مینا بیابانی در گفت و گو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، افزود: از آنجا که این نسل نیازمند ایجاد اعتماد و دارای دامنه اطلاعاتی بالایی هستند درک این قشر و نگاه به موضوعات و مسایل با زاویه دید و نگاه آنان در نوع ارتباطگیری با این گروه بسیار موثر است.
بیابانی افزود: نسل زد (z) یا نسل نت افرادی هستند که در بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ متولد شدهاند و این نسل از ابتدای کودکی مواجه با پیشرفتهای اینترنت و ابزار هوشمند بودند، البته فقط متولدین بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ نیستند که اسم خاصی به آنان داده میشود بلکه متولدین سالهای دیگر هم عناوین ویژهای دارند.
رییس سازمان بسیج جامعه زنان کشور اظهار داشت: البته برخی دیگر از نسلها نیز نامهایی دارند که به عنوان نمونه والدین این افراد نیز به نام نسل x نامیده میشوند.
وی ادامه داد: افراد نسل z را با خصوصیاتی از جمله مسئولیتناپذیری و گاهی هم ناسازگاری و ریسکپذیری نام میبرند که این عناوین شایسته آنها نیست و آنان افراد ناسازگار و مسئولیتناپذیر نیستند و مواجهه با آنان اقتضائات خاص خودشان را دارد.
نسل زد سلطهناپذیر هستند
رییس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: آنان باید مطمئن شوند که به حریم شخصی شان وارد نخواهیم شد زیرا اگر این حریم شکسته شود احساس خوشایندی نخواهند داشت، پس باید آنان را مطمئن کرد که چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
وی تصریح کرد: این نسل افراد سلطهناپذیری هستند که توجه به نوع برخورد و نوع مکالمه با آنان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید اعتماد متقابل با آنان ایجاد کرد تا بتوانند با اجتماع پیرامون خودشان رابطه خوبی برقرار کنند.
افراد فعال در فضای مجازی امکان تحلیل عمیق مسایل را از دست میدهند
بیابانی در پاسخ به این سئوال که چه باید کرد که این نسل در اجتماع و خانواده حضوری فعال داشته باشند؟ ادامه داد: یکی از راهها این است که گفتمان ایجاد شده بین خودمان و این نسل را در همان فضای مورد علاقه آنان فراهم کرد.
رییس سازمان بسیج جامعه زنان کشور اضافه کرد: در واقع تولید محتوای مناسب در همین فضا باید صورت گیرد و در مرحله بعدی سواد رسانهای آنان را باید ارتقا داد، به این مفهوم که آنان را نسبت به روایتهای جعلی، واقعی و شناخت و تمیز این ۲ نوع روایت از یکدیگر آگاهی بدهید.
افرادی که در فضای مجازی سیر میکنند به دلیل انباشت بسیاری از اطلاعات، امکان دستهبندی دقیق و تحلیل عمیق مسایل را از دست میدهند و ارتقای سواد رسانهای این امکان را به آنان میدهد تا بتوانند قادر به تحلیل بهتر داده شوند و به شناخت دقیق و صحیحتری برسند.
کلید برقراری ارتباط با این نسل شناخت نیاز آنان است
بیابانی معتقد است: برای ارتباط برقرار کردن با هر انسانی ضرورت دارد نیازهای او را به خوبی بشناسیم و به رسمیت بشناسیم.
وی اضافه کرد: کلید برقراری ارتباط با این نسل هم مانند دیگر نسلها، شناخت به رسمیت پذیرفتن نیازهای آنان است؛ از این رو باید به دنیای آنان وارد شد و از کنترل کردن آنها پرهیز کرد تا آنان احساس تحت تسلط بودن نکنند.
رییس سازمان بسیج جامعه زنان کشور ادامه داد: ارتباطگیری آنان با دیگران با روشهای منحصر به خودشان صورت میگیرد و به دلیل اینکه بیشتر در فضای اینترنت سیر کردهاند، نخستین چیزی که به ذهن آنان در مورد ارتباطگیری متبادر میشود، استفاده از تلفن همراه است.
دلیل فردگرایی و خودمحوری این نسل، بدبینی است
بیابانی افزود: شاید بتوان گفت که یکی از دلایل فردگرایی و خودمحوری این نسل، بدبینی است که به دلیل اطلاعات زیاد در آنها ایجاد شده است و به نظر می رسد که ایجاد اعتماد و کاهش بدبینی نسبت به افراد جامعه مقدمه این نزدیکی به جامعه و تشدید نوع دوستی و همدلی در درون این افراد است.
رییس بسیج جامعه زنان کشور افزود: احیای حس مسئولیت نسبت به همنوعان و هموطنان یکی دیگر از این راهکارها است که میتواند فردگرایی در این نسل را کاهش دهد.
توجه دادن آنان به این نکته که منافع فرد در بسیاری از مواقع وابسته به منافع جامعه است، یکی از مسایل مهمی است که اگر به دقت توجیه شود، عامل کمک کننده به سوق دادن این نسل به سمت اجتماع و در نظر گرفتن منافع جمعی خواهد بود.
بیابانی گفت: به تعبیری ایجاد حس مالکیت و تعلق داشتن به جامعه در درون این نسل از عوامل نزدیکی آنان به جامعه و متعهد کردن آنان به نفع جامعه است.