به گزارش روز یکشنبه ایرنا امیر مقدم شامگاه شنبه در نشست مشترک با «سرگئی میلوشکین» مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه و «اُلگ ساو چنکو» نائب رییس دومای روسیه با هدف بررسی راهکارهای فعالسازی کریدور بینالمللی شمال – جنوب در راستای استفاده از موقعیت ویژه چابهار برای دسترسی به بازارها ایران و روسیه اظهارداشت: با توجه به عزم جدی ایران و روسیه برای توسعه کریدور شمال – جنوب، سال آینده میتواند سال جهش اقتصادی و رونق برای این کریدور باشد.
وی با اشاره به تاکید بر پیشرفت کریدور بینالمللی شمال – جنوب افزود: ما توانستیم به صورت آزمایشی چند کالا را از هندوستان به سمت ایران و سپس به سمت روسیه حرکت دهیم اما اکنون این پرسش مطرح است که چرا این فرآیند متوقف شد.
مدیرعامل منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار با بیان اینکه ایران موافق تشکیل کمیته برای اصلاح و بهبود قوانین، تسهیل روابط و سرعت بخشیدن در حمل ونقل است، اظهارداشت: دیدگاه طرف ایرانی و روسی برای توسعه کریدور شمال – جنوب به یکدیگر نزدیک است.
وی بیان کرد: پیام صحبتها در این نشست، نشانگر عزم جدی برای کار سریع و به موقع است. ما هم برای تحقق این خواسته عزم جدی داریم و زمان نیز برایمان بسیار اهمیت دارد بنابراین منطقه آزاد چابهار با استفاده از ظرفیت دبیرخانه تهران و هماهنگیهایی که در سطح منطقه صورت خواهد گرفت، تلاش میکند تا مسیر کریدور شمال – جنوب با سرعت بیشتر عملیاتی شود.
سال آینده؛ سال جهش اقتصادی و رونق برای کریدور شمال - جنوب
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: شاید لازم باشد در سطح دیگری از جلسات میزان ترانزیت به لحاظ حجم را بدانیم تا زیرساختها و قوانین را متناسب با این هدفگذاری کمی پیش ببریم. این جلسات باید ادامه داشته باشد و از امروز شما را به عنوان یک شریک تجاری موفق در کنار خود میدانیم و آمادگی داریم میزان همکاریها را گسترش دهیم.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان نیز گفت: دولت روسیه برای تسهیل کار حاضر است در قوانین تغییر ایجاد کند. در مساله لجستیک دو موضوع زیرساخت و اسناد برای تسهیل حمل و نقل مطرح است؛ محدودیتها باید مطرح و حل شود تا کارها پیش رود. ما با ایران کمیته ای برای تغییر قوانین و یا کمیتهای در زمینه محدودیتهای اداری برای تسهیل فعالیت کریدور ایجاد خواهیم کرد.
«سرگئی میلوشکین» با بیان اینکه به تصمیمات مشترک تکیه میکنیم، ادامه داد: ایجاد این اتحادیه باید توسط وزرای توسعه اقتصادی دو کشور پشتیبانی شود و یا امکان دارد به امضای روسای دولتها برسد. در هر صورت باید به ما کمک کنند تا محدودیتها رفع شود.
وی تصریح کرد: «اهداف این اتحادیه در حال حاضر توسعه کریدور شمال-جنوب، انتقال تکنولوژی و ایجاد کارگاه باری است که ممکن است در آینده بیشتر شود. مساله لجستیک بسیار مهم است زیرا موارد دیگر به آن بستگی دارد و در مجموع ایجاد اتحادیه مناسبترین شکل برای اجرای پروژه است.»
اضافه شدن ۲ منطقه آزاد هند به اتحادیه مشترک مناطق آزاد
وی با بیان اینکه مذاکرات ادامه خواهد داشت و احتمال دارد در آینده ۲ منطقه آزاد در هند به این اتحادیه اضافه شود، درباره طرح توسعهای اتحادیه یا شورای مشترک مناطق آزاد بین روسیه، ایران و هند گفت: در مرحله نخست اتحادیه بین دو منطقه آزاد روسیه در مسکو و آستاراخان ایجاد و آن را به عنوان سازمان بینالمللی ثبت میکنیم.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان اظهارداشت: پیش از آن اسناد را با شما هماهنگ کرده و سپس وارد اتحادیه یا شورا در دو منطقه آزاد انزلی و چابهار میشویم. این چهار منطقه با حقوق مساوی فعالیت خود را آغاز میکنند. مکان هماهنگی ایجاد میشود و تعامل پیوسته بین روسا وجود خواهد داشت و به دولتها گزارش میدهیم. در ادامه پست های دیگری ایجاد میکنیم که به عنوان اپراتور واحد کریدور شمال-جنوب فعالیت کنند.
وی افزود: زیرساخت برای کریدور وجود دارد که میتواند بهتر شود و ما روی آن کار میکنیم. باید رفتار واحد داشته باشیم تا حملونقل در کریدور صورت گیرد. احتمال دارد در آینده دو منطقه آزاد در هندوستان به آن اضافه شود که در این صورت یک سیستم لجستیک ایجاد میکنیم و اهداف را پیش میبریم. هر ۶ منطقه آزاد حقوق مساوی خواهند داشت.