به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، محمدجواد هراتی در نخستین جلسه کمیسیون تحول و برنامه ریزی درسی علوم انسانی و اسلامی، ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام شده یک سال بعد از تاسیس مرکز علوم انسانی، از تشکیل کمسیون علوم انسانی ذیل شورای برنامه ریزی وزارت علوم به عنوان اقدام موثر یاد کرد و گفت: متاسفانه به خوبی تبیین نشده که چرا علوم انسانی ماهیت متفاوت از دیگر علوم دارد و حوزه سیاستگذاری آموزشی و پژوهشی آن باید با علوم دیگر متفاوت باشد. همچنین هرگاه از موضوع توجه به سیاستگذاری دقیقتر برای علوم انسانی یاد میشود این شبهه پدید میآید که اگر مرکزی به نام علوم انسانی ایجاد شده، باید مرکزی نیز به نام علوم پایه ایجاد شود.
وی ادامه داد: این اشکال به فقدان تبیین دقیق از تفاوت ماهیت علوم انسانی و دیگر علوم بر می گردد و اگر به خوبی تبیین شود، شاید کمتر این سوال دغدغه سیاست گذاران علمی باشد.
تاکید بر همافزایی مراکز متولی علوم انسانی
قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم نیز در این جلسه با اشاره به وجود مراکز متعدد در حوزه آموزش و پژوهش علوم انسانی در کشور بر ضرورت هم راستا و هم افزا شدن این مجموعه ها از یک طرف و تداخل نکردن در فعالیت این مراکز تاکید کرد.
رئیس کمسیون برنامهریزی علوم انسانی وزارت علوم با اشاره به ضرورت توجه فوری به مباحث علوم انسانی افزود: اگر چه تاکنون اقدامات و فعالیتهای خوبی در چهار دهه بعد از انقلاب در این زمینه صورت گرفته، تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم که با هماهنگی همه نهادهای متولی این امر باید محقق شود.
معاون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن و علوم انسانی کشور نیز در این جلسه، درخصوص «تحول علوم انسانی؛ راهبردها و اقدامات اجرایی» به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت حتمی و فوری تحول علوم انسانی و بازبینی اساسی رشته ها و متون درسی مبتنی بر علوم انسانی اسلامی اشاره کرد و گفت: مدیریت دانش در عرصه علوم انسانی به معنای سامان دادن و تغییر جهت کنشهای فعالان عرصه علوم انسانی به سمت الگوی مطلوب فعالیت در عرصه علوم انسانی اسلامی است.
محمد بهرامی با بیان اینکه نقطه عزیمت در مدیریت دانش «نیاز» است، افزود: هرگونه سیاست گذاری در عرصه مدیریت دانش باید مبتنی بر نیاز اهل علم انجام شود و نظام نیازهای اهل علم شامل نیازهای معنوی و مادی است.
وی درخصوص محور اقدامات اساسی به منظور مدیریت تحول علوم انسانی گفت: تحول علوم انسانی دارای اضلاع مختلفی است و باید به همه اضلاع آن توجه شود. توجه به یک بخش موجب ناکارآمدی دیگر اضلاع خواهد شد.