به شلوغی مترو، یادآور شد: باید برنامه ریزی کنیم تا در ساعات خلوت تر از قطار استفاده کنیم و به نظر می رسد که شلوغی مترو عمدتا به دلیل کمبود قطار است.
وی ادامه داد: مسئولان باید برای تهران برنامه ریزی بهتری داشته باشند و با خرید قطار و افزایش سرعت مسافرگیری، شلوغی ایستگاه ها را کم کنند.
این شهروند تهرانی به موضوع کاهش ایمنی بر اثر افزایش جمعیت در کنار سکو هم اشاره کرد و گفت: در ایستگاهها، شمار جمعیت زیاد است و متاسفانه برخی رعایت حال سایر مسافران را نمی کنند و هنگام انتظار قطار اقدام به هُل دادن می کنند که اقدام بسیار خطرناکی است.
معلم بازنشسته ای که اکنون مجددا در آموزش و پرورش به کار گرفته شده است هم برای رسیدن به مدرسه خود در منطقه ۲ تهران و محدوده محله مرزداران از قطار استفاده می کند؛ او می گوید: تهران گنجایش این جمعیت را ندارد اما به دلیل بیکاری و نبود شغل مناسب، مردم از سایر شهرها به تهران می آیند و بخشی از آنها در ایستگاه های مترو دستفروش می شوند و حضور دستفروشان بر بی نظمی و شلوغی مترو افزوده است.
او معتقد است شهروندان باید شرایط یکدیگر را درک کنند و اگر کار ضروری ندارند در ساعات اولیه صبح که دانش آموزان و دانشجویان از مترو استفاده می کنند، در ایستگاه های مترو حاضر نشوند و اولویت را به کارمندان، دانشجویان و دانش آموزان بدهند.