گرگان - ایرنا - طرح جهش تولید در دیمزارها، گام شتاب‌بخش دولت برای دستیابی به خودکفایی غذایی و بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان به ویژه روستانشینان ساکن دشت‌های کم‌بازده است که اجرای آن در مناطق مرزی گلستان می‌تواند از بروز برخی چالش‌های اجتماعی مانند مهاجرت و خالی شدن نوار مرزی جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، گلستان به سبب برخورداری از شرایط اقلیمی مطلوب، بافت خاک مناسب ، نیروی انسانی کاربلد و حدود نیم میلیون هکتار اراضی قابل کشت، در زمره مناطق مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود و رتبه‌های بالای تولید انواع محصولات زراعی و باغی را به خود اختصاص داده است.

با وجود بهره‌مندی کشاورزان و باغداران مناطق کوهپایه و میان دشتی گلستان از منابع آبی مانند چاه، رودخانه و دیگر سازه‌های تامین آب مورد نیاز کشت و کار، بخش‌های وسیعی از استان به آب کافی برای کشاورزی دسترسی ندارند و به ناچار سراغ کشت دیم می‌روند.

حدود ۷۷ درصد زراعت و باغداری گلستان با روش دیم انجام می‌شود و ده‌ها هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی به ویژه در مناطق مرزی شمالی استان و دشت‌های وسیع ترکمن صحرا چشم به آسمان و نزول رحمت الهی بسته‌اند.

هرچند در یک دهه اخیر زهکشی صدها هزار هکتار از اراضی شمال گلستان با هدف ارتقای کیفی خاک در دستور کار قرار گرفت اما ستاد اجرای فرمان حضرت امام خمینی (ره) برای حمایت از این کشاورزان وارد کارزار شد تا بتواند بخشی از دغدغه‌های کشت و کار دیم در گلستان را کاهش دهد.

افزایش ۳.۵ برابری سطح زیرکشت

جهش تولید در دیمزارها، اقدام ستاد اجرای فرمان حضرت امام در راستای پشتیبانی از تولید، پایداری اشتغال و محرومیت‌زدایی، بهبود معیشت بهره‌برداران، رونق کشاورزی در اراضی دیم‌زار و کم‌بازده است که با استقبال دیم‌کاران گلستان، سطح کشت این طرح امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۵ برابر شد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گلستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت: در ۲ سال گذشته حدود ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها قرار گرفت که امسال این میزان به ۳۰۰ هزار هکتار در سه سال می‌رسد .

سید ساسان احمدی افزود: دراین طرح بهره‌برداران طرف قرارداد از مساعدت در بیمه محصولات کشاورزی، تامین ادوات کشاورزی، تامین کودهای ریزمغذی و غنی‌سازی بذر و توانمندسازی کارشناسان و بهره‌برداران با اجرای برنامه‌های ترویجی و آموزشی برخوردار خواهند شد.

وی بیان کرد: حمایت از تولیدکننده در مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به یک رویکرد اصلی تبدیل شده و با توجه به پتانسیل ویژه گلستان در بخش زراعت ، باغبانی و دامپروری با نگاه ویژه به این بخش‌ها توجه خواهد شد.

وی به حدود ۷۰۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت و زرع در گلستان اشاره کرد و افزود : با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها میزان راندمان تولید در انواع محصولات مانند کلزا ، گندم افزایش خواهد یافت.

احمدی گفت : فعالیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گلستان برای حمایت از بهره‌برداران در حال افزایش است و رضایت‌مندی خوبی بین کشاورزان ایجاد شده است.

همه محصولات بیمه می‌شود

وی با اشاره به افزایش خدمات بیمه‌ای کشاورزان در این طرح گفت : همه محصولات تولیدشده در این طرح بیمه خواهند شد و نگرانی برای جبران خسارت احتمالی ناشی از خشکسالی شدید و دیگر رخدادهای طبیعی وجود ندارد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گلستان گفت: امسال برای کشاورزانی که قصد خرید ادوات دنباله‌دار دارند حدود ۵۶۹ میلیارد ریال برای ۵۰۱ دستگاه در نظر گرفته شده که این تسهیلات با وام چهار درصد و تا سقف یک میلیارد ریال قابل پرداخت است.

احمدی افزود: این تسهیلات برای سال زراعی گذشته حدود ۴۶ هزار و ۲۹۵ میلیون ریال برای خرید ۶۶ دستگاه بوده برای فصل زراعی جاری ۹ برابر شد.

خواجه دردی ایری از کشاورزان گمیشانی که از سال گذشته در طرح جهش تولید در دیمزارهای گلستان مشارکت دارد گفت : حدود ۱۰ سال است که با کاهش باران در شمال گمیشان بسیاری از اراضی دیگر به زیر کشت نمی‌رود و اگر هم کشت و زرع انجام شود تولید بسیار اندک و در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار است .

به گفته وی تولید محصولات کشاورزی در شرایط عادی با بارش مطلوب بین ۲.۵ تا ۳.۵ تن در هکتار است.

بازگشت امید کشاورزان

وی افزود: از زمان آغاز اجرای طرح تولید در دیمزارها کشاورزان دوباره به کشت و کار در این اراضی امیدوار شدند زیرا محصول آنها بیمه می‌شود و برای تهیه سم، کود و بذر هم دغدغه ندارند.

ایری ادامه داد : استمرار این حمایت‌ها می تواند به رونق بیشتر کشاورزی منطقه منجر شده و از میل به مهاجرت در نسل جوان بکاهد.

این کشاورز گمیشانی گفت: وقتی معیشت مردم ساکن مناطق مرزی تامین شود دیگر مجبور نیستند برای کسب درآمد به شهرهای بزرگ مهاجرت کنند.

عبدالجلیل چوگان یکی دیگر از زارعان گمیشان هم گفت : پارسال در طرح جهش تولید شرکت داشتم و به سبب بذر مناسب و کود کافی، راندمان تولید در مقایسه با سال ماقبل حدود ۲۰ درصد بیشتر شد.

وی گفت: برای خرید تجهیزات کشاورزی حمایت های خوبی انجام شده و با این کار کشاورزان می‌توانند ادوات مورد نیاز خود را نوسازی کنند و به این ترتیب هزینه های کشاورزی کم شده و زراعت مقرون به صرفه خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش عملکرد در واحد سطح، کمک به بهبود معیشت اقشار مناطق محروم، اصلاح الگوی کشت، استفاده از بذور گواهی شده استاندارد، تناوب زراعی و کشت مستقیم از جمله مهمترین اهداف اجرای طرح جهش تولید در دیمزار های گلستان است .

محمدرضا عباسی افزود: سال زراعی جاری در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای گلستان به طور میانگین عملکرد محصول در واحد سطح بین ۱۲ تا ۱۵ درصد نسبت به سال زراعی قبل افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: طی ۲ سال اخیر برای اجرای جهش تولید در دیمزارها و بهره‌گیری از طرح‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید کشاورزی ۱۱۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شد که ۵۰ میلیارد ریال آن به صورت وام ارزان قیمت برای خرید ادوات کشاورزی با کارمزد چهار درصد و بازگشت پنج ساله به بهره برداران واجد شرایط پرداخت شد.

به گزارش ایرنا، گلستان یکی از قطب های مهم زراعت و تولید گندم در کشور به شمار می رود که مطابق گزارش مسوولان جهادکشاورزی، در سال زراعی جاری با برداشت ۹۸۰ هزار تن گندم از ۳۷۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت، این استان در رتبه دوم تولید این محصول راهبردی در کشور ایستاد.

استفاده از ظرفیت اراضی دیم در گلستان که حدود ۷۷ درصد از اراضی زراعی استان را شامل می شود، با تداوم و گسترش طرح مزبور در این منطقه می تواند دستیابی به جهش تولید در استان را با اهدافی چون پشتیبانی از تولید، پایداری اشتغال و محرومیت زدایی، بهبود معیشت بهره‌برداران، رونق کشاورزی در اراضی دیم زار و کم بازده شمال استان با کشت محصولات کم آب طلب و وابسته به نزولات آسمانی و کمک به امنیت غذایی کشور را دوچندان کند.

۲۱۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی گلستان در سال زراعی گذشته ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی معادل پنج درصد تولیدات کشاورزی کشور را تولید و روانه بازار کردند.