یزد- ایرنا- آماری که به تازگی از سوی پلیس راهور و همچنین پلیس راه استان یزد منتشر شده حاکی از افزایش نگران کننده فوتی‌های تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری در شهر یزد و دیگر مناطق این استان است.

به گزارش ایرنا افزایش قابل توجه تلفات جانی، جراحتی و خسارتی جاده‌ای و خیابانی ناشی از تصادفات درون شهری و برون شهری در استان یزد، تبعات اجتماعی، روانی و اقتصادی غیرقابل جبرانی به دنبال دارد.

همچنین این معضل، موجب نگرانی مردم و مسوولان شده و آنها بر اجرای برنامه‌های جامع و طرح‌های ترافیکی مثمرثمر تاکید دارند.

آسیب‌های اجتماعی ناشی از مصدومیت‌های شدید، معلولیت‌ها، بی‌سرپرستی خانوارها، فقر اقتصادی، افسردگی و اختلالات روانی ناشی از دست دادن عزیزان، فقط بخشی از پیامدهای منفی سوانح تاسف بار رانندگی است.

افزایش ۲۸ درصدی فوتی‌ها و پنج درصدی مصدومان تصادفات "درون شهری" در استان یزد 

بر اساس آمارهای تایید شده در نیمه نخست امسال ۵۹ نفر در تصادفات درون شهری این استان فوت کردند که ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش دارد.

پلیس راهور یزد علت اصلی تصادفات منجر به فوت را سرعت زیاد خودروها در معابر شهری اعلام کرده است ضمن آنکه طی همین مدت ۲۶۵۳ نفر هم مجروح شدند که پنج درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش دارد.

شهرستان خاتم با افزایش صد درصدی فوتی‌ها در صدر جدول شهرستان های استان قرار دارد؛ در نیمه نخست پارسال هیچ فوتی ناشی از تصادف در این شهرستان ثبت نشد و این در حالیست که این رقم امسال به پنج نفر رسید و پس از آن هم اردکان قرار دارد که از ۲ فوتی به ۶ فوتی طی همین مدت رسیده است.

بیشترین محل رخداد تصادف فوتی با رقم ۶۸ درصد در بلوارها و خیابانهای اصلی و بقیه در تقاطع، کوچه ها و دیگر اماکن رخ داده و بنا به اعلام پلیس راهور یزد، مهمترین معضل در حوزه ترافیک و تصادفات در این استان افزایش میانگین سرعت در معابر اصلی است و این اهمیت لزوم کنترل سرعت با نصب دوربین در معابر حاشیه و اصلی و تعویض دوربین های از رده خارج را دو چندان می کند.

مهمترین معضل در حوزه ترافیک و تصادفات در  استان یزد افزایش میانگین سرعت در معابر اصلی استدر مورد دیگر پیامدهای افزایش تصادفات رانندگی درون شهری در این استان در نیمه نخست امسال، آمارها اینگونه ارائه شده است:

بیشترین فوتی‌های تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها با ۳۷ نفر ( ۶۳ درصد) بوده؛ ۱۴ نفر (۲۴ درصد) کل فوتی ها عابر پیاده بودند و ۱۰ نفر (۱۷ درصد) هم از اتباع خارجی بوده اند؛ ۱۱ نفر (۱۹ درصد) از مجموع فوتی‌ها زن بودند؛ ۲۹ درصد کل متوفیان بین ۲۰ تا ۳۰ سال و ۲۲ درصد سن بالای ۵۰ سال داشتند.

از مجموع ۱۴ عابر پیاده که فوت کردند بیشترین سن فوتی ها با رقم ۴۶ درصد مربوط به ۵۰ سال به بالا بوده؛ همچنین ۳۱ درصد عابران فوت شده زیر ۱۰ سال داشتند که این اهمیت مراقبت از کودکان و کهنسالان را نشان می دهد.

افزایش ۲۳ درصدی فوتی‌ها و ۴۰ درصدی مصدوم‌های تصادفات "برون شهری"

آمارهای پلیس راه استان یزد هم از افزایش ۲۳ درصدی فوتی‌ها و ۴۰ درصدی مجروحان تصادفات رانندگی در جاده های برون شهری در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال حکایت دارد.

در ۶ ماه نخست امسال ۱۴۶ نفر در جاده های برون شهری فوت و یکهزارو ۳۷۶ نفر مصدوم شدند که این رقم در مدت مشابه پارسال به ترتیب ۱۱۹ و ۹۸۰ نفر بوده است.

علت تصادفات شهری در یزد؛ سهم راننده، سهم خیابان

هر چند عامل سرعت بعنوان اصلی ترین دلیل افزایش تصادفات درون شهری در این استان اعلام شده که باعث و بانی آن راننده هست اما آیا خیابان‌های کم‌عرض با بافت سنتی، نقشی در این میان ندارند و بر حجم تصافات اضافه نمی‌کنند؟

پرسش دیگر اینکه چرا برخی طرح های موثر ترافیکی در شهر یزد یا اجرا نشده و یا به آن توجه کافی نشده است؛ یک طرفه کردن برخی خیابان های مرکزی شهر یزد لازم و ضروری است که یا مصوب شده اما اجرا نگردیده و یا پیگیری و دنبال نشده است.

یک پرسش دیگر اینکه چرا برخی از میادین شهر یزد که هر روزه شاهد بار ترافیکی سنگینی است بازسازی نمی شود و برای کاهش این بار ترافیکی چاره اندیشی نمیگردد؟ کارشناسان یکی از راههای کاهش ترافیک در این میدان‌ها را تبدیل آن به چهار راه و نصب چراغ های راهنمایی می دانند اما این طرح هم مخالفان زیادی دارد که از جمله آنها شورای شهر یزد است!

کارشناسان یکی از راههای کاهش ترافیک در میدان‌ها را تبدیل آن به چهار راه و نصب چراغ های راهنمایی می دانند اما این طرح هم مخالفان زیادی دارد که از جمله آنها شورای شهر یزد است!اضافه کنید به همه اینها، باریکی و کم‌عرض بودن خیابان های حوزه مرکزی شهر یزد که بار ترافیکی این معابر را سنگین و منجر به بروز حوادث ناگوار می گردد.

نکته دیگر اینکه مراکز اصلی خرید در شهر یزد در همین هسته مرکزی واقع شده و وجود اغلب مطب ها و مراکز درمانی بزرگ در همین معابر بر حجم ترافیکی این مسیرها افزوده و موجب نگرانی شهروندان و کارشناسان شده است.

بلوارهای طالقانی، دانشجو و صدوقی و همچنین خیابان های ایرانشهر، مطهری، رجایی و میدان های معلم و اطلسی از دیگر معابر شهری یزد است که بار ترافیکی آن بسیار سنگین و موجب وقوع حوادث ناگوار می گردد.

اضافه کنید به اینها بی‌مبالاتی و سهل‌انگاری تعدادی انگشت شمار راننده که با زیر پا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی، گاها با سرعت های سرسام‌آور در این خیابانها و معابر کم عرض و غیر استاندارد شهر یزد جولان می دهند و حوادث تلخی را رقم می زنند.

بنا بر آمارهای موجود علت اصلی تصادفات منجر به فوت و جراحت و خسارت، سرعت زیاد رانندگان در معابر است، معابری که یا دوربین کنترل سرعت ندارد و یا دوربینهایش خراب و معیوب شده و رانندگان را تشویق به افزایش سرعت می کند.

سهم موتورسواران

موتوسواران یک پای ثابت تصادفات رانندگی و در حقیقت متهم ردیف اول وقوع و افزایش سوانح رانندگی درون شهری در استان یزد و بویژه شهر یزد است که نباید به سادگی از کار آن گذشت.

پلیس راهور یزد هم ۶۳ درصد فوتی های نیمه نخست امسال را موتورسواران اعلام کرده که خود به روشنی گویای سهم این وسیله نقلیه در سوانح رانندگی و فوتیهای ناشی از آن در سطح شهر و استان یزد است.

موتورسواری سالهاست که به یک معضل خیابانی در شهر یزد مبدل شده و طرحهای مختلف ترافیکی برای مقابله با موتوسواران متخلف نیز تاکنون به نتیجه مثبت ختم نشده استموتورسواری سالهاست که به یک معضل خیابانی در شهر یزد مبدل شده و طرحهای مختلف ترافیکی برای مقابله با موتوسواران متخلف نیز تاکنون به نتیجه مثبت ختم نشده است.

توقیف و انتقال این وسایل نقلیه به پارکینگ نیز تاکنون نتوانسته برخی جوانان دنبال هیجان را مجاب به استفاده درست از این وسیله نقلیه کند زیرا می توانند با اقساط بلند مدت و قیمت مناسب تهیه کنند و لذا خیلی از آنها پس توقیف موتورسیکلت به دنبال آزاد کردن آن نمی روند و وجود هزاران دستگاه از این وسیله نقلیه در پارکینگ پلیس موید این مطلب است.

موتورسواران که بخش قابل توجهی از آنها را دانش آموزان بدون گواهینامه و بدون داشتن سن قانونی و بدون داشتن کلاه ایمنی تشکیل می دهند در طول شبانه روز در خیابانهای کم عرض شهر یزد جولان می دهند و خطرات زیادی برای رهگذران و رانندگان خودروها ایجاد می کنند.

حدود ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در استان یزد تردد می کنند.

لزوم تقویت فرهنگ رانندگی 

یکی از مسائلی که همیشه در زمینه ترافیک شهر یزد مطرح و کارشناسان این حوزه بر آن تاکید دارند ضعف فرهنگ رانندگی در شهر و استان یزد است به گونه‌ای که برخی از رانندگان بی ملاحظه، بدون توجه به قانون، یا با تفسیر به رای خویش، باعث بروز پیامدهای ناگوار می شوند.

فرهنگ رانندگی در استان یزد بویژه در موتورسواران باید تقویت شود و با آموزش و فرهنگ سازی مناسب حوادث این بخش که در تصادفات درون شهری و حتی برون شهری سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده، کاهش یابد.

اعمال قانون برای آن دسته از رانندگان و موتورسوارانی که بدون رعایت قوانین و مقررات، بی محابا در خیابان ها و بعضا در پیاده روها می تازند و تابع هیچ قانونی نیستند، باید بدون هر گونه اغماض انجام شود تا شهری امن و به دور از حوادث ناگوار داشته باشیم.

متاسفانه فرهنگ رانندگی در میان شهروندان تغییر کرده و مهارت‌های آن کاهش یافته است؛ اغلب تصادفات به علت نداشتن توجه به جلو اتفاق می‌افتد و در پی تصادفات خسارتی نیز افراد زیادی درگیر نزاع شده و مجروح می‌شوند؛ بخشی از جامعه در رانندگی تبدیل به افرادی کم حوصله، پرخاشگر، بی‌دقت، بی‌تمرکز و عجول شده‌اند که از نظر فرهنگی جای کار بسیاری دارد و اهمیت آموزش همگانی فرهنگ رانندگی را یادآور می‌شود.

نبود خیابان‌های یک طرفه، توقف خودرو در دو سمت خیابان و کمبود پارکینگ

یزد از جمله شهرهایی است که حتی یک خیابان یک طرفه بخصوص در هسته مرکزی آن ندارد و این در حالیست که در بسیاری از شهرهای ایران، بخشی از خیابانهای شلوغ، یک طرفه هست تا علاوه بر کاهش حجم ترافیک، از وقوع تصادفات جلوگیری شود.

راهنمایی و رانندگی می‌تواند تعدادی از خیابان های هسته مرکزی مانند فرخی و امام (حدفاصل میدان شهید بهشتی تا میدان شهدا) را یک طرفه کند.

ضمن اینکه اگر بطور همزمان از پارک خودروها در دو طرف این خیابان ها جلوگیری و تنها اجازه پارک در یک طرف داده شود، قطعا به کاهش ترافیک در شهر کمک می شود.

هیچ خیابانی در یزد وجود ندارد که پارک خودرو در دو طرف یا یک طرف آن ممنوع باشد و همین بر حجم ترافیک و وقوع حوادث می افزایدهیچ خیابانی در یزد وجود ندارد که پارک خودرو در دو طرف یا یک طرف آن ممنوع باشد و همین بر حجم ترافیک و وقوع حوادث می افزاید.

یزد همچنین از نبود پارکینگ کافی برای توقف خودروها رنج می برد؛ اگر بر تعداد پارکینگها افزوده شود قطعا خودروهایی که در دو سوی خیابان توقف می کنند و حتی آنهایی که به صورت دوبله پارک می نمایند می‌توانند خودرو خود را به پارکینگ هدایت و از حجم خودروهای موجود در خیابان کم کنند.

نقش مشکلات روزمره در رشد تصادفات

یک جوان موتورسوار در خیابان فرخی یزد که کلاه ایمنی به سر دارد به خبرنگار ایرنا گفت: علت بسیاری از سوانح رانندگی، رعایت نکردن و بی‌توجهی به قوانین راهنمایی رانندگی است ضمن آنکه گاهی افراد جامعه آن چنان درگیر مشکلات روزمره خود هستند که خیابان و جاده را برای خود و دیگران خطرناک می کنند.

محمد یاوری افزود: برخی از راکبان، درکی از همنوع خود و شرایط خیابان ندارند و شهر را متعلق به خود می دانند و رعایت حال افراد مبتدی، بانوان و مسن‌ها را نمی‌کنند.

این جوان ادامه داد: رانندگی، یک هنر است که نیاز به فرهنگ خاص خود دارد، اگر فرهنگ رانندگی رشد کند قطعا از آمار تلفات کاسته خواهد شد.

خودرو، نظم شهری و همدلی پلیس و مردم، عوامل موثر در کاهش تصادفات

یک پژوهشگر و فعال اجتماعی یزد هم معتقد است: چند عامل در تصادفات رانندگی دخالت دارد که یکی از آنها به شخصیت راننده بر می گردد که یکی از اجزای شکل دهنده این شخصیت نوع و کیفیت خودرو است به گونه ای که مدل بالای خودرو احساس شخصیت بهتری به راننده می دهد و همین موجب رعایت ییشتر قوانین راهنمایی و رانندگی می شود.

"شکوه نیک‌نظر" به خبرنگار ایرنا گفت: عامل دوم نظم حاکم در کل شهر است که می تواند در همه ابعاد زندگی از جمله رانندگی موثر باشد؛ کیفیت رانندگی متاثر از محیطی است که در آن زندگی می کنیم.

وی عامل سوم را همراهی و همدلی پلیس و مردم دانست و افزود: هر چه بین مردم و پلیس، هماهنگی و تعامل بیشتر باشد مردم هم خودبخود میل بیشتری به رعایت قوانین دارند.

سرعت، عامل نخست تصادفات رانندگی در یزد 

رییس پلیس راهور استان یزد با نگرانی از افزایش وقوع تصادفات رانندگی در سطح شهر و تایید غیرقابل تحمل بودن ترافیک آن، سرعت و عامل انسانی را متهم ردیف اول وقوع سوانح رانندگی در این شهر اعلام کرد.   

سرهنگ مهدی زارع در گفت و گو با ایرنا افزود: بسیاری از دوریین های کنترل سرعت نیز در معابر شهری مستهلک شده و از رده خارج گردیده‌اند و شماری از رانندگان هم با علم به این موضوع بر سرعت خودرو خود می افزایند و باعث وقوع حوادث ناگوار می شوند.

وی از ضعف فرهنگ رانندگی در این استان سخن گفت و به ایرنا افزود: لازم است دوربین های سطح شهر به روزرسانی شده و رانندگان هم به قوانین راهنمایی و رانندگی پایبند باشند.

وی گفت: بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، ۸۰ هزار خودرو اضافی را راهی خیابان های یزد کرد و ۱۷ درصد بر حجم ترافیک شهر افزود که خود می تواند از جمله عوامل وقوع تصادفات باشد.

وی ادامه داد: ۱۶۵ هزار دانش آموز در شهر یزد راهی مدارس شدند که ۵۰ درصد آنها از سرویس عمومی استفاده نمی‌کنند و با خودرو شخصی عازم مدرسه می شوند و این یعنی اینکه ۸۰ هزار وسیله نقلیه اضافی وارد جریان ترافیک شهر یزد می شود.

۱۶۵ هزار دانش آموز در شهر یزد راهی مدارس شدند که ۵۰ درصد آنها از سرویس عمومی استفاده نمی‌کنند و با خودرو شخصی عازم مدرسه می شوند و این یعنی اینکه ۸۰ هزار وسیله نقلیه اضافی وارد جریان ترافیک شهر یزد می شودزارع در خصوص یکطرفه کردن برخی معابر شهر یزد نیز اظهار داشت: این موضوع در طرح تفصیلی ترافیک یزد پیش بینی شده بود اما تاکنون اجرا نشده است و به عبارت بهتر طرح تفصیلی به صورت صد درصد در معابر یزد اجرا نشده است که باعث افزایش ترافیک گردیده که نمونه های آن را میتوان در معابری مثل گذر نقیب زاده، بلوار پیامبر اعظم (ص) آبشاهی و کمربندی بلوار طراوات مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه مجموعا ۱۰ فقره معابر در شهر یزد داریم که در طرح تفصیلی پیش بینی شده اما اجرایی نشده است، تصریح کرد: آخرین عملیات عمرانی در طرح تفصیلی، ساخت بلوار کوثر بوده که ۱۰ سال از زمان اجرای آن می گذرد و طی این دهه هیچ معبر جدیدی در یزد ساخته نشده است.

توجه نکردن به جلو، متهم ردیف اول تصادفات برون شهری

رییس پلیس راه استان یزد هم علت عمده تصادفات در جاده های برون شهری استان را به ترتیب اولویت، توجه نکردن به جلو، عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه، سرعت غیرمجاز و صحبت کردن با تلفن همراه اعلام کرد.

سرهنگ "رحیم حاجی ده آبادی" به ایرنا افزود: طی نیمه نخست امسال ۲ هزار دستگاه خودرو اعم از تریلی، کامیون، اتوبوس، سواری و وانت که رانندگان آن در جاده های استان با سرعت بالا و خطرآفرین حرکت می کردند، برابر مقررات توقیف و به پارکینگ منتقل شدند.

وی هشدار داد: رانندگانی که حرکات مخاطره آمیز در جاده‌های برون شهری این استان انجام دهند و جان خود و دیگران را به خطر بیندازند، برابر مقررات با آنها برخورد می شود و هیچ اغماضی نسبت به آنها نخواهیم داشت.