به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روزنامه گلوبال تایمز، یک دیپلمات ایرانی در مصاحبه با خبرنگاران این روزنامه گفت از آنجا که به شکل تاریخی مردم ایران و چین در زمان باستان از طریق جاده ابریشم با هم مبادله کالا به کالا می کردند امروزه نیز می توانند به افزایش و گسترش مبادلات تجاری بپردازند. بیشتر شرکت های ایرانی در پنجمین نمایشگاه صادرات و واردات چین در شانگهای شرکت کرده اند و به معرفی محصولات خود پرداختند.
حمید عادلی مشاور تجاری از سفارت ایران در پکن به این روزنامه گفت این نخستین حضور وی در این نمایشگاه بوده است اما برخی شرکت های ایرانی برای چهارمین بار است که در این رویداد شرکت کرده اند. وی در ادامه سخنانش افزود حضور در این نمایشگاه فرصتی خوب برای محصولات ایرانی و شرکت های ایرانی برای صادرات است و این نمایشگاه سکویی مهم برای نمایش و ارتقای محصولات ایرانی است.
براساس اطلاعات وی در مجموع ۱۱ شرکت ایرانی امسال در نمایشگاه شانگهای در زمینه کشاورزی، بخش های مصرف کالا و بهداشت و درمان حاضر بودند.
دیپلمات ایرانی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: «سایر کشورها تلاش می کنند تا بخش صادرات خود را تقویت کنند اما چین به دنبال تقویت واردات است. چین این کار را با دو هدف انجام می دهد. نخست اینکه تجارت را در سطح بین المللی مستحکم کند سپس مصرف داخلی را افزایش دهد تا به رشد اقتصادی کمک کند. چین این نمایشگاه را به عنوان پلتفرمی عمومی برای کالاها ارائه داده است که نه تنها به خودش کمک می کند بلکه موجب می شود تا سایر کشورها و مناطق دیگر نیز در تولید محصولات جهانی شرکت کنند. »
بسیاری از شرکت های ایرانی هنوز اطلاعات کافی درباره این بازار ندارند. بنابراین نمایشگاه صادرات و واردات بین المللی شانگهای می تواند اطلاعات و فرصت های خوبی به آنها ارائه دهد. حمید عادلی همچنین گفت قرار است محصولات کشاورزی بیشتری از ایران از جمله پرتقال، لیمو شیرین، نارنگی در کنار مرکبات، عسل و محصولات لبنی معرفی شود.