تبریز - ایرنا - توسعه تبادلات تجاری با کشورهای همسایه از ماموریت‌های محول شده به استان‌های مرزی بوده است اما به نظر می رسد دولت با تغییر رویکرد درصدد توسعه روابط تجاری این استان‌ها با کشورهای غیرهمجوار با توجه به ظرفیت‌های موجود است.


به گزارش ایرنا، کشور ما هم اکنون با ۱۵ کشور جهان با جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ میلیون نفر همسایه است و بسیاری از این کشورها در زمینه های مختلف کشاورزی، محصولات غذایی و بسیاری زمینه های دیگر به ما محتاج هستند که ما باید از این فرصت ها استفاده کنیم.

در استان های مرزی به عنوان پیشران صادرات کشور اقداماتی برای نفوذ به بازارهای منطقه انجام شده است اما گسترش دامنه نفوذ و ماندگاری بیشتر نیازمند فراهم بودن زیرساخت ها و بهره مندی از ابزارها و شیوه های نوین صادراتی است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر هفته گذشته در همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز به تلاش دولت در ۱.۵ سال برای توسعه فضای تجاری ایران اشاره و اظهار کرد: شاهد تلاش دولت سیزدهم در توسعه صادرات هستیم و اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است.

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی در خانه ملت، وجود ثبات سیاسی و اقتصادی را لازمه افزایش تجارت و صادرات عنوان کرد و افزود: عوامل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی جهانی، شرایط سیاسی کشور، تحریم ها و تلاش و کارآمدی دولت در ایجاد فضای امن برای صادرات دخیل هستند .

وی با بیان اینکه باید هم با کشورهای همسایه و هم کشورهای مثل چین و روسیه که چندان توجهی به تحریم ها ندارند، وارد تجارت شویم، ادامه داد: به رغم تمام مسائل، برنامه‌ریزی خوبی برای صادرات در چهار محور ارزش و رشد صادرات، تنوع بازارها و کالاها، کیفیت و پیچیدگی صادرات و در نهایت ورود و ماندگاری در بازارها انجام شده است.

حجت الاسلام میرتاج الدینی گفت: رتبه ایران در صادرات جهان سی و هشتم و در منطقه پانزدهم است البته به لحاظ ماندگاری و استمرار صادرات وضعیت بهتری نسبت به کشورهای منطقه داریم.

وی اعلام کرد: ایران در زمینه ماندگاری در بازارهای جهانی با ۳۴درصد از ترکیه با ۵۰ درصد ماندگاری در رده پایین تری قرار دارد، اما در مقایسه با عربستان با ماندگاری ۳۲ درصد در جایگاه بالاتری است.

استان‌ها صادرات خود را محدود به کشورهای همسایه نکنند

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران هم با بیان اینکه تعامل با کشورهای همسایه اولویت کشور برای توسعه روابط تجاری است، در عین حال تاکید کرد: نباید به این مسئله اکتفا شود و استان‌های دارای ظرفیت‌های صادراتی، خود را محدود به کشورهای همسایه نکنند.

مهدی صفری با بیان اینکه سیاست وزارت امور خارجه بسترسازی برای ارز آوری است، گفت: استان ها نباید تنها از ظرفیت کشورهای همسایه برای صادرات استفاده کنند و در این راستا از وزارت کشور خواستیم تا امکان روابط تجاری استان ها با کشورهایی مثل چین، روسیه و قفقار نیز علاوه بر کشورهای مجاور مهیا شود.

وی اظهار کرد: به طور همزمان با کشورهای افریقایی و آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین نیز راهبردهای صادراتی دنبال می شود و زمینه مناسبی نیز برای صادرات در این کشورها وجود دارد.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه ظرفیت های استانی برای تحقق اهداف صادراتی کشور لازم است و آذربایجان شرقی از جمله استان هایی است که ظرفیت های صادراتی بالایی دارد، گفت: صادرات سیب، خشکبار و زعفران در بخش کشاورزی از جمله موارد صادراتی از این استان می تواند باشد.

صفری خاطرنشان کرد: افزایش صادرات، سرمایه گذاری در داخل کشور، توجه به واردات، انتقال تکنولوژی و توجه به تامین زیرساخت های نرم افزاری از جمله اولویت های وزارت امور خارجه در توسعه و رشد صادرات و ارز آوری برای کشور است.

وی همچنین گفت: تلاش می کنیم رفت و آمد و صدور کالاهای کشورهای همسایه از طریق ایران انجام شود که از اهداف اقتصادی به شمار می رود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین در نشستی با فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی از برنامه ریزی دولت برای کمک به بخش خصوصی در زمینه خرید کشتی‌های تجاری خبر داد.

صفری با اشاره به رایزنی ها برای خرید کشتی به منظور کمک به بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل دریایی گفت: در حوزه دریای خزر نیز دولت برای خرید کشتی یاریگر بخش خصوصی خواهد بود.

وی تاکید کرد: باید از عضویت ایران در پیمان شانگهای بهره ببریم و به بازار کشورهای عضو توجه ویژه داشته باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی: درصدد گسترش روابط تجاری با کشورهای غیرهمجوار هستیم

استاندار آذربایجان شرقی هم در پاسخ به این خواسته معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره اینکه توسعه روابط ۲ جانبه و چندجانبه با کشورهای هدف سیاست‌ ابلاغ شده دولت به استانداران مرزی است، گفت: همکاری‌های تجاری با کشورهای غیرهمجوار را آغاز کرده ایم و گسترش می‌دهیم.

عابدین خرم اظهار کرد: بر همین اساس تیم اقتصادی استان برای توسعه اقتصادی و توسعه صادرات محدود به کشورهای همسایه عمل نکرده و در طول یکسال گذشته ۲۲ دیدار کاری با سفرا و مسوولان کشورهای خارجی انجام شده است.

وی با اشاره به نقش اتاق بازرگانی تبریز در توسعه همکاری های تجاری استان، گفت: این اتاق می تواند به عنوان مکانی برای تعامل و ارتباط بخش خصوصی، بخش دولتی، سرمایه گذاران داخلی و خارجی به تکمیل حلقه ارتباط تجاری کمک کند.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی به عنوان قطب تولید و تجارت در کشور شناخته می‌شود و سابقه تاریخی درخشانی در این حوزه دارد، گفت: بنابراین تلاش ما این است تا بتوانیم گذشته این استان را در حوزه کسب و کار دوباره احیا کرده و به عنوان پیشگام در حوزه صنعت معرفی کنیم.

خرّم، تولید و صادرات را به عنوان ستون اصلی کشور عنوان کرد و افزود: بسته شدن چاه های نفتی با اتکا به صادرات و تولیدات غیرنفتی و قوی شدن ملت و دولت ایران به عنوان راهبردی ترین مسائل جزو سیاست های اقتصادی کشور هستند که مرتباً مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه تحریم ها موجب آسیب جدی به اقتصاد کشور شده است، خود تحریمی داخلی و فشارهای دیپلماتیکی را در این زمینه موثر دانست و افزود: در دولت سیزدهم نگاه جدیدی با عنوان "دیپلماسی متوازن" شکل گرفته است.

خرّم تشریح کرد: در این دیدگاه، نگاه ما به اروپا و نگاه اروپا به ما باید به گونه‌ای باشد که شان روابط حفظ شود، اکنون باید بیشتر تلاش کنیم با کشورهایی در ارتباط باشیم که چندان توجهی به مسائل تحریم ندارند از جمله کشورهای همسایه و منطقه البته بیش از ۹۰درصد کشورهای جهان برای ارتباط با ایران مشکلی ندارند.

حرکت انبساطی در حوزه صادرات آغاز شده است

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه حرکت انبساطی در حوزه صادرات آغاز شده است، گفت: امسال نسبت به سال گذشته ما شاهد افزایش ۳۰ درصدی در حوزه صادرات غیر نفتی بوده ایم اما تلاش ما به این میزان محدود نمی‌شود و نگاه ما به جمعیت ۷۰۰ میلیونی کشورهای منطقه محدود نیست، به طوری که در حال حاضر به ۹۰ کشور جهان صادرات داریم.

وی تکمیل زنجیره‌ تولید و صادرات را یکی از ضرورت‌های لازم به منظور رشد و توسعه اقتصادی دانست و افزود: با این اقدام می توانیم به عنوان قطب تولید در حوزه تولید خودرو، کیف و کفش، صنایع غذایی، شیرینی و شکلات و فرش دوباره به جایگاه قبلی خود بازگردیم.

خرّم گفت: طی سال های گذشته حوزه صادرات فرش ما آسیب جدی دیده است اما ما تلاش داریم برند فرش تبریز را به عنوان سکه رایج از لحاظ صادراتی دوباره زنده کنیم.

ایجاد کنسرسیوم های صادراتی برای توسعه صادرات ضروری است

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی گفت: آزادسازی قیمت در تمامی حوزه ها و جنگ اوکراین و روسیه موجب افزایش قیمت ها در سطح جهانی شده است.

صابر پرنیان خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی به عنوان استانی سراسر فرصت، متکی به تولید بخش خصوصی است و ما می‌توانیم با تکمیل زنجیره ها، تقویت شرکت ها و کنسرسیوم صادراتی و فراهم کردن زیرساخت ها نرم افزاری و سخت افزاری، برند و نشان تجاری خود را در جهان مطرح کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تولید باید به تجارت وصل شود، اضافه کرد: باید قبول کنیم که تجارت بسیار پیچیده تر و فنی تر از تولید است و به همین دلیل ضرورت دارد تا رایزنان بازرگانی ما فعالیت گسترده تری داشته باشند اما متاسفانه شاهد هستیم هر کجا کارمند خسته و بی انگیزه ای وجود داشته، به عنوان رایزن بازرگانی فرستاده شده است.

پرنیان گفت: چگونه می توان از کسی که در عمرش یک شکلات هم صادر نکرده است، توقع کمک به بخش صادرات را داشت.

وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت های منطقه آزاد ارس، پیمان شانگهای، اتحادیه تجاری اوراسیا و کشورهای همسایه تاکید کرد و افزود: آذربایجان شرقی از یک طرف به طور مستقیم با اوراسیا در ارتباط است و از طرف دیگر از طریق یک واسطه به اروپا وصل می شود و باید از این فرصت ها برای تجارت و صادرات بهره گرفت.

به گزارش ایرنا، با تقویت زیرساخت ها، فراهم کردن شرایط و امکانات و همچنین شناسایی ظرفیت های موجود در استان های مرزی و مزیت های مناطق آزاد می توانیم در عرصه صادرات به جایگاه بالاتری برسیم.