بجنورد-ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: اجرای طرح های استحصال آب از جمله انتقال آب منطقه سرانی موجب آزادسازی ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در این استان می شود.

به گزارش ایرنا، محمدرضا حسین نژاد روز پنجشنبه در اولین میز علمی، تخصصی و اقتصادی زعفران در فاروج اظهار داشت: کشاورزی دیم و آبی استان در صورت استحصال و برداشت آب های زیرزمینی  رونق خواهد یافت و دغدغه ای در این خصوص وجود نخواهد داشت.

وی افزود: دست و پنجه نرم کردن با کم آبی، مشکل چندساله شهرها و روستاهای خراسان شمالی است به گونه ای که دولت با نگاه ویژه خود سعی در حل این مشکلات دارد.

حسین نژاد با بیان اینکه پنج هزار میلیارد ریال برای حفر چاه های آب در شمال استان در نظر گرفته شده است، گفت: این میزان اعتبار کافی نیست و جهت تجهیز کارگاه باید اعتبارات بیشتری صورت گیرد تا پروژه انتقال سرعت گیرد.

تحقیقات نشان می دهد که حجم آب مصرفی بخش کشاورزی استان در سال زراعی گذشته (اول مهر ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۱) ۲۳۳ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

سالانه حدود یک میلیارد متر مکعب آب (۷۵ درصد از آب استحصال شده) استان در بخش کشاورزی مصرف می شود و ۵۰ درصد از اراضی آبی استان به آب های سطحی وابسته است.

 اختصاص ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رییس جمهور به پروژه انتقال آب منطقه سرانی بعنوان بزرگترین طرح آبرسانی شمالشرق کشور نویدبخش تحولات قابل توجهی برای خروج خراسان شمالی از بن بست بی آبی خواهد بود.

تکمیل زنجیره تولید زعفران 

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: جدای از اقداماتی که برای تقویت کشاورزی در حوزه دانش بنیان انجام شده است، تکمیل زنجیره زعفران نیز در اولویت قرار خواهد گرفت.

وی افزود: متاسفانه زعفران کاران محصولات خود را به صورت خام عرضه می کنند و ارزش افزوده تولید نصیب واسطه ها می شود به گونه ای که می توان با تکمیل زنجیره تولید کشاورز را از سود مورد انتظار بهره مند کرد.

حسین نژاد یادآور شد: نبود برند و صنایع بسته بندی و فرآوری زعفران فاروج از دیگر مشکلات این شهرستان است که باید برای رفع آن چاره ای اندیشید.

امکان حذف و جایگزینی باغ های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا،  سهولت در نگهداری محصول، وجود پنج واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت سالانه ۳.۴ تن و امکان صادرات آن  از جمله مزایای کشت این محصول در خراسان شمالی است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.