تهران- ایرنا- عضو هیات انتخاب متون بخش صحنه‌ای جشنواره فجر با اشاره به آنکه مترومعیار ارزیابی نمایشنامه بر اساس نگاه نو، خلاقیت و تکنیک استوار بوده است گفت: تئاتر فجر چهل‌ویکم میزبان استعدادهای جوان درخشانی است.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا؛ چندی پیش دبیرخانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۷۳ اثر پذیرفته‌شده در بخش رقابت صحنه‌ای را که با بازخوانی متون توسط شهرام کرمی، حسین فدایی حسین و اعظم بروجردی انتخاب شدند را اعلام کرد.

براساس آماراعلامی دبیرخانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، هیات انتخاب پس از بررسی ۵۸۴ متن دریافتی از بخش ارسال مستقیم صحنه‌ایی جشنواره، در نهایت ۷۳ متن را انتخاب و برای آماده سازی و بازبینی حضوری به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کردند.

متون نویسنده‌های جوان و کمتر شناخته شده جای خوشحالی دارد

برای ارزیابی و انتخاب آثار نگاه نو و خلاق و اصول و تکنیک یک متر و معیار همیشگی استشهرام کرمی عضو هیات انتخاب بخش رقابت صحنه‌ای در مورد آثار این بخش از جشنواره با بیان آنکه متون پیشنهادی این دوره جشنواره تئاتر فجر چند ویژگی داشت خاطرنشان کرد: حدود ۶۰۰ نمایشنامه از هنرمندان و نمایشنامه‌نویسان به‌خصوص نویسنده‌های جوان با سبک و شیوه متفاوت ویژگی خاص این دوره بود.

وی در مورد ارزیابی و کیفیت متون گفت: برای ارزیابی و انتخاب آثار نگاه نو و خلاق و اصول و تکنیک یک متر و معیار همیشگی است. آنچه من خواندم به ویژه متون نویسنده‌های جوان و یا کمتر شناخته شده بسیار جای خوشحالی دارد.

حضور بیشتر هنرمندان؛ رویکرد این دوره تئاتر فجر است

کرمی افزود: در این دوره جشنواره رویکرد اصلی ایجاد امکان حضور تعداد بیشتر هنرمندان در این رویداد هنری بود و باید اذعان کنم از خواندن خیلی از نمایشنامه‌ها لذت بردم. حضور این تعداد نویسنده و نمایشنامه‌های خلق شده نشان می‌دهد که درام و درام‌نویسی چه ظرفیت بالا و خوبی در کشور دارد.

بیشتر از ۱۰۰ نمایشنامه از نگاه من آثار قابل و ارزشمندی بود که مطابق ظرفیت جشنواره فقط امکان انتخاب تعدادی نمایشنامه مقدور بود که توسط سه نفر شورا بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تصریح کرد: در بین آثار پیشنهادی نمایشنامه‌های خام و کامل نشده هم وجود داشت که طرح و یا مضمون خوب و یا حتی نو و خلاقی در نوشته‌ها مشهود بود اما در پرداخت اثر نمایشنامه‌ها هنوز به تکامل نرسیده بود. بخشی از این آثار شاید با تجربه بیشتر نویسنده‌های جوان و صرف وقت و زمان بیشتر در پرداخت و حتی بهره از نظرات مخاطبان و اهل فن می‌تواند به آثار قابل قبول تبدیل شود.

نمایشنامه‌نویسی جزو دشوارترین ژانرهای ادبیات است

نمایشنامه‌نویسی جزو دشوارترین ژانرهای ادبیات است که کار، وقت و انرژی آفرینشگران آن قابل احترام استکرمی در ادامه با بیان اینکه نمایشنامه به عنوان محصول هنری، روندی خلاقه را طی می‌کند تا به نتیجه می‌رسد، گفت: نمایشنامه‌نویسی جزو دشوارترین ژانرهای ادبیات است که کار، وقت و انرژی آفرینشگران آن قابل احترام است. ارزش همه آثاری که خواندم برای من محفوظ بوده ولی با همان متر و معیاری که برای انتخاب آثار اشاره کردم معرفی تعدادی نمایشنامه کار سختی است.

وی افزود: واقعیت این است این روش همه جشنواره‌ها برای انتخاب آثاری که می‌خواهند تمرین و آماده شوند چند نکته مثبت و چندین ایراد دارد. مهم‌ترین وجه مثبت این روش امکان و فرصت برای حضور تعداد زیادی هنرمند است که تقاضای ارائه اثر و نوشته خود را دارند. بخصوص نویسنده‌های جوان و یا حتی کارگردان‌های تازه‌کار که فرصت ارائه نمایشنامه و تشکیل گروه هنری را پیدا می‌کنند.

کرمی یادآور شد: ارائه نمایشنامه توسط کارگردان یعنی تقاضای یک گروه هنری که حداقل شامل سه تا شاید ۱۰۰ نفر از اعضاء یک گروه است. این ظرفیت برای جشنواره ظرفیتی خوب است تا بتواند به برگزاری یک رویداد هنری منجر شود. اما با این شیوه محدود؛ محدویت انتخاب؛ انتخاب شدن یا نشدن، تعداد زیادی از گروه‌های نمایشی فرصت حضور نخواهند داشت.

حمایت از هنرمندان در حوزه اجرا تنها وظیفه جشنواره فجر نیست

عضو هیات انتخاب متون بخش صحنه‌ای جشنواره فجر در در پایان با پیشنهادی برای حمایت از گروه‌های نمایشی گفت: یک روش ضروری در حمایت از گروه‌های نمایشی ایجاد فرصت فعالیت است که جشنواره به تنهایی نمی‌تواند همه این بار را به دوش بکشد. بدون شک این تعداد نمایشنامه انتخاب شده همه ظرفیت گروه‌های متقاضی نیست ولی اهمیت به درام به عنوان پایه‌ترین موضوع تئاتر در برگزاری یک رویداد با این روش دوباره مورد تاکید قرار گرفت.

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی همزمان با ایام جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها