مشهد- ایرنا- کارشناس مسوول امور تحصیلی اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در سال تحصیلی جاری ۸۵ هزار دانش آموز تبعه خارجی از کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته در مدارس استان تحصیل می کنند.

علیرضا یاری‌مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال تحصیلی گذشته شمار دانش آموزان اتباع خارجی استان ۷۰ هزار نفر بود که هم اکنون به ۸۵ هزار نفر رسیده است که اکثریت آنها را دانش آموزان افغان تشکیل می دهند.

وی با بیان این که علاوه بر این شمار،  ۲ تا سه هزار دانش آموز دیگر تبعه افغانستان نیز در مدارس حضور دارند که هنوز فرایند ثبت سیستم برای آنها انجام نشده است ادامه داد: به دلیل ادامه مراجعات و تقاضا برای تحصیل از سوی دانش آموزان افغان، هنوز ثبت نام این دانش آموزان در مدارس استان ادامه دارد.

کارشناس مسوول امور تحصیلی اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت:با هدف حمایت از تحصیل این قشر، همکاری و همراهی برای ثبت نام ادامه دارد ضمن این که با توجه به نزدیک شدن به امتحانات دی ماه تنها تا ابتدای آذرماه پذیرش این دانش آموزان ممکن است.

یاری با بیان این که روزانه پنج تا ۶ دانش آموز اتباع خارجی از  اداره کل به مدارس برای  ثبت نام ارجاع داده می‌شوند افزود: مهمترین علت تاخیر مراجعه این دانش آموزان به مدارس نداشتن مدارک هویتی و بعد از آن نداشتن مدارک تحصیلی بوده است.

وی اضافه کرد:منطقه آموزش و پرورش تبادکان با ۳۰ هزار دانش آموز اتباع،  میزبان حداقل یک سوم این دانش آموزان در خراسان رضوی  است.

کارشناس مسوول امور تحصیلی اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت:  از نظر تراکم جمعیتی بیشترین تراکم دانش آموزان اتباع خارجی به ترتیب در نواحی پنج، تبادکان و نواحی یک و ۲ مشهد هستند.

هم اکنون خراسان رضوی با بیش از یک و نیم میلیون نفر دانش آموز دارنده حدود ۹ درصد جمعیت دانش آموزی کشور است.