بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: گسترش خدمات و ساخت کتابخانه‌ها در مناطق کم برخوردار این استان در اولویت کاری قرار گیرد و این مهم را در طرح‌های بازآفرینی شهری لحاظ کنید.

به گزارش ایرنا، محمدرضا حسین نژاد روز پنجشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی این استان اظهارداشت: با توجه به مشکلات مناطق کم برخوردار باید ایجاد فضاهای فرهنگی از جمله کتابخانه ها از اهمیت برخوردار باشد.

وی تصریح کرد: کلید دانش و رسیدن به آن از طریق مطالعه به دست می آید و باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی افزود: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه باید بستر فضاهای فرهنگی و مطالعاتی فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان ها و دستگاه هایی که فضاهای مازاد دارند باید برای توسعه فضاهای کتابخانه ای در اختیار این مراکز قرار دهند.

حسین نژاد ادامه داد: در سفر رییس جمهور به خراسان شمالی ۱۵ میلیارد تومان به کتابخانه های عمومی استان اعتبار اختصاص یافت که باید از این اعتبار به خوبی استفاده شود.

تعلل شهرداری ها در اختصاص نیم درصدی سهم کتابخانه ها  

مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی گفت: شهرداری ها دست کم باید نیم درصد از اعتبارات خود را برای توسعه کتابخانه های عمومی تزریق کنند اما در این خصوص تعلل می کنند.

مهدی آریان افزود: سهم کتابخانه ها از شهرداری در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد داشته است اما هنوز هم بدهی وجود دارد.

وی اظهار داشت: سال گذشته از محل نیم درصد شهرداری ها ۵۹۸ میلیون تومان به کتابخانه ها اختصاص یافت که سهم هر باب کتابخانه عمومی استان حدود ۷۰۰ هزار تومان بود.

آریان تصریح کرد: امسال نیز ۴۰۰ میلیون تومان از محل سهم نیم درصدی به کتابخانه های عمومی استان اختصاص یافته است.

وی یاداور شد: کتابخانه های عمومی این استان ۵۷ هزار نفر عضو دارند این در حالی که تعداد اعضای سال گذشته این فضاهای فرهنگی ۲۸ هزار و ۱۶۱ نفر بوده اند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.

این استان ۷۷ باب کتابخانه عمومی وجود دارد.