به گزارش ایرنا، «غلامحسین حسینی نیا» در «وبینارهای تخصصی مهارتآموزش کسبوکارهای جدید» افزود: باتوجهبه پیچیدگیهای عصر حاضر و مقوله آینده مشاغل و مشاغل آینده که متأثر از تکنولوژیهای روز و روند پرشتاب آن است، تصمیمگیری و برنامهریزیهای خطی پاسخگوی نیاز مهارت مشاغل آینده نیست و با راهحلهای دیروز مسائل امروز و آینده را نمیتوان حل کرد؛ بلکه باید مسائل آینده را با راهحلهای آینده ولی امروز حل کرد.
معاون وزیر کار با اشاره به ازبینرفتن ۷۱ میلیون شغل در جهان در آینده، بیان داشت: درست است بر اساس آمارهای منتشر شده از که در آینده مشاغلی از بین میرود ولیکن ۷۸ میلیون شغل جایگزین میشود و ما باید شغلهای نوظهور در آینده و تکنولوژی برافکن را بررسی و متناسب با آن آموزشهای موردنیاز را ارائه کنیم.
وی شبیهسازی، بیگ دیتا، واقعیت افزوده، روباتهای خودکار، یکپارچهسازی سیستمها، رایانش ابری، تولید افزایشی، امنیت سایبری و اینترنت اشیا را از تکنولوژیهای کلیدی پایههای انقلاب صنعتی چهارم عنوان کرد و افزود: با وجود اینترنت اشیا تحولی بزرگ در زندگی افراد ایجاد شده است و در آینده ما با بیکارانی روبرو میشویم که در حال حاضر اشتغال به کار دارند.
وی تصریح کرد: فقط سیسال طول کشید تا چندین تکنولوژی بهصورت تلفن همراه در جیب ما جای بگیرد، بنابراین نباید از سرعت پیشرفت تکنولوژی عقب بمانیم و با متفاوت دیدن مشاغل در آینده این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
حسینی نیا، با بیان اینکه در دانشگاهها، برای تعریف دانشبنیانها سه مفهوم، استارت آپها، skill up و scale up را بنا کردهاند، افزود: اساس استارتآپها برخاسته از دانش و تولید فناوری است ولیکن مفهوم اسکیل آپ، به معنای ارتقای مهارت مطابقت محصولات و خدمات استارتآپها بر اساس نیازهای بازار است.
وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بهعنوان متولی اصلی مهارتآموزی در کشور، با ارائه آموزشهای مهارتی بر اساس نیاز استارتآپها در جهت تولید محصولات و خدمات در مقیاس بالا ایفا می کند.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای با تأکید بر آماده کردن دانشآموزان برای زندگی در آینده، اذعان داشت: مهارت های حرفه ای هر ۵ سال نیازمند به روز رسانی بر اساس تکنولوژی های جدید می باشد و سازمان آموزش فنی و حرفه ای در کنار مهارت های سخت، مهارت های نرم را در نظر گرفته است.
معاون وزیر کار با تأکید بر ارتقای ارزش ارز ملی بر مدار تکنولوژی، عنوان کرد: در حال حاضر کشور در نقطه عطف مهارتآموزی قرار دارد و نیازمند یک انقلاب در خروجیهای مهارتآموزی با درنظرگرفتن ورود به انقلاب صنعتی چهارم و ازبینبردن شکاف ناشی از تکنولوژیهای جدید هستیم.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای با اشاره به ۱۹ گروه هدف این سازمان، اذعان داشت: سازمان، متولی ارائهٔ آموزشهای غیررسمی مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی است و ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفهای دولتی، ۵ هزار و چهارصد کارگاه آموزشی و حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه فنی و حرفهای آزاد از ظرفیتهای این مجموعه است که باهدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمهماهر و گسترش چتر مهارتی به فعالیت مشغول است.