ارومیه - ایرنا - معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با اشاره به وجود بیش از ۲ هزار ۱۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور گفت: حتی چین با آن همه جمعیت به اندازه ایران مراکز آموزش عالی ندارد که این یک آسیب در حوزه علمی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قاسم عمو عابدینی روز پنجشنبه در نشست شورای مدیریت استانی آموزش عالی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در یک دوره زمانی افزایش کمی واحدهای آموزشی در دستور کار بوده است، افزود: متاسفانه کثرت این مراکز آموزشی امروز به یک مشکل تبدیل شده به گونه‌ای که متقاضی لازم برای تحصیل در این مراکز وجود ندارد.

وی با اشاره به کاهش متقاضی به تحصیل در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: امسال بیش از ۴۰ درصد کسانی که کنکور داده و می‌توانستند انتخاب رشته کنند، با وجود تمدید چندباره سازمان سنجش، اقدام به انتخاب رشته نکردند.

معاون آموزشی وزارت علوم، آمایش در سیستم آموزشی را ضروری دانست و ادامه داد: ساماندهی سیستم آموزشی به معنای تعطیل کردن برخی از مراکز آموزشی نیست؛ هدف ما نگاه تخصصی به سیستم آموزشی و تعیین تکلیف شدن رشته‌های دانشگاهی است.

وی با تاکید بر حرکت بر مسیر نیاز محوری در سیستم آموزشی، گفت: دانشگاه‌ها باید نقش کلیدی در اشتغال زایی و تربیت نیروی متخصص این حوزه ایفا کنند.

عمو عابدینی یادآور شد: نظام آموزشی باید نسبت به اشتغال زایی به گونه‌ای اقدام کند که برای کارورزی نیازی به بخش خصوصی نداشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد شرایط لازم برای حفظ نخبگان در داخل کشور، اضافه کرد: کشوری همچون ایران که همواره در تاریخ محل صدور علم به جهانیان بوده باید شرایط لازم برای نخبه پروری در دنیای امروزی را داشته باشد؛ معتقدیم که دانشگاه باید محلی برای جذب و پرورش نخبگان باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به نقش کلیدی سیستم آموزشی در گام دوم انقلاب، ادامه داد: خمیر مایه گام دوم انقلاب بحث علم و فن آوری است.

وی طرح تحول ابلاغ شده از سوی دولت را در توسعه کشور بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: نظام آموزشی نقش بسزایی در این تحول ایفا خواهد کرد.

عمو عابدینی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی آذربایجان‌غربی همچون کشاورزی و معادن، گفت: سیستم آموزش عالی باید در مسیر شکوفایی ظرفیت‌های موجود وارد عمل شده و به نقش کلیدی خود در آموزش نیروی تخصصی و اشتغال زایی عمل کند.

به گزارش ایرنا، در این جلسه معاون‌های آموزشی مراکز آموزشی عالی آذربایجان‌غربی به تبادل نظر با معاون وزیر علوم پرداختند.