رشت – ایرنا - رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه راه‌حل افزایش صادرات را در رفع مشکلات زیرساختی دانست و گفت: ما در زیرساختها دچار مشکل هستیم تا این مسائل برطرف نشود نمی توانیم در این حوزه توسعه لازم را داشته باشیم.

هادی تیزهوش عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: روزانه از مسیر زمینی آستارا ۲۵۰ تا ۳۰۰ کامیون عبور می کنند درحالیکه ظرفیت ما بیش از هزار کامیون است لذا باید مسیر دوم بسازیم و دولت به ما در این زمینه کمک کند.

وی ادامه داد : در  حوزه ریلی هم همین موضوع صدق می کند و تعداد ناوگان دریایی کشتیرانی دریای خزر هم محدود است و این ظرفیت باید افزایش یابد و دولت بستر را برای توسعه کشتی رورو و کریدور شمال - جنوب آماده کند در این صورت بخش خصوصی می تواند با تکیه بر این زیرساخت ها و فرصت های در اختیار درآمد خوبی را عاید کشور کند.

وی تصریح کرد : هر ۲ مقوله کشتی رورو و کانتینری برای ما مهم است. کشتی رورو به معنای استفاده از خط آهن و کانتینر حمل با کامیون است؛ اما از قطار هم می توان در این بخش برای حمل کالا از مناطق دیگر و به سمت مسکو و سایر کشورها بهره گرفت.

تیزهوش تابان اضافه کرد: باتوجه به تحریم روسیه که موجب قطع مسیر ارتباطی این کشور با اروپا شده است، مسیر ارتباطی بنادر انزلی و کاسپین و منطقه آزاد انزلی می تواند غرصت خوبی باشد تا از این مسیر روسیه بتواند کالاهای خود را به سمت هندوستان ترانزیت کند.

وی کریدور شمال - جنوب را مسیر ارتباطی مناسبی به لحاظ کاهش زمان و قیمت حمل کالا دانست و خاطرنشان کرد : این هیات تجاری در حال ارزیابی بنادر روسیه و ایران است و امیدواریم اتفاقاتی خوبی حاصل شود و تجار و بازرگانان روسی از این مسیر ترانزیتی کالای خود را به سمت هندوستان و سایر نقاط حمل کنند در نشست دیروز نیز در این مورد گفت و گوهای بسیاری انجام و نتایج خوبی حاصل شد.

نقل و انتقالات پولی و بانکی اولین‌ مشکل تجار ایرانی و روسی است

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت استان تومسک روسیه اولین مشکلی تجار و بازرگانان کشورهای ایران و روسیه را نقل و انتقالات پولی و بانکی دانست و افزود: معتقدم این مشکلات باید از طریق ارگانهای دولتی این کشورها حل شود.

ماکسیم کاستارف  هم در گفت و گو با ایرنا افزود: مسئولان بانک مرکزی روسیه چند سفر به ایران داشتند و مذاکراتی به منظور حل این‌ مشکلات انجام دادند. این مشکلات در خصوص کشور ترکیه نیز وجود داشت که توانستند مبادلات خود را بصورت روبل و لیر انجام دهند.

وی یکی دیگر از مسائل مطروحه در این سفر را بحث و تبادل نظر در مورد مسائل حمل و نقلی و لجستیکی عنوان کرد و افزود: در این‌ نشست مطالبی در خصوص راههای ایجاد لجستیکی روان‌تر عنوان شد. مقوله ترانزیت در این منطقه رشد خوبی داشته و می توان با معافیت ها و تخفیف های بیشتری مقدار و میزان ترانزیت کالا را افزایش داد.

کاستارف خواستار ارتقای سطح مسیرهای ارتباطات و همکاری های ۲ جانبه منطقه آزاد انزلی و منطقه تومسک شد و تاکید کرد: آنچه توجه من و همکارانم را جلب کرد این است که اتاقی برای نمایش محصولات و کالاهای تجاری استان خود در منطقه آزاد انزلی ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از مسائل حمل و نقل دریایی در این استان مرتفع شده و یا در حال حل شدن است که این امر زمینه ساز توسعه روابط ما خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد : در جلسات امروز پیشنهاداتی برای سرمایه گذاری مشترک ارائه شد و این پیشنهادات را به روسیه منتقل می کنیم و امیدوارم طرف روسی هم برای سرمایه گذاری مستقل و یا مشترک اشتیاق داشته باشند.