محمود خبیری روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: تنها مشکل تولیدکنندگان آسانسور در تامین مواد اولیه در خصوص "ریل" و آلیاژ مربوط به آن است که باید از خارج کشور تامین شود.
وی با اشاره به وجود ۱۰۰ واحد تولیدی آسانسور در خراسان رضوی گفت: اغلب این واحدها محصولات خود را به کشورهای آسیای میانه صادر میکنند.
رییس انجمن تولیدکنندگان آسانسور و پله برقی خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه تولید پله برقی نیز هیچ قطعه ای وارد نمی شود و محصولات موجود ساخت تولیدکنندگان ایرانی است، در نزدیکی شهر جدید بینالود نیز واحد تولیدی پله برقی وجود دارد.
استاندارد اجباری آسانسورها و پله برقی
خبیری در پاسخ به سوالی در خصوص استانداردهای آسانسور و پله برقی اظهار داشت: هم آسانسور و هم پله برقی دارای استاندارد اجباری هستند، آسانسورها پس از گرفتن استاندارد اولیه خود به مدت یکسال بعد باید نسبت به دریافت استاندارد ادواری نیز اقدام کنند.
وی بیان کرد: یک سری از کارفرمایان هنگام انعقاد قرارداد با شرکتهای آسانسوری، سفارش ساخت جنس ارزان تر می دهند و ساخت آسانسور ارزانتر میزان خرابی آن را نیز افزایش می دهد لذا اگر درصد خرابی آسانسورها بالا است به دلیل استاندارد نبودن آنها نیست بلکه کیفیت تولیدشان پایین تر است.
وی اضافه کرد: دریافت استاندارد برای آسانسور و پله برقی قانونی است و در صورتی که این استاندارد دریافت نشود، مسئولیت بروز هر گونه حادثه ای برعهده مالک یا مدیر ساختمان است.
رییس انجمن تولیدکنندگان آسانسور و پله برقی خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص ایمنی بودن آسانسورها در اماکن عمومی مشهد گفت: آسانسورهای مزبور کاملا ایمن هستند اما یک سری از آسانسورهای مستقر در بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی بوده که نصب آن سالها قبل انجام گرفته و به دلیل سازه و ابنیه ای که دارند، نمی توانند استاندارد اجباری دریافت نمایند.
خبیری پیشنهاد داد که دارندگان ابنیه های فرسوده، موضوع خود را در کارگروه نظارت بر آسانسورهای استان که مسئولیت آن با معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری است، مطرح کنند تا تصمیم لازم برای تسهیل دریافت استاندارد آنها از طریق دستگاه های اجرایی که عضو این کارگروه هستند، اتخاذ شود.
لزوم سرویس مستمر آسانسورها
وی بیان کرد: آسانسورها پس از نصب و دریافت اصل استاندارد باید به صورت ماهیانه سرویس دوره ای شوند، به این معنا که باید با شرکتهای سرویس دهنده قراردادی منعقد شود و مسئولیت سرویس ماهیانه آسانسورها را به آنها بسپارند اما متاسفانه بعضا نهادهای دولتی با شرکتهای سرویس دهنده آسانسور قرارداد منعقد نمی کنند و برای اینکه هزینه کمتری بپردازند مسئولیت سرویس را به برخی اشخاص غیرمجاز محول می کنند تا به صورت موردی خرابی آسانسور را برطرف کرده و آن را سرویس کند.
خبیری اضافه کرد: در هر صورت فرد مزبور یک سرویس کار معمولی است و هیچ شرکتی کار او را تضمین نمی کند، در حالی که شرکت سرویس دهنده می تواند عیوب آسانسور را به طور کامل شناسایی و برطرف کند و از بروز حوادث پیشگیری نماید.
رییس اتحادیه فروشندگان آسانسور و پله برقی خراسان رضوی گفت: نظارت بر استاندارد بودن آسانسورها و پله برقی ها برعهده اداره استاندارد است و همه تولیدکنندگان باید استانداردها را در محصولات خود لحاظ نمایند.
وی به مشکل ساختمانهای قولنامه ای (مسکونی) و عدم استاندارد بودن برخی از آسانسورهای آن اشاره و بیان کرد: برخی ساختمانهای مستقر در حاشیه شهر و منطقه سیدی و شهرک طالقانی قولنامه ای بوده و سند ندارند، نصاب این آسانسورها را فقط نصب می کند و اغلب موارد استاندارد را رعایت نمی کند لذا برای دریافت استاندارد آسانسورهای آنها اقدام نمی شود و از ایمنی لازم برخوردار نیستند.
خبیری خاطر نشان کرد: پیش از این مجوزی از قوه قضاییه برای پلمب آسانسورهای پرخطر و فاقد استاندارد گرفته شد اما برخی از دستگاه های اجرایی با اتحادیه آسانسور و پله برقی خراسان رضوی همکاری نکردند و انجام این مهم با مشکل مواجه شده است.
اتحادیه آسانسور و پله برقی خراسان رضوی دارای ۱۵۰ جواز کسب دارد.