تهران – ایرنا – آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا در دیدار دیمیترو کولبا همتای اوکراینی خود در نشست سران آ. سه .آن در پنوم پن پایتخت کامبوج تاکید کرد: اوکراین، خود در مورد زمان، محتوا و چارچوب مذاکره با روسیه تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا از رویترز، بلینکن روز شنبه همچنین در مورد تعهد تزلزل ناپذیر آمریکا برای کمک به اوکراین برای کاهش اثرات حملات روسیه به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین همزمان با نزدیک شدن به فصل زمستان، از جمله کمک‌های بشردوستانه فوری، تاکید کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، گفت: بلینکن در این دیدار اظهار داشت زمان بندی، محتوا و چارچوب مذاکره همچنان بر عهده خود اوکراین است.

واشنگتن پست هفته گذشته گزارش داد که دولت بایدن به طور خصوصی رهبران اوکراین را ترغیب می‌کند تا خود را در مورد مذاکره با روسیه بی میل نشان ندهند و همزمان از شرکت در مذاکرات صلح خودداری کنند؛ مگر اینکه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، از قدرت برکنار شود.

این روزنامه به نقل از افرادی که در گفت و گوها دخیل هستند ولی نخواستند نامشان بیان شود، نوشت که درخواست مقامات آمریکایی با هدف سوق دادن اوکراین به میز مذاکره نیست، بلکه تلاش حساب شده برای اطمینان از تداوم حمایت سایر کشورهایی است که با انتقادات داخلی در خصوص کمک بی حد و حساب به اوکراین و درگیری غیرمستقیم در جنگ مواجه هستند. 

وزیران امورخارجه آمریکا و اوکراین در این دیدار بار دیگر بر اهمیت تمدید توافقی که به اوکراین اجازه می‌دهد غلات را از طریق دریای سیاه صادر کند، و شنبه آینده منقضی می‌شود، تاکید کردند.

به گفته سازمان ملل، ۱۰ میلیون تن غلات و سایر مواد غذایی از اوکراین با عنوان ابتکار دریای سیاه که در تیر ماه توافق شد، صادر شده که به جلوگیری از بحران جهانی غذا کمک کرده است. روسیه روز شنبه گفت هنوز توافقی برای تمدید قرارداد وجود ندارد و تاکید مسکو بر دسترسی بدون مانع به بازارهای جهانی برای صادرات مواد غذایی و کود است.