تبریز - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: از ۵۶ مخاطره شناسایی شده در سطح کشور، ۱۵ مخاطره عمده این استان را تهدید می‌کند.

محمدباقر هنربر، روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با بیان اینکه اولین مخاطره استان زلزله است، افزود: سیل، خشکسالی، حوادث جاده ای، رانش زمین، آتش سوزی مراتع، جنگل ها، واحدهای تولیدی و صنعتی و ساختمان ها، گرد و غبار، بیابان زایی و سرمازدگی درختان از دیگر مخاطرات اولویت دار شناسایی و تفکیک شده استان هستند.

وی با اشاره به اینکه این مخاطرات از طریق فرمانداری ها و اعضای ستاد مدیریت بحران استان شناسایی، تفکیک و بررسی شده است، اظهار داشت: تبریز همانند استان و کشور یک شهر مخاطره آمیز از نظر زلزله و سیل است و در طول سالیان گذشته زلزله ها و سیل های زیادی در آن رخ داده و خسارت های زیادی نیز ایجاد کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم اکنون بر اساس اسناد ملی کاهش خطر حوادث و سوانح و اسناد ملی آمادگی و پاسخ، اسناد استانی آن ها در حال تدوین است، گفت: در این راستا تدوین سند کاهش خطر حوادث و سوانح با همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه ها و تعدادی از مدیران عضو ستاد ۹۰ درصد و سند آمادگی و پاسخ ۲۰ درصد پیشرفت کرده است.

هنربر، با تاکید بر اینکه زمان وقوع زلزله قابل پیش بینی نیست، ادامه داد: به تمامی اعضای ستاد، فرمانداران و شهرداران در خصوص وقوع زلزله احتمالی آماده باش اعلام شده تا با اقدامات پیشگیرانه مانند مقاوم سازی، بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی کم دوام، خطرات و خسارت های جانی و مالی ناشی از این حوادث کاهش یابد.

وی با اشاره به زلزله ۶.۶ ریشتری بم در پنج دی سال ۱۳۸۲ و فوت ۳۴ هزار نفر، مصدومیت ۲۰۰ هزار نفر و تخریب ۱۰۰ درصد منازل مسکونی و زلزله ۷.۳ ریشتری سال ۱۳۹۶ کرمانشاه که موجب فوت ۳۲۰ نفر و مصدومیت ۱۰ هزار نفر شد، یادآوری کرد: در زمان وقوع زلزله و حوادث طبیعی جان هر نفر مهم بوده و اولویت مدیریت بحران حفظ جان مردم در این نوع حوادث است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: در سال های اخیر با ارتقای تاب آوری فرهنگی و شهری، برگزاری رزمایش های سراسری مقابله با زلزله در مدارس و همکاری مردم، میزان خسارت های جانی و مالی در این حوادث کاهش یافته است.

۴۵۰ هزار حاشیه نشین در تبریز در معرض خطر حوادث طبیعی قرار دارند

هنربر، با بیان اینکه بیش از ۲ هزار هکتار از حاشیه تبریز تحت تاثیر حوادث طبیعی به ویژه زلزله هستند، افزود: در این مناطق حدود ۴۵۰ هزار نفر حاشیه نشین سکونت دارند که اگر زلزله بالای ۶ ریشتر رخ دهد، این افراد در معرض خطر این حوادث قرار دارند.

هنربر، با بیان اینکه بیش از ۲ هزار هکتار از حاشیه تبریز تحت تاثیر حوادث طبیعی به ویژه زلزله هستند، افزود: در این مناطق حدود ۴۵۰ هزار نفر حاشیه نشین سکونت دارند که اگر زلزله بالای ۶ ریشتر رخ دهد، این افراد در معرض خطر این حوادث قرار دارند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش خسارت های جانی و مالی ناشی از حوادث طبیعی، اظهار داشت: در این راستا طرح بازآفرینی شهری و ایجاد شهرک های جدید با احداث ۲۴۰ واحد در اسدگلی و هفت هزار واحد در شهرک جوانان تبریز از جمله این اقدامات است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با تاکید بر تسریع در اجرای این طرح ها، گفت: تلاش می شود از طریق مدیریت بحران کشور طرح بازآفرینی شهری تبریز به علت وضعیت این شهر به پروژه ملی تبدیل شود.

هنربر، افزود: بازگشایی معابر از سوی شهرداری تبریز، اختصاص راه امدادی و عملیاتی برای خودروهای امدادی و عملیاتی از سوی پلیس راهور و شهرداری، تقسیم شهر به نقاط قرمز، زرد، آبی و سبز و تعیین نقاط پرخطر، کم خطر و بی خطر و برنامه ریزی برای انجام عملیات امدادی در مواقع بروز حوادث طبیعی ضروری است.

وی با تاکید بر ارایه برنامه عملیاتی از سوی دستگاه های عضو ستاد بحران برای مواقع بحرانی و وقوع زلزله بالای ۶ ریشتری، یادآوری کرد: تجهیز انبارهای امدادی هلال احمر، تامین امکانات لازم و تعیین محل اسکان موقت و اضطراری براساس استانداردهای مشخص شده برای زمان وقوع بلایای طبیعی و زلزله لازم است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: در این راستا شهرداری تبریز اقدام به ایجاد امکانات در ۱۰۰ پارک محله ای و ۳۷ سالن چندمنظوره کرده تا در شرایط بحرانی در اختیار مدیریت بحران استان قرار گیرد.

هنربر، احداث ۶ پد فرود بالگرد در تبریز، ساختمان های مرکز مدیریت و کنترل حوادث در سطح شهرستان ها، نصب ۷۷ دستگاه شتاب نگار در سطح استان، راه اندازی اتاق مانیتورینگ برای پایش نقاط پرخطر، الزام واحدهای صنعتی و تولیدی برای اخذ گواهی ایمنی، به روز رسانی اطلاعات مدیران دستگاه ها، ارایه ۳۲۷ هزار ۶۰۵ ساعت آموزش در حوزه مدیریت بحران و اختصاص تلفن های پنج رقمی به اعضای ستاد مدیریت بحران و فرمانداران برای استفاده در مواقع بحران از دیگر اقدامات انجام شده برای آمادگی و پیشگیری از سوانح و بلایای طبیعی است.هنربر، احداث ۶ پد فرود بالگرد در تبریز، ساختمان های مرکز مدیریت و کنترل حوادث در سطح شهرستان ها، نصب ۷۷ دستگاه شتاب نگار در سطح استان، راه اندازی اتاق مانیتورینگ برای پایش نقاط پرخطر، الزام واحدهای صنعتی و تولیدی برای اخذ گواهی ایمنی، به روز رسانی اطلاعات مدیران دستگاه ها، ارایه ۳۲۷ هزار ۶۰۵ ساعت آموزش در حوزه مدیریت بحران و اختصاص تلفن های پنج رقمی به اعضای ستاد مدیریت بحران و فرمانداران برای استفاده در مواقع بحران از دیگر اقدامات انجام شده برای آمادگی و پیشگیری از سوانح و بلایای طبیعی است.

وی با تاکید بر ممنوعیت ساخت و ساز در حریم گسل ها و رعایت شعاع ۳۰ کیلومتری حریم گسل ها، یادآوری کرد: باید از صدور مجوز ساخت ساختمان های بلند مرتبه در مناطق و معابر کم عرض جلوگیری شود تا در مواقع بروز حوادث و سوانح امکان ارایه کمک های امدادی و عملیاتی در این مناطق وجود داشته باشد.