آستارا- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری آستارا گفت: لای‌روبی بندر آستارا پس از ۱۳ سال با پیگیری‌های مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان و مدیر بندر آستارا به سرانجام رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جمشید مهدوی روز پنجشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیر بندر آستارا اظهار کرد: لای‌روبی بندر آستارا از جمله فعالیت‌هایی می‌باشد که در دوره خدمت دولت سیزدهم انجام شده و این مهم نشان دهنده دغدغه‌مندی و مسئولیت‌پذیری مدیران با وجود کمبود تجهیزات و امکانات است.

وی افزود: برخی تا حرف قبلی‌ها می‌شود، موضع می‌گیرند اما واقعیت این است که دولت قبل هشت سال با همه مجموعه‌هایش نتوانست طرح لای‌روبی یک بندری به این مهمی را که مدام از اهمیتش دم می‌زد، به نتیجه برساند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری آستارا تاکید کرد: در دولت سیزدهم مدیری در راس کار قرار گرفت که متخصصانه و با اشرافیت کامل بر حوزه، پیگیری‌های لازم را انجام داد و در طول چند ماه کاری را انجام داد که به دنبال آن گام‌های بلند دیگری می‌توان برداشت.

وی با اشاره به اینکه برای حل وضعیت ترافیک کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی در آستارا باید از کشتی‌های رو رو استفاده شود، بیان کرد: این شهرستان سه مرز (زمینی، دریایی و ریلی ) دارد که تنها یکی از آنها (مرز زمینی) به صورت ۱۰۰ درصدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهدوی اضافه کرد: مرز زمینی پلی دارد که به طور میانگین هر پنج دقیقه یک کامیون از روی آن می‌تواند وارد یا خارج کشور شود و اگر از نهایت ظرفیت بحث ریلی و کشترانی استفاده کنیم، مشکلی نخواهیم داشت و می‌توانیم روزهای خوبی را در آستارا شاهد باشیم که از این رو انتظار می‌رود مدیر جدید بندر گام‌ها و اتفاق‌های جدیدی را در دوره مدیریتش رقم بزند.

وی با گرامی‌داشت یاد شهیدان رجایی و باهنر عنوان کرد: دشمن شبانه‌روزی تلاش دارد تا جامعه ایران اسلامی عزیز به موفقیت‌ نرسد که به طور قطع با کمک مدیران جهادی و لایقی که منصوب می‌شوند، دولت سیزدهم راهشان را ادامه خواهد داد تا توفیقات مهمی اتفاق بیافتد.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری آستارا همچنین گفت: سازمان بنادر و دریانوردی اداره‌های زیادی در کشور ندارد و تنها در صورت وجود بندر در شهرستان‌ها ایجاد می‌شود که با توجه به وظیفه و رسالت خاصی که این اداره خاص دارد، مدیر پیشین فردی متخصص، متعهد و پای کار بود که چندین سال‌ برای این شهرستان مرزی زحمت کشید.

وی افزود: با توجه به روحیه و تخصص مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، به طور حتم شخصی که به عنوان مدیر جدید بندر آستارا منصوب شده است نیز به صورت خلاقانه و جهادی به پیش خواهد رفت و در این مسیر ارتباط تنگاتنگش با اصحاب رسانه شهرستان ضروری است و می‌تواند به پیشبرد امور کمک شایانی بکند.

آستارا، بندر خوش آتیه و استراتژیک ایران

نماینده شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: باید این واقعیت را در نظر گرفت که آستارا یکی از بندرهای خوش آتیه و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر است.

غلامرضا مرحبا اظهار کرد: اگرچه بنادر جنوبی از گذشته‌های دور تا کنون موقعیت خوب و استراتژیکی برای کشور داشته و دارند، اما بسیاری از آنها از نظر کارکردی به مرحله اشباع رسیده‌اند.

وی افزود: این در حالی است که در دریای خزر فرصت‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم، چرا که هنوز همه ظرفیت‌های موجود را به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار نداده‌ایم و بعضی وقت‌ها برخی اتفاق‌های کوچک مانع شده است تا ما نتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم

نماینده آستارا در مجلس بیان کرد: در مورد بندر این شهرستان هم بحث لای‌روبی سالیان سال به عنوان یک معضل مانع بهره‌برداری کامل از آن شده بود و یک نوع سوء شهرت برای بندر آستارا به ارمغان آورده بود.

وی اضافه کرد: با وجود زحمت‌های بسیاری زیادی که کشیده شد، مقاومت‌های بسیار زیادی هم در برابر این امر اتفاق می‌افتاد و بعضی وقت‌ها مجبور بودیم از مصوبه شورای تامین استان گیلان استفاده کنیم تا لای‌روب به آستارا بیاید و کار لای‌روبی بندر را انجام دهد.

مرحبا تصریح کرد: هنوز هم که هنوز است، از گوشه و کنار سیگنال‌هایی به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد برخی مقاومت دارند تا آستارا را به عنوان یک بندر مهم، استراتژیک و تاثیرگذار برای کشور به رسمیت بشناسند اما به هر روی چه بخواهند و چه نخواهند بندر آستارا وجود دارد، زنده خواهد ماند و پیشرفت خواهد کرد.

وی تشریح کرد: حضور در ساحل دریا و دارا بودن بندر یکی از مولفه‌های قدرت و پیشرفت در دنیا به‌شمار می‌رود که در طول تاریخ هم همینطور بوده است و کشورهایی قدرتمند بودند که به دریا راه داشتند و از سازمان‌های کشتیرانی و نیروهای دریایی قوی برخوردار بودند.

نماینده آستارا در مجلس با اشاره به اینکه جنگ‌های بزرگی در دنیا برای دست یافتن به سواحل ۲ دریا اتفاق افتاده است، ادامه داد: ما که این نعمت الهی را دارا هستیم، باید از چنین مولفه‌ای برای پیشرفت اقتصادی، تجاری و تقویت قدرت و منافع ملی کشورمان استفاده کنیم.

وی گفت: مسائلی در خصوص لای‌روبی و اختلاف نظری که بین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت بهره‌بردار خصوصی مطرح است، طوری که به مصلحت باشد باید به‌زودی برطرف شود اما خط قرمزی وجود دارد مبنی بر اینکه بندر آستارا نباید از کاروان پیشرفت و ترقی جا بماند و با تمام قدرت صرف نظر از مشکلاتی که ممکن است به وجود آید، باید به کار ادامه پیدا کند.

مرحبا با بیان اینکه نرخ بیکاری در شهرستان آستارا بسیار زیاد است و در اکثر خانواده‌ها به چشم می‌خورد، افزود: ترافیکی که در داخل شهر وجود دارد، این نکته را گوشزد می‌کند که باید از ظرفیت‌های موجود در بندر استفاده کنیم و از صنعت دریانوردی و کشتیرانی برای پوشش دادن این مساله بهره‌مند شویم.

وی ضمن اشاره به اینکه کشورهای همسایه در حاشیه دریای خزر منتظر ما نخواهند ماند، تاکید کرد: رقیبان بندرهای خود را توسعه می‌دهند، امکانات جدید می‌آورند و اجازه نمی‌دهند برخی حاشیه‌ها مانع پیشرفت‌شان شود؛ ما هم نباید چنین اجازه‌ای بدهیم، باید حاشیه‌ها را حل کنیم تا بندر آستارا با ظرفیت کامل مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

امام‌جمعه آستارا در ادامه گفت: با توجه به دوری از مرکز استان، کمبود امکانات و وضعیت اقتصادی که در بخش دولتی و خصوصی در نقاط مختلف کشور شاهد هستیم، مدیر پیشین بندر آستارا جانانه ایستاد و خدمات خوبی ارائه داد.

حجت‌الاسلام محمدجواد باقری ارومی افزود: اگر امروز شهرستان مرزی بندر آستارا اسکله و باراندازی برای خود دارد، نتیجه زحمات عزیزان بسیاری از جمله مدیر پیشین این بندر است که انتظار می‌رود این مسیر توسعه و آبادانی با سرعت در دوره مدیریت جدید هم تحقق پیدا کند.

وی بیان کرد: رسیدگی به رفع مساله لای‌روبی بندر آستارا که مطالبه و پیگیری بسیار زیادی در شهرستان و مرکز استان داشت و چندین بار در خطبه‌های نمازجمعه نیز مورد اشاره قرار گرفت، شایسته تقدیر است و امید می‌رود مدیریت جدید نیز ادامه دهنده همین راه باشد.

ارتقای زیرساخت‌های بندر آستارا در چهار سال اخیر

کیانوش امیری نیز در ادامه عنوان کرد: اقدام‌های خوبی در توسعه زیرساخت‌های بندر آستارا با کمک شرکت کاوه به عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی در چهار سال گذشته انجام شده که از جمله آنها افزایش انبارهای سرپوشیده از ۶ هزار مترمربع به ۱۷ هزار مترمربع، راه‌اندازی سیلوی غلات مکانیزه با ظرفیت ۱۶ هزار تن، افزایش محوطه‌سازی از ۲ هکتار به ۶ هکتار، انجام چهار هکتار روسازی و ۳.۵ هکتار زیرسازی، آماده‌سازی محوطه پشتیبانی به مساحت ۲ هکتار و تعریض جاده ورودی بندر با عرض ۳۵ متر و به مساحت یک هکتار با پیشرفت فیزیکی حدود ۹۷ درصد است.

وی تعریض اسکله به طول ۷۵ متر و ارتقای آن به حدود ۲۸۰ متر، واردات تجهیزات تخصصی مانند مکنده و یدک‌کش، ساخت سه پست برق در محوطه بندر، ارتقای برق از ۳۰۰ کیلووات به ۱.۳ مگاوات، ارتقای تجهیزات مخابراتی، لای‌روبی بندر در کانالی با طول ۲ هزار و ۱۴۰ متر و عرض ۱۰۰ متر به عمق ۵.۵ متر، پنج هزار متر انبار سرپوشیده در دست ساخت با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی و آغاز ساخت یک انبار جدید سه هزار مترمربعی را از دیگر اقدام‌ها در راستای توسعه بندر آستارا نام برد.

امیری همچنین ایجاد خط کانتینری یخچالی برای نخستین بار در استان گیلان از سال ۱۳۹۹، افزایش نیروهای شاغل در بندر از ۱۰۰ نفر به ۲۰۰ نفر، انجام طرح کالبدی و طرح تحقیقاتی رسوب‌گذاری بندر، راه‌اندازی سامانه منطقه ویژه، آغاز اجرای دیوار پیرامونی بندر به طول ۲ هزار و ۷۰۰ متر و ساختمان اداری و برج کنترل با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد، تهیه طرح پدافند غیرعامل بندر، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری از ۲۳۳ هزار تن به بیش از ۳۰۰ هزار تن را بخشی دیگر از اقدام‌های صورت گرفته در دوره چهار ساله مدیریت خود در بندر آستارا عنوان کرد.

رضا نعمتی، مدیر جدید بندر آستارا نیز با اشاره به اینکه فعالیت‌های مرتبط با بنادر شامل ۲ بخش احداثی و نگهداری می شود، گفت: حفظ و نگهداری زیرساخت های موجود از جمله کانال دسترسی و حوضچه بندر، ارتقای امنیت و ایمنی دریایی، احداث سایر زیرساخت‌های مورد نیاز، ارتقای بهره‌وری بندر و افزایش ترافیک بار و کشتی را از جمله موارد مستلزم پیگیری در دوره مدیریتی جدید برشمرد.

کیانوش امیری نوروزمحله در ادامه این آیین با اهدای لوح و هدایی تکریم و رضا نعمتی به عنوان مدیر جدید بندر آستارا معارفه شد.

بندر آستارا نخستین بندر خصوصی کشور به‌شمار می‌رود که با سرمایه‌گذاری شرکت کاوه راه‌اندازی شده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.