محبوب حیدری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر تمام راههای شریانی استان به بزرگراه تبدیل شود و به شاخصهای میانگین کشوری برسیم باید ۲۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه راههای استان اختصاص داده شود.
وی با بیان اینکه تمام کارگاههای حوزه عمرانی راه در مسیرهای استان اردبیل فعال است، بر لزوم جذب منابع و اعتبارات مالی برای ساخت و تکمیل طرحهای بزرگراهی تاکید کرد.
وی گفت : در همه مسیرهای استان اردبیل بهسازی راهها درحال اجرا است و این استان به کارگاه بزرگ راه و توسعه بزرگراه تبدیل شده است.
وی سرعت جذب اعتبارات را در سرعت بخشیدن به اجرای طرحهای بزرگراهی بسیار مهم دانست و افزود: کارگاههای حوزه عمرانی راه در مسیرهای استان فعال بوده و هیچ طرحی در حوزه عمرانی راه متوقف نیست و در صورت تخصیص بهموقع منابع مالی طرحها از شتاب بیشتری برخوردار میشوند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل درباره احداث بزرگراهها از طریق تهاتر نفت هم گفت: اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده و در صورت نهایی شدن این موضوع در چند روز آینده شاهد تحول و توسعه در کل طرحهای بزرگراهی استان اردبیل خواهیم بود.
حیدری از احداث راه گردشگری دور دریاچه گیلارلو شهرستان گرمی و اتمام عملیات زیرسازی این پروژه خبرداد و خاطرنشان کرد: قرارداد آسفالت این مسیر با پیمانکار مربوطه منعقد شده و در صورت مساعد بودن شرایط جوی تا چند روز آینده آسفالت این طرح نیز به اتمام میرسد.
به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است ، از چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است.
اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی و قرار گرفتن در سرزمین فلاتی شکل با شیبهای بسیار تندی به زمینهای کمارتفاع اطراف خود شامل کرانههای دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشتهای کمارتفاع استانهای آذربایجانشرقی و زنجان منتهی میشود و به همین لحاظ جادههای این استان اغلب دارای پیچها و شیبهای بسیار تند است.
هشت گردنه سختگذر و برفگیر به نامهای حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قرهآغاج و اسالم در جادههای این استان قرار دارند.