همدان- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان با تاکید بر لزوم نهادینه‌سازی فرهنگ قرض‌الحسنه در جامعه و نقش موثر بانک ها در تولید و اشتغال ،گفت: بانک ها با هدف تسهیل امور و به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد کشور فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله «حبیب الله شعبانی موثقی» روز یکشنبه در دیدار با عیسی امامی رییس هیات مدیره بانک مهر ایران، با تاکید بر اینکه در عرصه اقتصاد باید به مسائل شرعی توجه بیشتری شود اظهار داشت: امروز باید فرهنگ قرض الحسنه را در جامعه ترویج دهیم و این اصل را تبیین کنیم که قرض الحسنه دارای برکت بسیاری در جامعه خواهد بود.

وی با اشاره به تلاش مجموعه بانک مهر ایران در پرداخت وام با کارمزد پایین گفت: خوب است که خیران با مجموعه‌های این چنینی ارتباط داشته باشند و در عرصه قرض الحسنه و پرداخت وام به نیازمندان ورود کنند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: زمانی که بانک مبتنی بر سود فعالیت می‌کند، فضای بین بانک‌ها به سمت رقابت و بنگاه اقتصادی پیش می‌رود.

آیت الله شعبانی موثقی تصریح کرد: در دیدار با آیت الله رییسی، این موضوع را مطرح کردم که یکی از گره‌های اقتصادی کشور، در عرصه بانک است و ساختار فعلی بانک باید اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین مشکلات در عرصه اقتصاد، مسائل بانکی است گفت: بیشتر تولید کننده‌ها در استان همدان درگیر مشکلات بانکی هستند، تا جایی که واحدی با ظرفیت اشتغال ۷۰۰ نفر، نزدیک به ۱۰ سال به علت مشکلات بانکی تعطیل شده است.

امام جمعه همدان با گلایه از اینکه اغلب بانک به دنبال سود و خلق پول هستند یادآور شد: از منظر شرعی نیز در فتواها تردیدهایی وجود دارد و از آنجایی که ربا به معنای جنگ‌ با خدا است باید بدانیم در جنگ با خدا و دریافت ربا، حتی اگر به ظاهر سود کنیم، موفق نخواهیم شد و به شکست می انجامد.