مهاباد - ایرنا - مسوول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد گفت: با مساعد شدن شرایط آب و هوا، برداشت زعفران از ۲ هکتار مزارع زیر کشت طلای سرخ در این شهرستان آغاز شد.

سعید کریمی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از چند سال گذشته کشاورزان پیشرو این شهرستان در روستاهای «یوسف‌کند»، «عیسی‌کند»، «خورخوره»، «تنگی‌بالکی» و «خورخوره» بخش مرکزی برای نخستین بار ۲ هکتار از مزارع خود زعفران کشت کرده بودند که هم‌اکنون به بار نشسته است.

وی با اشاره به اینکه برخی زعفران کاران مهابادی برداشت را آغاز کردند، افزود: آبان، ماه گل‌دهی مزارع زعفران است و با توجه به بار نشستن این مزارع،  کشاورزان در حال برداشت و فرآوری آن هستند که تا پایان فصل برداشت نمی‌توان در خصوص میزان تولید زعفران در این شهرستان آمار داد.  

مسوول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد گفت: این کشاورزان پیشرو با راهنمایی کارشناسان جهادکشاورزی، پیاز زعفران را از استان‌های شرقی کشور تهیه کرده و در زمین زراعی خود بر اساس اصول و رعایت استانداردهای لازم در این زمینه کشت کردند.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه نیاز آبی کم زعفران و مشکل آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، کشاورزان برای کشت این محصول در این منطقه تمایل بیشتری پیدا کنند زیرا در صورتی که سطح مزارع زعفران در منطقه گسترش پیدا کرد، به دنبال آن صنایع پایین دستی آن نیز ایجاد خواهد شد.

کریمی اضافه کرد: نیاز آبی کم (حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار متر مکعب در هکتار) و تامین نیاز آبی آن با نزولات جوی، تداخل نداشتن نیاز آبی با سایر محصولات کشاورزی مرسوم در منطقه، اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم (در زمان برداشت) و اقتصادی بودن آن از جمله مواردی است که می‌توان این محصول را جایگزین دیگر محصول‌های کشاوری پرآب‌بر کرد.

زعفران جزو گیاهان چندساله است که با استفاده پیاز گیاه رشد می‌کند و به دلیل طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد در صنایع غذایی، شیرینی‌پزی، داروسازی و دیگر صنایع به مصرف می‌رسد.

طبق اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم اکنون در ۶۵ هکتار از اراضی استان زعفران کشت شده است و ۱۲۰ نفر هم در آذربایحان غربی به عنوان بهره بردار اصلی در کشت زعفران به طور مستقیم مشغول به کار هستند.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد زراعی و باغی است.