مشهد-ایرنا- معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: آموزش و آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان و والدین محور اصلی جلوگیری از ابتلای دانش‌آموزان به شپش سر یا "پدیکلوز" است.

صفدر سلطانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فقدان آگاهی نسبت به این معضل و عدم رعایت بهداشت عوامل اصلی شیوع و ابتلا به شپش سر است که بیشتر در بین دانش‌آموزان مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به توسعه و ترویج آموزشها در بین دانش‌آموزان برای پیشگیری از ابتلا به شپش در همکاری با شبکه بهداشت، ادامه داد: با توجه به اینکه فصل سرد، فصل شیوع شپش است، در حاشیه شهر مشهد که شاهد حضور جمعیت بالا و وضعیت بهداشت نامناسب هستیم بیشتر با این معضل روبرو می شویم.

معاون آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: در این راستا مراقبان سلامت در مدارس بیشتر به حاشیه شهر مشهد انتقال داده شده اند و کلیه ۲۸۰ مراقب سلامت تازه استخدام شده را در مدارس مناطق کم برخوردار مستقر کرده ایم.

وی گفت: همچنین دانش‌آموزان فعال به عنوان سفیر سلامت در مدارس که امسال حدود ۲۰۰ نفر هستند نیز اقدام به آموزش اصول مربوط به پیشگیری از شپش به همکلاسیها و دوستان خود خواهند بود.

سلطانی افزود: علاوه بر این فیلم‌های آموزشی از طریق شبکه شاد در اختیار دانش‌آموزان و والدین قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۷۰۰ مراقب سلامت در مدارس خراسان رضوی در کنار رابطان سلامت و سفیران سلامت،  وظیفه آموزش و آگاهی بخشی در زمینه اصول بهداشتی و بیماریها را دارند.

این مسوول گفت: توزیع شامپوی مخصوص و معرفی به شبکه بهداشت جهت کنترل و حذف شپش سر مهمترین اقدامات در مواجهه با این بیماری است.

شپش سر یک حشره کوچک خونخوار به اندازه حدود سه میلی‌متر است که روزانه ۲ تا ۳ بار از ناحیه پوست سر خون می‌خورد و افراد آلوده به عنوان مخزن بیماری عمل می‌کنند و در تمام ایام به ویژه در فصول سرد سال و در محل‌های تجمعی مثل مدارس باعث انتشار بیماری و آلودگی می‌شوند.

خارش پوست سر، وجود رشک(تخم های شپش) در لابلای موی سر، دیدن شپش بالغ در لابلای موی سر و کم خونی به ویژه در کودکان از علائم آلودگی به شپش هستند. رعایت بهداشت فردی، استحمام مرتب و منظم و شانه کردن روزانه موی سر از مهمترین اقدامات در پیشگیری از آلودگی به بیماری پدیکلوز به شمار می‌روند.