مبارک قاسمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مسیر کنونی دسترسی به بندر شیو که در سال ۱۳۶۰ با تلاش جهاد سازندگی احداث شد ۱۳ کیلومتر طول دارد و اکنون با گذشت زمان و نیازهای ایجاد شدن نیازهای جدید، نیاز به بهسازی آن احساس میشود.
وی ادامه داد: این مسیر علاوهبر اهمیت تجاری و بازرگانی از نظر گردشگری نیز دارای اهمیت بوده و در فصل بهار هرمزگان گردشگران فراوانی را جذب خود میکند و از سویی هم بهبود این مسیر از خواسته ها و مطالبههای مردم و بازرگانان فعال در منطقه است.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری پارسیان ادامه داد: مسیر دسترسی جدید به بندر شیو هم اکنون درحال احداث بوده و دارای ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی است که تا کنون برای آن نزدیک به یکصد میلیارد تومان هزینه شده است.
وی اضافه کرد: مسیر جدید هفت کیلومتر از مسیر قبلی دسترسی این روستا به جاده اصلی کوتاهتر بوده که موجب تسریع در حمل و نقل کالا به این بندر میشود و از سویی هم برای تکمیل این مسیر به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری پارسیان ابراز داشت: پیمانکار مسیر دسترسی بندر شیو هم اکنون درحال احداث ابنیههای این مسیر بوده و در صورت تامین اعتبار میتوان آن را تا پایان سال جاری برای استفاده آماده کرد.
بندر شیو با ساختاری تجاری در سال ۹۰ طرح تکمیل ساخت این بندر به همت سازمان بنادر و دریانوردی در قالب بنادر کوچک چندمنظوره و موج شکنهای مردمی در دستور کار قرار گرفت و عملیات احداث آن در سال ۹۴ با رسیدن مساحت حوضچه این بندر به ۱۱٫۵ هکتار به پایان رسید و هم اکنون در فهرست بنادر تحت مالکیت سازمان بنادر قرار دارد.
این بندر در غرب استان هرمزگان(با فاصله ۳۵ کیلومتری از شهر پارسیان و ۱۸۵ کیلومتری از بندر لنگه) تا کشور قطر ۱۱۸ مایل دریایی(هر مایل معادل ۱،۸ کیلومتر) فاصله دارد و بر همین اساس، از برترین ظرفیتهای شهرستان پارسیان و استان هرمزگان به علت نزدیکی به کشور قطر بوده(دارای کمترین مسیر دریایی در استان هرمزگان به بندر الرویس) و می تواند مورد توجه تجار و بازرگانان در زمینه صادرات کالا قرار گیرد.
بندر شیو با فاصله ۳۵ کیلومتری از شهر پارسیان و ۱۸۵ کیلومتری از بندر لنگه تا کشور قطر ۱۱۸ مایل دریایی (هر مایل معادل ۱٫۸ کیلومتر) فاصله دارد.
شهرستان پارسیان در ۵۰۰ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.