به گزارش خبرنگار ایرنا، موقعیت جغرافیایی چهارمحال و بختیاری باعث شده تا جادههای این استان کوتاهترین مسیر ارتباطی بین استانهای فلات مرکزی کشور با بنادر جنوبغرب و جنوب ایران باشد.
در این میان شهرستان بروجن با قرار گرفتن در مرکزیت جادههای ارتباطی چهارمحال و بختیاری نقش مهمی در افزایش تراتزیت کریدور شمال و جنوب کشور با کوتاهترین مسیر داشته است.
در همین راستا در همین راستا خبرنگار ایرنا شهرکرد گفتوگویی با فتاح کرمی سرپرست فرمانداری شهرستان بروجن انجام داده است که در ادامه مطالعه میکنید:
ایرنا: موقعیت جغرافیایی بروجن چه نقشی در بهبود جادهها و افزایش وضعیت ترانزیت بار و مسافر کشور از جادههای این شهرستان دارد؟
شهرستان بروجن با ۲ هزار و ۲۵۷ کیلومتر مربع وسعت در شرقیترین قسمت چهارمحال و بختیاری واقع شده که با ۱۲۵ هزار نفر جمعیت بهعنوان دومین شهرستان استان مطرح است.
استقرار شهرستان بروجن در مسیر سه استان بزرگ اصفهان، فارس و خوزستان باعث شده تا این شهرستان به شاهراه حیاتی و اصلی حمل بار و مسافر از استانهای فلات مرکزی کشور با بنادر جنوبغرب و جنوب ایران تبدیل شود.
هماکنون بخش عمده و قابلتوجهی از تردد و ترافیک جادهای مربوط به خودروهای سبک، نیمهسنگین و سنگین کشور از جادههای شهرسان بروجن انجام میشود.
این موقعیت باعث شده تا شهرستان بروجن نسبت به سایر شهرستانهای استان چهارمحال و بختیاری در بخش اشتغالزایی، رونق اقتصادی و پیشگیری از مهاجرتهای بیرویه شرایط بهتری داشته باشد.
بهرهمندی از این ظرفیت بالقوه و ضرورت توسعه زیرساختهای جادهای و حملونقل در شهرستان بروجن باعث شده است تا در سالهای اخیر نسبت به برنامهریزی و آغاز عملیات اجرایی احداث و توسعه جادههای اصلی این شهرستان در دستور کار قرار گیرد.
ایرنا: مجموعه جادههای شهرستان بروجن چند کیلومتر است؟
شهرستان بروجن هماکنون ۴۱۳ کیلومتر جاده دارد که از این میزان ۱۷۰ کیلومتر بزرگراه، ۴۰ کیلومتر اصلی، ۳۵ کیلومتر فرعی و ۱۶۸ کیلومتر روستایی بوده و همین جادهها باعث شده است تا محورهای ارتباطی این شهرستان بهعنوان یکی از مهمترین مناطق کشور در صنعت و ناوگان حملونقل بار و مسافر تبدیل و معرفی شود.
ایرنا: میزان جابهجایی بار و مسافر در ناوگان حملونقل بار و مسافر شهرستان بروجن چقدر است؟
شهرستان بروجن سهم بسزا و تأثیرگذاری در جابجایی ناوگان حملونقل بار و مسافر کشور و چهارمحال و بختیاری دارد، بهطوری که براساس آمار مستند، در نیمه نخست سالجاری یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن انواع محصولات تولیدی، صنعتی، کشاورزی و بازرگانی از این شهرستان بارگیری و به نقاط مختلف کشور حمل شده است.
همچنین در این مدت بیش از ۲۲۸ هزار مسافر از طریق ناوگان حملونقل مسافربری شهرستان بروجن جابهجا شده است.
با توجه به اهمیت جادههای شریانی شهرستان بروجن، براساس آمار مستند موجود، روزانه بیش از ۳۰ هزار دستگاه انواع خودرو سنگین، نیمهسنگین و سبک از جادههای این شهرستان تردد و نسبت به جابجایی بار و مسافر کشور بین استانهای فلات مرکزی کشور با بنادر جنوبغرب و جنوب ایران اقدام میکنند.
البته توجه به این مهم ضروری است که حجم بالای تردد و ترافیک در جادههای شهرستان بروجن باعث شده تا ۳۳۰ درصد آمار تصادفهای برونشهری چهارمحال و بختیاری در محدوده محورهای ارتباطی این شهرستان رخ دهد.
ایرنا: جادههای شهرستان بروجن از لحاظ کیفیت در چه وضعیتی قرار دارد؟
وضعیت کلی جادههای شهرستان بروجن در شرایط مطلوبی قرار دارد، بهعنوان نمونه محور ارتباطی شهرکرد به بروجن به خوزستان با ۸۵ کیلومتر طول در حوزه این شهرستان، دومین جاده پُرتردد چهارمحال و بختیاری است که حجم بالای حمل بار بهعلت استقرار صنایع بزرگ و مادر مانند فولاد سفیددشت و سیمان شهرکرد از این مسیر انجام و جابجا میشود.
خوشبختانه در مدت فعالیت دولت سیزدهم این مسیر با تکمیل هشت کیلومتر از قطعههای باقیمانده حد فاصل شهرهای فرادنبه تا سفیددشت بهصورت کامل چهار خطه شده و زیر بار ترافیک رفته امام لازم است شرکت ساخت و توسعه راههای کشور در سریعترین زمان ممکن نسبت به اصلاح ورودی شهر فرادنبه و ورود و خروجی شهر سفیددشت اقدام کند.
اجرا، تکمیل و بهرهبرداری سریعتر از جادههای چهار خطه نقش مستقیم در کاهش حوادث، پائین آمدن میزان تلفات و افزایش ایمنی جادهها دارد.
بههمین منظور علاوه بر تصویب اختصاص اعتبارات مطلوب به شهرستان بروجن در سفر رییسجمهور به چهارمحال و بختیاری، اعتبارات حوزه حملونقل این شهرستان نسبت به سال گذشته ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرد که قابلتوجه و نشاندهنده توجه دولت سیزدهم به ارتقای جادهها به عنوان زیربنای توسعه همهجانبه است.
ایرنا: هماکنون مهمترین مشکلات جادهای شهرستان بروجن کُدامند؟
علاوه بر ظرفیتهای جادهای شهرستان بروجن و نقش این شهرستان در کوتاه شدن مسیر اتصال و ارتباط استانهای فلات مرکزی کشور با بنادر جنوبغرب و جنوب ایران اما متأسفانه نبود کمربندی و حجم ترافیک بالا باعث شده تا ترافیک خودروهای سنگین به داخل شهر هدایت و باعث آسیب جدی به زیرساختهای شهری، بروز آلودگیهای صوتی فراوان و افزایش آلایندگیهای زیستمحیطی شود.
بههمین منظور عملیات اجرایی احداث کمربند شمالی بروجن تیرماه ۱۳۹۹ آغاز و تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح تأمین و هزینه شده است.
براساس برنامه زمانبندی و پیشبینیهای انجام شده قرار است کمربند شمالی بروجن در صورت تأمین بهموقع اعتبارات تا پایان سال ۱۴۰۲ تکمیل و بهرهبرداری شود.
عملیات اجرایی احداث کمربند شمالی بروجن تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با بهرهبرداری از این طرح حجم ترافیک ناشی از تردد خودروهای سنگین در معبرهای شهر بروجن حداقل ۷۰ درصد کاهش خواهد داشت.
تردد و عبور و مرور روزانه حداقل ۷۰۰ دستگاه خودرو قاچاق کالا معروف به "شوتی" باعث افزایش حجم تصادفها در جادههای شهرستان بروجن شده است.
براساس آمار مستند موجود عامل و علت ۳۵ درصد تصادفهای جادهای مختص خودروهای دارای سرعت بالا با پلاکهای مخدوش و ناخوانا است که کالاهای قاچاق را از بنادر جنوبغرب و جنوب ایران به استانهای فلات مرکزی کشور حمل میکنند و امنیت محورهای ارتباطی را به خطر میاندازند.
در همین راستا و برای مقابله با قاچاق کالا و جلوگیری از تردد خودروهای معروف به "شوتی" در جادههای شهرستان بروجن باید یک گلوگاه احداث و گشتهای ثابت و سیار پلیس افزایش یابد.
ایرنا: تخصیص اعتبارات مرتبط با جادههای شهرستان بروجن در چه وضعیتی قرار دارد؟
برای ساخت پاسگاه ایست و بازرسی کُردشامی در شهرستان بروجن ۵۶۰ میلیارد ریال از از اعتبارات شهرستان بروجن در سال گذشته و سالجاری اختصاص داده شد.
همچنین ۲۷۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی برای حوزه راهداری و حملونقل جادهای شهرستان بروجن اختصاص پیدا کرد تا بتوان سریعتر برای ارتقای این بخش اقدام کرد.
بهرهبرداری از پلیسراه بروجن به گندمان در شهرستان بروجن تا پایان سالجاری میتواند به بهبود و ارتقای کمی و کیفی وضعیت جادههای این شهرستان کمک کند.
امسال ۶۳ میلیارد و ۵۲۹ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای شهرستان بروجن به فصل حملونقل این شهرستان در حوزههای تعمیر و نگهداری راههای روستایی، اصلاح نقاط حادثهخیز، تعمیر و نگهداری راههای اصلی و فرعی اختصاص داده شد.
همچنین ۲۴ میلیارد ریال از اعتبارات شهرستان بروجن در سالجاری برای انجام خطکشی ۱۷۰ کیلومتر از راههای روستایی و شریانی این شهرستان اختصاص پیدا کرد.
در سالجاری ۱۵۰ میلیارد ریال هم برای روکش آسفالت جاده بروجن به گندمان ابلاغ شد که عملیات اجرایی این طرح تا بهار سال آینده تکمیل و بهرهبرداری خواهد شد.
به گزارش ایرنا، بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.