تهران- ایرنا- سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اشاره به گلایه مسافران از صف طولانی کنترل گذرنامه در ترمینال یک این فرودگاه، گفت: برای راه‌اندازی گیت‌های الکترونیکی کنترل گذرنامه آمادگی داریم، اما حل این به مشکل فراجا مربوط است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سعید چلندری» امروز (دوشنبه) در حاشیه نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا انتقادات وزیر راه و شهرسازی از وضع موجود فرودگاه امام مورد تایید است؟، اظهار کرد اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره وضع نامناسب فرودگاه درست است، فاصله فرودگاه امام با سایر فرودگاه‌های منطقه بسیار زیاد است و حرفی برای گفتن نداریم.

وی زمان کوتاه مدیریت و انتصاب مدیرانی که سواد حوزه صنعت هوایی را نداشتند از جمله دلایل عقب ماندگی در فرودگاه امام اعلام کرد و گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم مدیرانی منصوب شدند که سواد صنعت هوایی را نداشتند.

چلندری گفت: ترمینال یک فرودگاه امام خمینی از سال ۸۴ تا همین امروز توسعه نیافته است و در حالی که برای روزانه ۳۰ پرواز در نظر گرفته شده بود اکنون تا روزی ۲۰۰ پرواز را سرویس می‌دهد.

به گفته سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی، ظرفیت سالانه ترمینال یک ۶ میلیون مسافر است؛ اما اکنون تا ۸ میلیون مسافر را سرویس می‌دهد.

چلندری تاکید کرد که ترمینال یک فرودگاه ظرفیت بیشتری برای سرویس دهی به مسافران را ندارد و بر این اساس مطالعات بازسازی ترمینال یک تمام شده است و اگر هیات مدیره موافقت کند تا قبل از عید بازسازی ترمینال یک فرودگاه آغاز خواهد شد.

چلندری کنترل دستی گذرنامه را یکی دیگر از مشکلات بزرگ در فرودگاه امام خمینی دانست و گفت: در اوج پروازها که ۳ هزار مسافر وارد فرودگاه می‌شوند به دلیل کنترل دستی گذرنامه صف طولانی مسافران تشکیل می‌شود که در شان فرودگاه امام خمینی نیست. این مشکل توسط فراجا حل خواهد شد و فرودگاه امام نیز آمادگی کامل دارد تا از راه‌اندازی گیت‌های الکترونیکی کنترل گذرنامه حمایت کند.

چلندری نبودن سیستم الکترونیکی کنترل گذرنامه در فرودگاه امام خمینی را ناشی از برخی ملاحظات امنیتی اعلام کرد و گفت: اکنون به صورت پایلوت دو گیت الکترونیکی راه‌اندازی شده که اگر طرح با مانعی برخورد نکند، این مشکل بالاخره حل خواهد شد.

چلندری تاکید کرد که گلایه مسافران درباره صف‌های طولانی کنترل گذرنامه دغدغه مدیریت فرودگاه است؛ اما نه کنترل سرور سیستم گذرنامه و نه الکترونیکی شدن گیت‌ها به عهده فرودگاه امام نیست.

چلندری همچنین به مشکل کم‌آبی جدی اشاره کرد و گفت: ۸ حلقه چاه آب در فرودگاه امام وجود داشت که اکنون هر ۸ چاه خشک شده است.

بدهی ۲ هزار میلیاردی ۲ ایرلاین به فرودگاه امام

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی هم چنین گفت: دو ایرلاین ماهان و هما حدود ۲ هزار میلیارد بدهی به فرودگاه امام دارند که مذاکرات و جلسات زیادی برای پرداخت بدهی این دو ایرلاین برگزار شده است.

مشکل مسافربرهای شخصی برای تاکسی‌های فرودگاه

چلندری همچنین به وضعیت نامناسب تاکسی‌های فرودگاه امام خمینی اشاره کرد و گفت: تاکسی‌های فرودگاه امام فرسوده شده‌اند، از طرفی رانندگان تاکسی از میزان کرایه تاکسی‌ها گلایه دارند. اکنون کرایه فرودگاه امام خمینی به تهران بین ۲۹۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است که درخواست افزایش آن تا رقم ۵۰۰ هزار تومان وجود دارد که در صورت موافقت با آن مسافران متضرر خواهند شد، در عین حال با رقم کرایه فعلی نیز رانندگان تاکسی فرودگاه امام متضرر خواهند شد.

وی ادامه داد: در عین حال علاوه بر وجود اسنپ و تپسی در فرودگاه که نمی‌توانیم مانع فعالیت آنها شویم، مسافربرهای شخصی نیز کار را برای ۱۴۰۰ تاکسی ثبت شده در فرودگاه امام سخت کرده‌اند، گاهی تاکسی‌های فرودگاه بعد از یک روز کامل انتظار فقط یک سرویس مسافر را از فرودگاه به تهران منتقل می‌کنند. البته با دادستانی مذاکره شده و به‌زودی مسافربرهای شخصی فرودگاه جمع‌آوری می‌شوند.

مشکلات هایا کارت مسافران دوحه در فرودگاه امام

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی درباره مشکلات مربوط به مسافران دوحه در فرودگاه نیز گفت: آژانس‌های مسافرتی موظف بودند که «هایا کارت» را برای افراد فعال کنند؛ اما تعدادی از مسافران به دلیل اینکه همه بخش‌ها و بندهای هایا کارت آنها فعال نبود امکان ورود به قطر را نداشتند و از پروازهای جا ماندند.

وی گفت: سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها هم هیچ نقشی در هایا کارت ندارند و این موضوع به وزارت گردشگری برمی‌گردد.

چلندری اضافه کرد: روز گذشته تعدادی از مسافران و تماشاگران بلیت برگشت را تهیه نکردند یا اینکه محل اقامت را مشخص نکرده‌اند بنابراین این بندها و بخش‌های در هایا کارت آنها فعال نیست از این رو امکان پرواز به دوحه را نداشتند. نماینده سازمان گردشگری در فرودگاه امام برای رفع این مشکلات در فرودگاه امام حضور پیدا کرده است؛ اما روزانه ۵ تا ۶ نفر به دلیل مشکلات هایا کارت از پروازهای دوحه جا می‌مانند.

به گفته سرپرست شرکت شهر فرودگاهی در روز گذشته ۶ پرواز قطر ایرویز بین تهران- دوحه انجام شد. ایران‌ایر نیز درخواست ۵٨ پرواز برنامه‌ای به قطر داده است که فعلاً مشخص نیست چه تعداد از این پروازها انجام خواهد شد.