بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: آمار جابه‌جایی مسافر با اتوبوس در شهر بیرجند از ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲ برابر افزایش داشته است.

سید محمود حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به‌طور میانگین روزانه ۳۲ هزار مسافر با ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر بیرجند جابه‌جا می‌شوند.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون چهار میلیون و ۶۱ هزار و ۴۸۳ مسافر با اتوبوس جابه‌جا شده‌اند که میانگین روزانه ۱۹ هزار نفر در روز است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با اشاره به فعال بودن ۶۵ دستگاه اتوبوس درون شهری اظهار داشت: میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی بیرجند ۱۳ سال است.

وی افزود: تعرفه حمل مسافر امسال با افزایش ۲۰ درصدی به ازای هر نفر به هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

حسینی از فعالیت ۷۰۹ دستگاه تاکسی در شهر بیرجند نیز خبر داد و گفت: از این تعداد ۷۵ دستگاه ویژه پایانه مسافربری، ۴۱ دستگاه ویژه فرودگاه، ۱۷۵ دستگاه شبکه بی‌سیم ۱۳۳، ۱۵۰ دستگاه شبکه بی‌سیم ۳۱۳۳ و بقیه در مسیرهای شهر به صورت خطی و گردشی فعالیت دارند.

وی با اشاره به این که عمر مفید تاکسی‌ها ۱۰ سال است عنوان کرد: میانگین عمر ناوگان تاکسیرانی بیرجند بالای ۱۱ سال بوده و جابه‌جایی روزانه مسافر این ناوگان بین ۱۵ هزار تا ۱۷ هزار نفر است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در پاسخ به این سوال که برای نیاز دانش‌آموزان به حمل و نقل عمومی چه برنامه‌ای اجرایی شده است گفت: امسال و در پی حضوری شدن مدارس ۲۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر را افزایش دادیم در صورتی که سرانه جابه‌جایی بالا نرفته است.

وی بیان کرد: در مسیرهایی که دانش‌آموزان بیشترین تردد را دارند اتوبوس کمکی به‌ویژه ساعات رفت و برگشت اختصاص یافته اما اگر مسیر خاصی از سوی شهروندان گزارش شود، بررسی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

حسینی با اشاره به اینکه باید فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی بین مردم نهادینه شود گفتد: در حال حاضر میانگین انتظار مسافر در هر ایستگاه ۱۲ تا ۱۵ دقیقه است البته در خطوطی با سرانه جابه‌جایی کمتر چون تعداد اتوبوس کم است مدت انتظار هم افزایش می‌یابد.