علیرضا صلواتی روز دوشنبه اظهار داشت: هم اینک طرح های احداث بزرگراه از استان اصفهان به سمت شیراز، یزد، کرمان، چهارمحال و بختیاری و تهران در دستور کار است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی وی افزود :تاکنون طرح های بزرگراهی به سمت شمال کشور شامل " نطنز-کاشان" ، " کاشان-قم " و " قم-تهران " اجرایی شده است و در کنار آن مسیر جدیدی از کاشان به سمت شمال کشور در مرحله توافق با سرمایهگذار هستیم که با احداث این آزادراه مسیر اصفهان به سمت شمال شرق و مشهد حدود ۶۰ کیلومتر کوتاهتر و مسیر در کنار مسیر تهران-قم از سمت کاشان ایجاد میشود.
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور در خصوص ویژگیهای آزادراه" اصفهان-شیراز" خاطر نشان کرد: این طرح بزرگترین آزادراه کشور به طول ۲۲۴ کیلومتر است که به همراه کنارگذر "شرق اصفهان " ، بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور را تشکیل می دهد.
صلواتی با اشاره به اینکه این آزادراه در شرف بهرهبرداری است، بیان کرد: تاکنون حدود چهار هزار میلیارد تومان برای ۹۴ درصد پروژه هزینه شده است و برای ۶ درصد باقیمانده به دلیل تورم و افزایش هزینهها، ۳ هزار میلیارد تومان دیگر باید هزینه کنیم.
وی ادامه داد: مشارکت این پروژه به صورت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد بخش خصوصی است که دولت سهم خود را مطالبه نمیکند و بعد از بهرهبرداری و بازگشت اصل سرمایه و سود و هزینههای نگهداری، بخش خصوصی آن را تحویل دولت میدهد.
صلواتی با اشاره به اینکه سه هزار میلیارد تومان باقیمانده در حال تخصیص است، تصریح کرد: اکنون ۲ لایه آسفالت مسیر در حال اتمام است، لایه اول و ۸۵ درصد لایه دوم نیز انجام شده است و برای جداول بتنی وسط آزادراهها حدود ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی افزود: بزرگترین پل آزادراهی کشور در این مسیر با ۲۶۴ متر طول و ۱۰۷ متر ارتفاع به مدت ۲ سال احداث شده است.
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور در پایان تاکید کرد: اولویت ما هم سرعت و هم بحث کیفیت است و این اولین آزادراه کشور به شمار میآید که نزدیک ۶۰ کیلومتر آن رویه بتنی داشته و از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردار است.
به گزارش ایرنا، مسیر فعلی اصفهان به شیراز ۴۸۵ کیلومتر، مدت سفر ۵.۵ تا ۶ ساعت و مسیر به صورت کمان است اما مسیر آزادراه احداث شده به صورت مستقیم است که با تردد از طریق این آزادراه ۱۳۰ کیلومتر مسیر سفر و حدود دو ساعت زمان سفر کوتاهتر خواهد شد.