بجنورد-ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بجنورد گفت: محل اجرای استخرهای تصفیه فاضلاب (لاگون‌) در روستای قارلق این شهرستان از ابتدا مورد تایید ما نبود و باید به مکان دیگری منتقل شود. 

محمد خالقی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: لاگون های فاضلاب در روستای قارلق در اواسط دهه ۷۰ به صورت موقتی ایجاد شد و قرار بود که مکانی برای انتقال فاضلاب های انسانی باشد.

وی تصریح کرد: اداره حفاظت محیط زیست بجنورد از همان ابتدا این مکان را تایید نکرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بجنورد افزود: این لاگون ها از ۱۱ استخر تشکیل و در حریم رودخانه اترک به عنوان پنجمین رودخانه بلند کشور ایجاد شده است و خطر نفوذ فاضلاب به رودخانه وجود دارد.

وی یادآور شد: پیگیری ها برای انتقال این لاگون ها به مکان دیگر هنوز به نتیجه نرسیده است.

خالقی اظهار داشت: اوایل امسال لاگون های فاضلاب اطراف تونل باباامان آسیب دید و ترک خورد که بازسازی و ترمیم شد و اکنون نگرانی مجدد شکستن دیواره ها وجود دارد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه لاگون ها متولی و مدیر مشخص ندارد گفت: در برهه ای از زمان بخش خصوصی خواستار واگذاری مدیریت این بخش شد اما این امر به نتیجه نرسید. 

 طرح فاضلاب در نیمی از شهر بجنورد اجرایی نشده است و فاضلاب انسانی به وسیله تانکرها به منطقه "قارلق" منتقل و در لاگون ها تخلیه می شود.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی اعلام کرده است که تصفیه خانه فاضلاب بجنورد اکنون دیگر پاسخگوی خدمات بیشتر نیست.

شهرستان بجنورد مرکز خراسان شمالی ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در شهر بجنورد ۱۰۲ هزار انشعاب آب وجود دارد.