همدان- ایرنا- معاون دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تولید بذور و نهال مرتعی در کشور کاهش محسوسی داشته است، کمبود اعتبار، توزیع نامتناسب اعتبارات استانی، تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی را از جمله علل این کاهش در ۲۲ ایستگاه کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهرداد مسیبی روز چهارشنبه در جریان بازدید از ایستگاه تولید بذر مرتعی شهرستان بهار بیان کرد: میزان تولید بذر ایستگاه های کشور از ۷۱۸ تن در سال طی دهه های گذشته به کمتر از ۳۰ تن در سال جاری رسیده است.

وی تصریح کرد: به منظور تنوع بخشی در گونه های جدید و سازگار در شرایط محیطی کنونی، نیازمند معرفی و توسعه کشت ارقام جدید گونه های مرتعی هستیم تا بتوان در اصلاح و توسعه مراتع در چهار چوب طرح های مرتعداری اقدامات موثری را انجام داد.

معاون دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان کرد: در ایستگاه تولید بذر شهرستان بهار با همکاری بخش مرتع، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع اقدام به کشت گونه های جدیدی شده تا پس از استقرار گونه های جدید بتوان از آنها در عرصه های مختلف منابع طبیعی استفاده کرد. 

در جریان این بازدید معاون دفتر امور مناطق سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، رئیس بخش مرتع موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور نیز حضور داشتند.

پویش بذرکاری از دهم آذر سال گذشته همزمان در ۱۱ استان زاگرس‌نشین و ۷۴ شهرستان کشور با سه هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت آغاز و اجرا شد.

استان همدان دارای ۴۵ هزار هکتار جنگل است.