تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱

برند یک علامت اختصاری است که هر شرکتی برای معرفی خدمات و محصولات خود از آن استفاده می‌کند و با این علامت به مشتریان خود معرفی می‌شود.

اولین اقدام برای هر فعالیت حرفه‌ای، انتخاب یک نام تجاری و ثبت آن برای جلوگیری از کپی‌برداری سایرین است؛ اما یکی از موارد مهم پیش از ثبت هر برندی، انتخاب نامی است که قبلا ثبت نشده باشد. در این مقاله به بررسی ثبت برند می‌پردازیم.

ثبت برند چیست؟

همانطورکه اشاره کردیم، برند هر شرکت معرف خدمات و محصولات آن شرکت است و باید با دیگران متمایز باشد؛ به همین علت لازم است صاحبان کسب و کار پیش از هر اقدامی، برند خود را ثبت کرده تا فعالیت آن‌ها قانونی شود و کسی از نام آن‌ها سو استفاده نکند.

مزایای ثبت برند

مزایای ثبت برند شامل موارد زیر است:

  • ثبت برند و لوگو باعث تمایز محصولات و خدمات افراد نسبت به دیگران است.
  • برند، جزو دارایی افراد است و در صورت تصمیم به انحلال کسب و کار، می‌توانند برند را بفروشند.
  • امکان اعطای نمایندگی در سراسر کشور وجود دارد.
  • ثبت برند به بازاریابی کسب و کار کمک می‌کند.
  • تمایل افراد به سرمایه‌گذاری روی برندهای ثبت شده بیشتر است.

قوانین ثبت برند

ثبت برند قوانینی دارد که به آن می‌پردازیم.

  • برند یا نام تجاری و لوگو باید ویژگی محصول را نشان دهد و طرح و رنگ آن واضح و ساده باشد.
  • اسامی مشهور و نام مناطق جغرافیایی ثبت نمی‌شوند.
  • ثبت برند با شباهت ۵۰ درصد به برند دیگر، امکان پذیر نیست.
  • واژه‌های عام برای ثبت برند قابل انتخاب نیست (مانند میز و صندلی).
  • علائم گمراه‌کننده را نمی‌توان انتخاب کرد (مانند نماد گاو برای محصول گیاهی).
  • علائمی که خلاف قوانین عمومی و اسلامی هستند، ثبت نمی‌شوند.
  • پرچم‌ها، نشان‌های سلطنتی و علائم رسمی دولتی را نمی‌توان ثبت کرد.

چه کسب و کارهایی باید برند خود را ثبت کنند؟

ثبت برند در برخی حوزه‌ها الزامی است و بدون آن اجازه فعالیت ندارند. این حوزه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • مواد غذایی
  • دارو
  • نوشیدنی‌ها
  • لوازم آرایشی و بهداشتی

مراحل ثبت برند

ثبت برند دارای مراحل زیر است.

۱- انتخاب نام برند و علامت تجاری

گام اول در ثبت برند، انتخاب نام مناسب است؛ زیرا افراد سال‌ها با آن فعالیت خواهند کرد. لازم است نام انتخاب شده به صورت عام یا نام‌های دارای محدودیت نباشد. همچنین این نام نباید قبلا به ثبت رسیده باشد.

۲- استعلام برند

گام بعدی استعلام برند است که پیش از ثبت برند ضروری است؛ زیرا اگر یک برند ثبت شده باشد دیگر قابل ثبت شدن نیست.

۳- تکمیل مدارک لازم

برای ثبت برند، مدارکی مانند مدارک شناسایی متقاضی، جواز کسب یا تاسیس، گواهی امضا و در صورت لاتین بودن برند و کارت بازرگانی ضروری است.

۴- ثبت اظهار نامه برند

متقاضیان برای تکمیل فرم اظهارنامه باید در وب‌سایت اداره مالکیت معنوی ثبت نام و نوع اظهارنامه مورد نظر خود را انتخاب کنند. نکته قابل ذکر این است که هنگام انجام مراحل اظهارنامه، باید گزینه ثبت نهایی انتخاب تا کد پیگیری دریافت شود ؛ در غیر این صورت، برند به صورت موقت ثبت می‌شود. اگر صاحب برند بیش از یک نفر باشد، لازم است مالکین دیگر نیز به فرم اظهارنامه اضافه شوند.

۵- پرداخت هزینه

گام بعدی پرداخت هزینه اظهارنامه است تا مراحل بررسی پرونده آغاز گردد. سه کارشناس در اداره، نام و لوگو را مورد بررسی قرار می‌دهند.

۶- ارسال درخواست ثبت به روزنامه رسمی

اگر نام برند مورد تایید قرار بگیرد، درخواست ثبت برند به روزنامه رسمی ارسال می‌گردد و باید در این قسمت هزینه جداگانه‌ای برای آگهی پرداخت شود.

۷- تایید اظهارنامه ثبت شده

پس از چاپ در روزنامه رسمی، اگر کسی به نام برند اعتراض نداشته باشد، اظهارنامه ثبت‌شده توسط کارشناسان تایید می‌گردد. این مرحله از طریق پیامک به متقاضی اطلاع داده می‌شود؛ فرد باید پس از دریافت پیامک به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه و با ارائه مدارکی که هنگام ثبت آپلود کرده است، اقدام به تشکیل پرونده نماید.

۸- پرداخت حق الثبت

پس از طی مراحل فوق، باید حق الثبت برند پرداخت شود.

۹- چاپ آگهی رسمی نوبت دوم

پس از پرداخت هزینه، لوگو متعلق به فرد است اما باید نام برند به اطلاع عموم رسانده شود. در این مرحله لازم است آگهی رسمی نوبت دوم منتشر شود.

۱۰- مراجعه به اداره مالکیت معنوی

در این مرحله متقاضی باید با در دست داشتن ۲ نوبت روزنامه رسمی چاپ شده به اداره مالکیت معنوی مراجعه و برند خود را تحویل بگیرد.

هزینه ثبت برند

هزینه ثبت برند در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰۰ هزار تومان است. این هزینه‌ها شامل ثبت اظهارنامه در سایت، روزنامه رسمی نوبت اول، حق الثبت برند و روزنامه رسمی نوبت دوم است.

مدت زمان ثبت برند

مدت زمان ثبت برند، برای هرکسی متفاوت است ولی این روند معمولا بین۶۰ تا ۷۰ روز طول می‌کشد.

ثبت برند بدون جواز کسب

ثبت برند نیاز به مجوز دارد؛ اما لازم نیست که حتما جواز کسب باشد و ثبت برند بدون جواز کسب امکان پذیر است. می‌توان با توجه به فعالیت افراد، با ارائه مجوزی غیر از جواز کسب، اظهارنامه را ارسال کرد؛ به طور مثال افراد دارای کسب و کار اینترنتی باید مجوز اینماد را دریافت کنند و در بحث آموزش، مجوز رسانه دیجیتال ضروری است.

آموزش استعلام برند

برای استعلام برند، می‌توان از سایت روزنامه رسمی کشور اقدام کرد و از قسمت آگهی‌های قانونی، به جستجوی نام مورد نظر پرداخت.

همچنین امکان استعلام برند از سایت مالکیت معنوی نیز وجود دارد.

سخن پایانی

ثبت برند یک مسئله مهم است و قبل از هر اقدامی باید از تکراری نبودن آن مطمئن شد. برای ثبت و استعلام برند بهتر است افراد با مشاوران خبره و فعال در این حوزه مشورت کنند تا در آینده برای برند خود دچار مشکل نشوند. کارمنتو با داشتن مشاوران متخصص و مجرب یکی از گزینه‌هایی است که افراد می‌توانند برای مشاوره در این حوزه انتخاب کنند و با خیال راحت امور ثبت برند خود را انجام دهند.

** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.