اراک - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: تقویت و توسعه فرودگاه اراک، ظرفیت مناسبی برای صادرات محصولات تولیدی استان مرکزی به ویژه گل و گیاه، محصولات گلخانه‌ای و ماهیان زینتی است که این موضوع باید در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «مهدی زندیه وکیلی» روز سه‌شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی افزود: در برنامه هفتم توسعه باید گام های موثرتری در حوزه حمل و نقل ترکیبی به ویژه حوزه ریلی برداشت و با انجام پروازهای مستمر و با انواع هواپیمایی کوچک، مخاطبان بیشتری در استان جذب کرد.
وی تاکید کرد: فرودگاه اراک دارای موقعیت مناسبی است و اکنون نزدیک به پنج سال است که پرواز عسلویه از اراک به صورت مستمر دایر است و استقبال مناسبی نیز برای افزایش پرواز در طول هفته وجود دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: با توجه به استقبال از پروازهای فرودگاه اراک، در حال رایزنی برای افزایش پرواز ها هستیم، با توجه به اینکه استان مرکزی یک استان صنعتی است به طور حتم استقبال مناسبی از سوی شهروندان در این خصوص صورت می گیرد.
زندیه وکیلی عنوان کرد: دولت مسئولیت ایجاد فرودگاه و راه آهن را دارد اما شرکت‌های هوایی برای بخش خصوصی است و هر منطقه ای که مسافر کافی داشته باشد و برای شرکت هواپیمایی صرفه اقتصادی داشته باشد پرواز دایر می شود.
وی تصریح کرد: پیش از شیوع کرونا پرواز به مشهد نیز دایر بود و استقبال خوبی داشت که بعد از کرونا پروازها لغو شد، اما از اواخر شهریور ماه پرواز مشهد به اراک نیز برقرار شده و در حال حاضر متقاضی از تعداد بلیط ها بیشتر است، پروازهای قبلی مشهد به صورت چارتری بود اما اکنون پروازها  به صورت برنامه ای است.
زندیه وکیلی گفت: فرودگاه اراک بین المللی است و تعداد این نوع فرودگاه ها در کشور زیاد نیست و به همین دلیل در صورت متقاضی سایر پروازها نیز از جمله به عتبات برقرار خواهد شد.
وی با بیان اینکه ظرفیت فرودگاه اراک در طول برنامه ششم دچار تحول چشمگیری شد گفت: در این بازه زمانی، طول باند افزایش داشت و لایتینگ فرودگاه نیز انجام شد و در مجموع اقدامات زیرساختی مناسبی در این راستا صورت گرفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی ادامه داد: انجام پروازهای حج  نیز از فرودگاه اراک هدفگذاری شده که تحقق این مهم طرفیت مناسبی برای استان محسوب می شود و دایر کردن پروازهای مجدد اراک به تهران به صورت مستمر نیز می تواند با استقبال بالای شهروندان مواجه شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی بیان کرد: حوزه راهداری و راهسازی نیازمند اعتبارات ملی است و تنها با تخصیص اعتبارات استانی نمی توان در خصوص نگهداری و بهسازی جاده های ارتباطی اصلی و روستایی اقدام‌قابل توجهی انجام داد.
زندیه وکیلی افزود: برای تمام جاده های ارتباطی استان که نیازمند تعریض، تکمیل بهسازی، تعمیر و نگهداری هستند پیمانکار تعیین شده اما به دلیل نبود و کمبود اعتبارات نمی توانند طرح های عمرانی را در موعد مقرر تحویل دهند.
وی تاکید کرد: برای نخستین بار در سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان مرکزی به تمام حوزه های استان توجه شده و اعتبارات مناسبی نیز اختصاص یافته که در صورت تزریق این اعتبارات در سه سال آتی شاهد تحول چشمگیری در بیشتر حوزه ها خواهیم بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: استقبال نکردن پیمانکاران برای انجام طرح های عمرانی در حوزه جاده های ارتباطی استان قابل توجیه نیست، این‌مهم توجیه فنی دارد و باید آسیب شناسی شود.
زندیه وکیلی گفت: بر اساس مصوبه قانونی، میزان اعتباری که برای جاده های روستایی تخصیص یابد از محل اعتبارات استانی باید تامین شود و در کمیته برنامه ریزی شهرستان برای توسعه روستاها، این بودجه را فرمانداران تامین کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با بیان اینکه عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی راننده، علت عمده تصادفات و فوتی ها است، گفت: ۳۰ درصد خودروهای شوتی خطرآفرین هستند و ۶۰ درصد میزان فوتی های استان غیربومی هستند که در راستای کاهش تصادفات باید از مبدا برخورد کرد و علاوه بر فرهنگ سازی مناسب در خصوص رعایت مباحث ایمنی، نسبت به رفع نقاط حادثه خیز استان نیز اقدامات لازم را انجام داد.

علت ۹۰ درصد از تصادفات استان مرکزی خطای انسانی است 

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: فرمانداران به عنوان ناظر عالی دولت در شهرستان ها هستند و نباید تمام توجه خود را  معطوف به بررسی مسائل  جاده و راه ها کنند و انتظار می رود سایر دستگاه های اجرایی ذیربط در این راستا تعامل و هم افزایی لازم را داشته باشند.
«بهنام نظری» افزود: ۹۰ درصد تصادفات به ویژه در جاده های روستایی، ناشی از خطای انسانی است و زمانی که جاده های ارتباطی استاندارد لازم را نداشته باشند میزان خطاها افزایش می یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز در این نشست، اظهار داشت: عملکرد گذشته دستگاه های اجرایی را مورد بررسی قرار می دهیم تا در برنامه هفتم توسعه بتوانیم راهکارهایی در راستای توسعه شاخص ها ارائه دهیم.
«نوربخش عسکری» افزود: در کارگروه ها و جلسات کارشناسی، مباحث مورد نظر مطرح و دستگاه های اجرایی پیشنهادات شاخص خود را ارائه کردند که مدنظر ویژه قرار می‌گیرد.
 

طرح تقاطع پل شهدای سنجان به مراحل پایانی نزدیک شده است

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی هم گفت: ایجاد آزادراه، بزرگراه و راه اصلی سه رویکرد محوری این اداره کل است که بر اساس برنامه ششم توسعه پیش بینی ایجاد آزادراه تا پایان سال گذشته، ۲۸۰ کیلومتر هدفگداری شده بود که ۲۲۲ کیلومتر معادل ۷۹درصد تحقق یافت.
«حمید انعامی» افزود: تا پایان سال ۱۴۰۰ ایجاد بزرگراه در استان مرکزی ۶۱۱ کیلومتر پیش بینی شده بود که در این بازه زمانی به صورت تجمیعی ۴۸۲ کیلومتر معادل ۷۸درصد آن محقق شد.
وی بیان کرد: تقاطع پل شهدای سنجان از ابتدای امسال با پیشرفت فیزیکی قابل توجهی همراه بوده است و امید است تا یکماه آتی این تقاطع بهره برداری شود.
انعامی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان مرکزی، اعتبارات مناسبی در این حوزه برای استان اختصاص یافت امید است با تزریق به موقع اعتبارات بتوان گام های موثرتری در راستای ایجاد و تکمیل طرح های عمرانی استان برداشت.

۸۵ درصد حمل و نقل جاده ای استان مرکزی از جاده ها است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی نیز در این نشست بیان کرد: جابجایی مسافر و حمل و نقل عمومی، ایجاد و نگهداری راه های فرعی و روستایی از جمله وظایف و رویکرد اصلی این اداره کل است.
«مهرداد جهانی» افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه، مقرر شده بود سهم حمل و نقل جاده ای کاهش یابد اما اکنون بیشترین سهم جابجایی ها با ۸۵ درصد مربوط به جاده‌ها، ریلی با ۱۰ درصد و حمل و نقل هوایی نیز پنج درصد است.
وی تصریح کرد: واقع شدن بسیاری از معادن در مسیر جاده های روستایی، تردد و حمل بار توسط خودروهای سنگین، آسیب های زیادی به راه های روستایی وارد شده است که انتظار می رود تخصیص اعتبار ۲ درصد مالکانه برای نگهداری جاده مورد پیگیری قرار گیرد.
استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.