یاسوج - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: گیاه روغنی گلرنگ برای نخستین بار در۱۵ هزار متر مربع از اراضی شهرستان کهگیلویه در این استان کشت شد.

داریوش حصار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بسیاری از مزارع کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد قابلیت کشت گیاه روغنی گلرنگ را دارد افزود: نیاز آبی کم، هزینه تولید پایین، چند منظوره بودن گیاه  از مهمترین مزایای کشت این محصول است.

وی تصریح کرد: گلرنگ، یکی از گیاهان صنعتی است که از دانه آن روغن خوراکی ،گل های آن در صنایع رنگرزی و صنایع غذایی کاربرد دارد و دانه آن برای  روغن گیری و تفاله آن برای مصرف دام استفاده می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:گلرنگ گیاهی است یک ساله که از دانه آن برای تولید روغن و برای تناوب زراعی با محصولاتی از جمله گندم دیم استفاده می ‌شود و علاوه بر آن روغن گلرنگ به دلیل داشتن مقدار بسیار اسیدهای چرب غیر اشباع یکی از سالم ‌ترین روغن ‌ها به شمار می رود.

وی تاکید کرد: در زمان حاضر کشت پاییزه محصولات زراعی شامل گندم، جو، کلزا در بیش از -۱۰۰هزار هکتار از مزارع کشاورزی این استان در حال انجام است.

حصار با یادآوری اهمیت تولید محصولاتی مانند گندم،جو و کلزا در امنیت غذایی و خودکفایی تصریح کرد:تامین بذر و کود از جمله حمایت های دولت برای کشت پاییزه محصولات زراعی در استان است

کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که از این میزان ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

نیمه نخست امسال  بیش از ۳۸هزار  تن گندم ، افزون بر ۲۰ هزار تن جو  و یکهزار و۲۰۰ تن کلزا در مزارع کهگیلویه و بویراحمد برداشت شده به دلیل خشکسالی نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.

۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالیانه ۹۷۲هزار تن محصول کشاورزی تولید می کنند.

سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.