به گزارش ایرنا، حوزه صادرات و واردات آذربایجان شرقی در سال های اخیر با مشکل فرسودگی ناوگان حمل و نقل مواجه بوده و همین امر سبب نگرانی فعالان این بخش ارزآور و اشتغالز زا شده است.
آذربایجان شرقی به عنوان یکی از پنج استان برتر در صنعت حمل و نقل جاده ای کشور، از عمر بالای ناوگان باری رنج می برد و برای ایفای نقش موثر و ایمن در جاده ها، نیازمند عصاره نوسازی برای جوان شدن است.
نقش حمل و نقل جاده ای در توسعه اقتصادی و تولید ناخالص داخلی به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه جامعه بر کسی پوشیده نیست و هر چقدر خودروهای حمل بار پیشرفته و جدید باشند، به همان میزان سرعت جابجایی کالا و ایمنی آن ها بیشتر می شود.
حال در شرایطی که فعالان حوزه تجارت و بازرگانی آذربایجان شرقی از کاهش بهره وری در این بخش به دلیل فرسودگی ناوگان حمل و نقل داخلی استان و عدم امکان استفاه از آن در خارج از کشور به دلیل اعمال استانداردهای بالا، سخن می گویند و گرانی تعرفه حمل کالا با شرکت های حمل و نقل خارجی را دلیل مشکلات مضاعف خود ذکر می کنند، انتشار خبر فراهم شدن امکان واردات خودروهای سنگین ارس پلاک، موجب امیدآفرینی در این بخش است.
با همین نگاه بود که سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایهگذاری سازمان منطقه آزاد ارس دیشب در نشست با مدیران شرکتهای حملونقل فعال در ارس و مدیران گمرک و پایانههای مرزی جلفا و نوردوز، راهاندازی مرکز لجستیک ارس برای جابجایی کالاهای صادراتی و وارداتی را فرصتی برای رونق و احیای تجارت و ترانزیت در این منطقه عنوان کرد.
علی نوید با بیان اینکه هدف ما احیای دوران طلایی تجارت و صادرات در منطقه آزاد ارس است، تصریح کرد: این منطقه استراتژیک در دهههای گذشته مورد توجه بازرگانان و تجار بوده و به زیرساختهای مهم لجستیکی همچون گمرک و راهآهن قدرتمند و انبارهای وسیع مجهز است.
سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایهگذاری سازمان منطقه آزاد ارس یادآوری کرد: ظرفیتهای اقتصادی مرزی در جلفا و نوردوز و وجود زیرساختهای اساسی از یک سو و فعالیت شرکتهای حملونقل مجرب و قوانین و مشوقهای منطقه آزاد ارس از سوی دیگر امکان تبدیل این منطقه به هاب لجستیکی را فراهم کرده است.
وی از امکان واردات کامیونهای ترانزیتی برای نوسازی ناوگان حملونقل خبر داد و گفت: برای تسریع و تسهیل در بارگیری، صادرات و واردات کالا در مرکز لجستیک ارس، شرایط واردات خودروهای سنگین با برندهای مختلف و واگذاری به شرکتهای حمل و نقل را فراهم کردهایم.
نوید بیان کرد: با آغاز فعالیت مرکز حمل و نقل و بارگیری ارس، تشریفات گمرکی و هزینههای انبارداری و تخلیه و بارگیری کاهش مییابد.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۳۸ درصد از ناوگان باری حدود ۱۹ هزار دستگاهی آذربایجان شرقی بالای ۲۵ سال عمر دارند؛ البته در جهت نوسازی ناوگان باری کشور و استفاده از همه ظرفیتهای قانونی مندرج در قوانین احکام دائمی توسعه و به منظور تسریع در انجام روند نوسازی، از سوم خرداد ۱۳۹۹ متقاضیان ورود خودروهای باری سنگین تا ۳ سال ساخت امکان ثبت نام برای واردات را داشته اند.