کرمانشاه - ایرنا - فیلم کوتاه «بووکه بارانه» (عروس باران) ساخته «سینا ولدبیگی» هنرمند فیلمساز کرمانشاهی در بخش فیلم داستانی دهمین جشنواره ملی رویش، رتبه اول را کسب کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فیلم کوتاه بووکه بارانه (عروس باران) در مورد دختری به اسم "نمه"، که در یکی از روستاهای کردستان زندگی میکند، است. او پدرش را از دست داده و به همراه دوستانش بووکه بارانه را انجام میدهند و از خداوند میخواهد که باران ببارد تا که عکس پدرش را در رودی که چندین سال خشک است بیندازد و این آیین باعث ارتباط بین نمه و روح پدرش میشود.

این فیلم داستانی با الهام از یکی از آیین های محلی کرمانشاه و کردستان ساخته شده که در این مراسم یک عروسک به وسیله چوب با لباس محلی ساخته و دختران با خواندن ترانه‌های محلی، آن را خانه به خانه می‌گردانند، صاحب خانه به عروسک‌گردان‌ها نیز پیشکش‌هایی از قبیل تخم‌مرغ، کشمش، گردو به آنها هدیه می‌دهد.

در این فیلم ذات پاک دختران زیر ۹ سال و آیین قدیمی «بووکه بارانه» که در معرض فراموشی است برای بارش رحمت الهی را نشان داده، در حالیکه این فیلم سعی در خلق نمودن اثر به همراه زنده نمودن این آیین را داشته است.

سه هزار و ۵۰۰ اثر از ۸۰ دانشگاه به دهمین جشنواره ملی رویش ارسال شد و آنچنان که مسئولان گفته اند پیگیری ها برای ثبت جشنواره رویش در تقویم ملی بنیاد نخبگان ادامه دارد.