گناباد-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: کمبود کارگر و نبود دستگاههای مکانیزه کشت و برداشت پنبه از موانع مهم توسعه کشت این محصول در شهرستان گناباد است.

رمضانعلی قاسمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای تهیه دستگاههای مکانیزه کشت و برداشت پنبه از اقدامات مهم برای کاهش این معضل است که این موضوع رویکرد مهم جهاد کشاورزی گناباد در سالجاری می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت پایین خرید پنبه در سال جاری، درآمد و بهره اقتصادی زراعت این محصول نسبت به زراعت های رقیب در منطقه ناچیز و پایین تر است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد قیمت کنونی خرید هر کیلوگرم محصول وش پنبه بسته به کیفیت محصول در این شهرستان را بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار ریال و قیمت تمام شده وش پنبه حدود  ۳۸۰ تا ۴۲۰ هزار ریال ذکر کرد و گفت: اگر پنبه از این میزان پایین تر به فروش برسد کشاورزان متضرر خواهند شد.

وی با اشاره به آغاز وش پنبه از سطح بیش از ۴۲۰ هکتار مزارع زیر کشت گناباد در سال زراعی جاری پیش بینی کرد که تا پایان فصل برداشت (اواخر آذرماه) بیش از یک هزار و ۶۳۸ تن پنبه در این شهرستان برداشت شود.

قاسمی مهمترین ارقام پنبه تولیدی در شهرستان گناباد را  "ورامین،ساجدی، ارمغان ،شایان و خرداد" عنوان کرد.

وی افزود: با توجه به حجم بالای تولید در منطقه و شهرستان های مجاور و اهمیت این محصول یک کارخانه پنبه‌پاک کنی در منطقه فعال می باشد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری و تصفیه اولیه و تبدیل کردن به محلوج و دانه پنبه، به بازارهای هدف و کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی ارسال می کند.

مسوول زراعت مدیریت جهاد کشاورزی گناباد هم با اشاره به تداوم روند خرید پنبه تولیدی به شکل توافقی بین کشاورزان و کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی گفت: قیمت خرید امسال مقداری کمی بیشتر از سال گذشته است و بنا به دلایل و هزینه‌های بیشتری که کشاورزان انجام داده‌اند، انتظار می رفت این مبلغ خریداز میزان فعلی بالاتر باشد.

علی صداقت بیان کرد: محصول نهایی وش پنبه تحویل شده به کارخانه‌های پنبه پاک کنی شهرستان پس فرآیند صنعتی، به دو شکل پنبه محلوج و دانه پنبه به کارخانه‌های نساجی و روغن کشی تحویل داده می‌شود.

وی اظهار داشت: پنبه از مهمترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن کشی، در اشتغال زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و مقدار کمی از  محصولات کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است.

مسوول زراعت مدیریت جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد: اراضی زراعی منطقه حومه این شهرستان از مهمترین مناطق کشت پنبه در شهرستان گناباد به شمار می‌رود و به علت شرایط آب و هوایی مناسب، کشت پنبه از سال‌های دور در این منطقه رواج داشته و کشاورزان پنبه‌کار با مدیریت درست و به موقع و استفاده از تغذیه مناسب در مزارع می‌توانند بیش از پنج تا ۶ تن پنبه در هر هکتار تولید کنند.

۳۸۵ نفر کشاورز در سطح ۴۲۰ هکتار در زمینه کشت محصول پنبه در گناباد فعالیت دارند و میانگین تولید پنبه در هر هکتار از اراضی زیر کشت این شهرستان حدود سه هزار و ۹۰۰ کیلوگرم است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.