قزوین - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: اجرای طرح بازار آب در قزوین به معنای فروش و عرضه آب سهم حوزه کشاورزی به سایر بخش ها نیست.

رضا افلاطونی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به طرح ایجاد بازار آب در قزوین اشاره کرد و اظهار داشت: ما تاکید داریم که آب مورد استفاده در بخش کشاورزی قابلیت فروش و نقل و انتقال به سایر بخش ها را ندارد، چرا که حفظ امنیت غذایی جامعه خط قرمز ما بوده و یک مقوله حیاتی به شمار می رود.

به گفته وی، در طرح بازار آب البته نقل و انتقال آب کشاورزی به سایر بخش های مرتبط مانند از دامداری به زراعت، یا از زراعت به حوزه باغبانی ایرادی ندارد.

افلاطونی خاطرنشان کرد: هدف اصلی از طرح بازار آب که در قزوین عملیاتی می شود، ارتقای بهره وری و افزایش ضریب تبدیل آب به درآمد و جلوگیری از هدررفت آب است و جهاد کشاورزی به عنوان یکی از دستگاه های متولی در این رابطه، از همه ظرفیت و امکانات خود برای تحقق این هدف بهره خواهد گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: البته اولویت مصرف آب کشاورزی با الگوی کشت تعیین شده و برای محصولات اساسی و مهم نظیر گندم، جو و ذرت و کلزا است.

این مسوول با بیان اینکه مقدمات اجرای طرح بازار آب از سوی شرکت آب منطقه ای قزوین پیگیری می شود، افزود: به عنوان یکی از دستگاه های اجرایی دخیل در این طرح، نقطه نظرات و پیشنهادات خود را به آب منطقه ای و همچنین معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین ارسال کرده ایم.

استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار اراضی زراعی بوده و ۸۰ هزار بهره برداری نیز در بخش کشاورزی به عنوان بهره بردار فعالیت دارند.

براساس آخرین آمارها، ۸۸ درصد آب استان قزوین در بخش کشاورزی به مصرف می رسد.