محمدرضا فرجی در گفتگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، با اشاره به اینکه در چند سال گذشته شاهد روند رو به رشد بازسازی و ساختوساز سینما در کشور بودیم، اظهار کرد: سالن نمایش نیاز امروز هنر-صنعت سینمای کشور، هنرمندان و تولید است. امروز اگر ما افتخار میکنیم که ۸۰ میلیون جمعیت هنرمند و هنردوست داریم باید تولید، سینما و سالن نمایش مناسب برای آنها داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه موسسه بهمن سبز سازمان سینمایی حوزه هنری در ۲ سال گذشته موفق شده است سیاستهای اصلی حوزه هنری که مصداق تولید هنر است را به ویژه در مناطق محروم و کمبرخوردار کشور به مرحله ظهور برساند، عنوان کرد: موسسه بهمن سبز صرفا در تهران اقدام به احیای سینماهای قدیمی نکرده است بلکه به شهرستانها و مناطق کمبرخوردار نیز رفته و توانسته است سالن نمایش و سینما به این مناطق بیفزاید.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی ادامه داد: در دو سه سال اخیر که ویروس کرونا بر کشور و دنیا چیره شد، خوشبختانه سازمان سینمایی حوزه هنری و موسسه بهمن سبز توانستند سرافراز از این مرحله عبور کنند و تعداد سالنهای سینمای کشور را به ظرفیت سه برابری برسانند. مسئولان امر در این حوزه انصافا در همه زمینهها به ویژه در زمینه صنعت سینما گامی بزرگ و اساسی در این دو سال اخیر برداشته است و البته من معتقدم این نهاد زودتر میبایست به امر تولید فیلم و همچنین ساخت سالن سینما اقدام میکرد.
فرجی درباره اقبال بیشتر مخاطبان به تماشای آثار در سالنهای سینمای مراکز تجاری بیان کرد: زمانی که ساخت مراکز تجاری در کشور گسترش پیدا کرد، سازمان سینمایی و وزارت ارشاد یک بسته تشویقی برای کسانی که قصد ساخت این مراکز را داشتند، بخش تجاری رایگان اختصاص داد تا سینما بدان افزوده شود. یعنی میگفتند اگر ما بخش تجاری داشته باشیم، مردم بیشتر به سالنهای سینما مراجعه میکنند و تماشاگر بیشتری خواهند داشت. این اتفاق در طرح توسعه سوم و طرح توسعه چهارم و پنجم جواب داد اما امروز به جرئت میتوانم بگویم این قضیه برعکس شده است. امروز اگر مراکز تجاری، سالن نمایش داشته باشند میتوانند فروش خوبی برای مغازهها نیز به ارمغان بیاورند.
وی افزود: مشابه این قضیه نیز اتفاق افتاده است. یعنی مغازهداران و کسانی که در مراکز خرید، تجارت میکنند، به دنبال ساخت سالن سینما در مراکز هستند تا بلکه به بهانه بازگشایی سالن سینما، بتوانند تجارت خوبی داشته باشند. این مساله در دنیا هم همین گونه است. یعنی مردم به سمت سینماهایی میروند که امکانات و رفاه بیشتری دارند.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی با بیان اینکه حوزه هنری به زودی سینما مهر شاهد تهران را که از یک سینمای ۳سالنه تبدیل به پردیس سینمایی ۶ سالنه شده است، افتتاح میکند، اظهار کرد: این سینما به لحاظ صدا، تصویر، صندلی و امکاناتی که بتواند نیازهای مردم را پاسخ دهد، بروزرسانی شده است. ناگفته نماند که مسئولان سینمایی کشور موافق تخریب سینماهای قدیمی نیستند، بلکه مخالف فرسوده بودن آن هستند. البته امکان دارد سینمای موردنظر به دلیل جغرافیا، وضعیت تجاری، پارکینگ و یا فرسودگی امکان بازسازی نداشته باشد که تخریب یا بازسازی آن با هماهنگی مالکان سینما اتفاق میافتد.
فرجی ادامه داد: گام بعدی بحث مالک سینماست. نهادی مانند حوزه هنری علاقه دارد که مالکان را به سینماسازی و بازسازی سالنهای سینما تشویق کند که موفق هم بوده است، اما بخش خصوصی بنا به دلایل مختلف مانند پا به سن گذاشتن مالکان سینما و کمتر شدن انگیزه، سختتر میتواند برای این اتفاق گام بردارد. ناگفته نماند که بازسازی سینما توسط بخش خصوصی ممکن است توجیه اقتصادی نداشته باشد. پس باید سازمان سینمایی، حوزه هنری و شهرداریها کمک کنند تا سینماهای فرسوده بروزرسانی شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که امکان نگهداری سینماهای تک سالنه و بازسازی آنها به شکلی که هست، وجود دارد یا نه، گفت: این اتفاق به انگیزه و هدف مالک سینما، منطقهای که در آن سینما اداره میشود و برآورده کردن نیازهای مردم باز میگردد. در استان تهران میتوان سینماهای تکسالنه را بازسازی کرد. کمااینکه برخی از سینماهای تهران مانند «سینما صحرا» با تغییر صندلی، صدا، تصویر و پرده همانگونه که بود، بازسازی شد چراکه اگر تبدیل به پردیس چند سالنه میشد، ممکن بود ضرر آن بیشتر از سود باشد.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی ادامه داد: اما این اتفاق در شهرستانها امکانپذیر نیست چراکه در طول ماه ممکن است هفت تا هشت فیلم جدید اکران شود که اگر یک سینمایی با ظرفیت هزار یا پانصد نفره داشته باشیم، مردم منطقه باید منتظر بمانند که دو هفته یکبار یک فیلم جدید اکران شود و ممکن است بسیاری از فیلمها نتواند آنجا اکران شود. اگر سینماهای دوسالنه تبدیل به پردیسهای چندسالنه شود، امکان اکران همه فیلمها برای منطقه یا شهرستان به وجود میآید و مردم بیشتر میتوانند فیلم موردنظرشان را ببینند.
به گفته فرجی، سینماها بر اساس سرویسدهی، کیفیت صداوتصویر و قیمت بلیت سینما درجهبندی دارند و مردم سالن سینما را با این منطق انتخاب میکنند. امروز مخاطب اگر دنبال مکان مناسب برای صرف یک غذای خوب است، قطعا باید سینما و فیلم خوب همراه با امکانات مناسب برایش در نظر گرفته شود.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه بیش از ۴ دهه است که با افتخار از انقلاب اسلامی گذشته و سینمای ایران در بهترین شرایط قرار گرفته است، عنوان کرد: امروز هنر سینمای ایران بیشترین تماشاگر را برای خودش دارد و خواهد داشت. اما جمعیت ۸۰ میلیونی با تعداد سینمای موجود که بیش از ۶۰۰ سالن نمایش است، فاصله طولانی دارد که باید مرتفع شود. در حقیقت باید فاصله تعداد سالنهای نمایش با تولیدات سینمایی را کمتر کرد که با توجه به ریلگذاری سازمان سینمایی حوزه هنری و بخش خصوصی و همچنین همتی که در سازمان سینمایی و مدیران دیده میشود، این وضعیت روز به روز بهتر خواهد شد.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی درباره سالنسازی در شهرهای کوچک نیز تصریح کرد: واقعیت این است که ایران، تهران نیست. بر این اساس شهرهایی با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر نیز باید سینما داشته باشند و این مساله جزو دغدغههای مدیران ارشد سازمان سینمایی و وزارت ارشاد است و در هر استانی که حضور پیدا میکنند، روی این موضوع تاکید دارند. ناگفته نماند که در برخی از شهرستانها با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر، شوق و علاقه و استقبال مردم نشان داده است که میتوانند سالن سینما داشته باشد.
فرجی ادامه داد: بر این اساس مطالعاتی صورت گرفته است تا نمایش فیلمها در سینماسیار یا مراکز و ارگانهای دولتی که سالن نمایش دارند، اتفاق بیتفد. این امکان در سازمان سینمایی با هدف افزایش سالن سینما فراهم شده است و تاکید ما نیز بیشتر روی شهرستانهای کمبرخوردار و محروم و مراکزی است که سینماهای کمتری دارد و روی این مساله که سالنهای نمایش را افزایش دهیم، تاکید داریم.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه این روزها سینماهای کشور شرایطی مشابه دوران کرونا را تجربه میکنند، توضیح داد: سازمان سینمایی کشور، یک شورای راهبردی دارد که در آن بسیاری از مشکلاتی را که در زمان تولید و نمایش برای سینماها و اکران فیلمها برای دفاتر پخش، تهیهکنندگان و سینماداران به وجود میآید، مورد بررسی قرار میدهد. در آن شورا، روسای صنوف مختلف از جمله تهیهکنندگان، سینماداران و پخشکنندگان برای حل مشکلات همفکری میکنند تا به سلامت از شرایط موجود عبور کنیم.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی در پایان با بیان اینکه سازمان سینمایی قرار نیست خود به تنهایی فکر و تصمیمگیری کند، خاطرنشان کرد: در زمان کرونا ما وضعیت مشابه چند وقت اخیر را داشتیم اما به همت و با همدلی مسئولان مربوطه آن را پشت سر گذاشتیم. ناگفته نماند که در زمان شیوع این ویروس منحوس مشکلات سینماها به ویژه در شهرستانها، نگرانی و ترسی را به ویژه به لحاظ بیکار شدن نیروی انسانی برای ما به وجود آورد اما با هدفی که سازمان سینمایی از قبل تعریف کرده بود، به داد سینماها رسید. در حال حاضر هم شورای راهبردی سازمان سینمایی مشغول برگزاری جلساتی برای اتفاقات چند وقت اخیر است تا بتواند با تصمیمگیری درست مشکلات را مرتفع سازد.