تهران- ایرنا- برنامه‌ توسعه و ترویج کتاب‌خوانی در دو بخش طرح‌های خلاق کتاب‌خوانی و کتاب‌سازی کتاب‌های حسی و لمسی ویژه‌ مربیان مراکز کانون پرورش فکری اجرا شد.

به گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این برنامه با عنوان توسعه و ترویج کتابخوانی و به بهانه هفته کتاب برگزار و بخش کتاب‌های حسی-لمسی (مربوط به اعضای فراگیر نابینا و کم‌بینا) برای اولین بار در این رویداد داوری شد.

کتاب‌های حسی-لمسی کتاب‌هایی با تصاویر و متن برجسته است که تصویرها در آن با توجه به گرافیک لمسی نابینایان طراحی می‌شوند، به شیوه‌ای که هم کودکان نابینا و هم کودکان با اختلالات دیگر بینایی و هم کودکانی که مشکلی در بینایی ندارند، بتوانند با تصاویر ارتباط برقرار کنند. متن آن‌ها نیز با هر دو شیوه‌ی معمولی و بریل نوشته ‌می‌شود. برجسته و قابل ‌لمس ‌بودن و به‌خصوص تنوع جنس مواد مورد استفاده، جاذبه‌ی ویژه‌ای برای همه‌ی کودکان دارد.

در این بخش بعد از اعلام فراخوان، یک وبینار اطلاع‌رسانی برگزار و درباره روش ساخت این کتاب‌ها توضیح‌هایی ارائه شد.

برگزیدگان بخش کتاب‌های حسی-لمسی از میان ۲۰ اثر برگزیده استانی که به دبیرخانه کشوری این برنامه ارسال شدند، معرفی خواهند شد.

همچنین آثار شرکت‌ داده‌شده در بخش طرح‌های کتاب‌خوانی در راستای علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی پذیرفته شد و شرط پذیرفته شدن آنها اجرا در مراکز بوده است. برهمین اساس نحوه اجرای آثار این بخش به شیوه مکتوب و در قالب فیلم و عکس برای داوری ارسال شد.

در این بخش ۸۲ اثر برگزیده استانی انتخاب شد و برگزیدگان پایانی از میان این آثار معرفی خواهند شد.

داوران بخش کتاب‌های حسی-لمسی زهرا فرمانی مدیرعامل مؤسسه بادبادک، طاهره بشیر کارشناس و زینب صباغ مربی‌مسئول یکی از مراکز فراگیر کانون بودند. همچنین در بخش طرح‌های کتاب‌خوانی صادق کیانی‌مقدم، نیلوفر سالمیان و ام‌لیلا شعبانی کارشناسان فرهنگی کانون داوری را برعهده داشتند.

توسعه و ترویج کتاب‌خوانی میان کودکان و نوجوانان، به معنای ایجاد انگیزه، علاقه و لذت خواندن در برنامه‌ی روزانه‌ی آنان است. ترویج روحیه‌ کتاب‌خوانی و ایجاد حس لذت از مطالعه در کودکان و نوجوانان از رسالت‌های مهم مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که همواره در مراکز کانون از طریق فعالیت‌های کتاب‌محور فرهنگی، هنری و ادبی اجرا می‌شود.