کرمان- ایرنا- کمبود پارکینگ در کرمان بویژه در خیابان‌های اصلی و منتهی به ساختمان‌های تجاری و پزشکی سال هاست دغدغه مردم این شهر است؛ دغدغه‌ای که در بخشی از شصت و نهمین نشست عمومی شورا شهر کرمان طی روز دوشنبه ۳۰ آبان نیز مطرح و بر لزوم ایجاد پارکینگ‌های عمومی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهر کرمان از طرفی اگرچه درگیر کمبود پارکینگ است اما از سویی با پارکینگ های فاقد مجوز و نظارتی مواجه است که برخی شهروندان زمین های خود یا دیگران را برای کاربری پارکینگ با قیمت های بدون ضابطه درآورده اند و ضرورت ورود جدی شهرداری و نظارت بر این مساله وجود دارد.

منصور ایرانمنش عضو شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به اینکه مشکلات کمبود پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر کرمان را سال‌های سال می‌بینیم، افزود: اقداماتی در این راستا انجام شده ولی متاسفانه اقدامات موثری نبوده است.

وی ادامه داد: در بسیاری از نقاط شهر کرمان گره‌های ترافیکی به خاطر نبود پارکینگ ایجاد شده است و شمار زیادی از خودروها دوبله توقف می کنند؛ بعضا پارک‌های حاشیه ‌ای خیابان‌ها نیز جوابگو این تعداد خودرو نیست.

وی ادامه داد: در بسیاری از نقاط شهر کرمان گره‌های ترافیکی به خاطر نبود پارکینگ ایجاد شده است و شمار زیادی از خودروها دوبله توقف می کنند؛ بعضا پارک‌های حاشیه ‌ای خیابان‌ها نیز جوابگوی این تعداد خودرو نیست.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

ایرانمنش گفت: شورا به شهرداری در مورد ایجاد پارکینگ تکلیف کند؛ به واسطه اینکه در بعضی جاها شهرداری از مردم به دلیل اینکه نمی‌توانند پارکینگ تهیه کنند به عنوان کسر پارکینگ مبلغی را دریافت می‌کند و سال‌های سال هم این پول در یک حساب مجزا واریز می‌شود و باید این مبلغ برای ساخت پارکینگ هزینه شود.

این عضو شورا تصریح کرد: در مواردی بخش زیرین تقاطع‌های غیرهمسطح به عنوان پارکینگ در نظر گرفته‌ شده، در صورتی که این موارد در جاهای مناسبی واقع نشده و استفاده چندانی از این مکان‌ها به عنوان پارکینگ نمی‌توان کرد.

وی بیان کرد: در خیابان استقلال، چهارراه سمیه و سراسر خیابان شریعتی پارکینگ طبقاتی در سطح شهر کرمان نداریم، در صورتی که ساخت پارکینگ‌های طبقاتی وظیفه شهرداری است.

وی بیان کرد: در خیابان استقلال، چهارراه سمیه و سراسر خیابان شریعتی پارکینگ طبقاتی در سطح شهر کرمان نداریم؛ در صورتی که ساخت پارکینگ‌های طبقاتی وظیفه شهرداری است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

ایرانمنش خاطرنشان کرد: از این رو باید شهرداری‌های مناطق مختلف کرمان، طی یک ماه آینده نیازسنجی داشته باشند و مناطقی که نیاز به پارکینگ دارد را به شورا معرفی کنند حداقل در این دوره شورا چند پارکینگ طبقاتی ساخته شود.

وی تصریح کرد: در کنار ایجاد پارکینگ، درباره استفاده عادلانه از پارک‌های حاشیه‌ای کنار خیابان‌ها نیز باید اقداماتی انجام شود و جاهایی که نیاز است ماموران پلیس راهور حضور داشته باشند و به بحث حمل و نقل و ترافیک در حاشیه مجتمع‌های پزشکی و تجاری در سطح شهر سرو سامانی دهند.

آماده‌سازی شهر برای مراسم سالگرد شهید سلیمانی

نکته مهم دیگری که بخش مهمی از جلسه امروز را به خود اختصاص داد آماده سازی شرایط برای برگزاری مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی بود؛ محمد رضا کمساری عضو شورا با اشاره به اینکه سال گذشته شورا از اقدامات شهرداری درباره سالگرد شهید سلیمانی مطلع نشد، افزود: در راستای آماده‌سازی شهر برای مراسم سالگرد باید نگاه ویژه‌ای شود زیرا مهمانانی که برای این مهم به شهر کرمان می‌آیند هم می‌توانند مبلغ فضای این شهر برای حضور سایر افراد باشند و از طرفی می‌توانند فضای ناآماده شهر را تبلیغ کنند.

حسین چناریان دیگر عضو شورا نیز ادامه داد: در زمینه آماده‌سازی شهر کرمان برای مراسم سالگرد شهادت شهید سلیمانی بحث روشنایی بزرگراه‌ها و خط کشی معابر مدنظر قرار گیرد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

ساماندهی گلزار شهدا

موسوی عضو دیگر شوا نیز گفت: درباره ساماندهی گلزار شهدا با توجه به اینکه این موضوع را استانداری دنبال می‌کند مدیریت شهری خیلی جایگاهی در این زمینه ندارد و اخیرا در جنگل قائم (گلزار شهدا) یکسری معابر در حال کار و زیرسازی است که نمی‌دانم این کار کارشناسی شده یا خیر؟ چون این موضوع در کمیسیون‌های شورا مطرح نشد، این معابری که در این مناطق در حال شکل‌گیری است بار ترافیک را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌کند.

شهردار کرمان نیز گفت: طرح ترافیکی از طرح جامع گلزار استخراج شده و مصوبه ابلاغی شورای ترافیک را نیز در این راستا گرفتیم؛ حتی اطلاع‌رسانی را نیز انجام داده ایم.

ون برای خطوط ویژه

سعید شعرباف با اشاره به اینکه در طرح جامع ترافیک خطوط ویژه‌ای برای حمل و نقل در شهر کرمان دیده شده است افزود: اغلب این خطوط ویژه در معابر اصلی و مرکزی شهر واقع شده و عرض معبرها کم است از این رو امکان ایجاد خط ویژه به سبک بی آرتی‌ها(اتوبوس‌های تندرو) وجود ندارد.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه پیشنهاد مشاوران استفاده از میدل باس(میدل باس‌ها از نظر ظاهری شبیه اتوبوس هستند با ابعادی کوچکتر و البته با کنترل راحت‌تر ) یا ون برای خطوط ویژه است، ادامه داد: با نیت ایجاد خطوط ویژه تعدادی ون خریداری شده و با آمدنشان تحولی در حوزه حمل و نقل عمومی شهر کرمان ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: فراهم شدن این تعداد ون با پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور انجام شده است.

شهردار تصریح کرد: نحوه استفاده از این ون‌ها را وزارت کشور طی یک آیین نامه مطرح خواهد کرد، البته بنای ما در شهرداری این است که با تمرکز بر رانندگانی که در سیستم داخلی خودمان داریم بدون اضافه کردن نیرو این خط ویژه با فعالیت ون‌ها را فعال کنیم.

پرداخت هزینه تخلفات ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری

به گزارش ایرنا موضوع دیگری که در این نشست شورا مطرح شد پرداخت هزینه تخلفات راهنمایی و رانندگی ناوگان حمل و نقل عمومی بود که اعضای شورا نیز درباره آن نظراتی داشتند. سیدمحمد موسوی عضو شورا بیان کرد: در بحث تخلفات راهنمایی و رانندگی، ناوگان حمل و نقل عمومی باید الگو باشد و اگر شهرداری از لحاظ مقررات رعایت نکند جنبه خوبی ندارد.

چناریان نیز با اشاره به اینکه تخلفات ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری در موارد توقف خارج از ایستگاه، نقص اتوبوس ها و مساله کمربنده بوده است، تاکید کرد: بهانه‌ای دست رانندگان از جهت اینکه ادعا کنند راننده مقصر نبوده و مسائل جانبی باعث بروز این تخلفات شده وجود دارد، زیرا بخشی از اتوبوس‌های ما در ناوگان حمل و نقل عمومی فاقد کمربند ایمنی هستند و دوم اینکه نقص اتوبوس‌ها بویژه در قسمت چراغ خطر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری در حوزه حمل و نقل و ترافیک نقش دارد و نباید وسایل حمل و نقل این مجموعه دارای شرایطی باشند که منجر به تخلف شود، تصریح کرد: نواقص وسایل نقلیه باید برطرف و از طرف دیگر رانندگان توجیه شوند.

شعرباف شهردار کرمان نیز بیان کرد: جریمه رانندگان حمل و نقل عمومی نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد کاهش داشته است و نسبت به گذشته رانندگان در بحث‌های رعایت قوانین بیشتر احتیاط می‌کنند.

دغدغه‌ حق عضویت اتحادیه حمل و نقل بار

به گزارش ایرنا پرداخت هزینه ۱۲۵ میلیون تومانی حق عضویت در اتحادیه حمل و نقل بار نیز یکی از موضوعات مطرح در این نشست شورا بود؛ محمد امینی‌زاده عضو شورا گفت: به منظور تامین هزینه کمتر و کیفیت بالاتر نیازمندی‌های مشترک آموزشی، فنی، تخصصی، سخت افزاری و نرم افزاری سازمان های متولی حمل و نقل بار شهری در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر، اتحادیه حمل و نقل بار از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور شکل گرفته است.

موسوی نیز ادامه داد: سازمان شهرداری‌ها که از جیب خود هزینه حق عضو در اتحادیه حمل و نقل بار را پرداخت نمی‌کند، شهرداری این هزینه را پرداخت می کند و ما نیز این بار را به مردم تحمیل می‌کنیم.

ایرانمنش عضو دیگر شورا نیز بیان کرد: بحث اتحادیه‌ها در کشور بحث جدیدی نیست و سال‌های سال اتحادیه‌ها بوده اند.

وی ادامه داد: ناچاریم بخاطر مردم این حق عضویت را به اتحادیه‌ها پرداخت کنیم و اگر بنا به اصلاح پرداخت این حق عضویت باشد باید از وزارت کشور پیگیری شود.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: به لحاظ اینکه این اتحادیه‌ها باید یکسری خدمات ارائه کنند از طرف سازمان شهرداری‌ها این موضوع پیگیری شود.

شهردار نیز ادامه داد: متاسفانه یا خوشبختانه وزارت کشور برای اتحادیه‌هایی که ایجاد کرده هم برای بار و هم تاکسیرانی انحصاری را ایجاد کرده است؛ مثلا برای مجوزها و سوخت چه برای بار و چه برای تاکسیرانی باید از طریق این اتحادیه‌ها عمل کنیم.

فتح‌الله مویدی عضو شورا نیز بیان کرد: متاسفانه مملکت ما به گونه‌ای شده که هر ارگان و اتحادیه‌ای دست در جیب مردم کرده است؛ بر چه اساسی ۱۲۵ میلیون تومان به این اتحادیه پرداخت شود و شما حساب کنید در سراسر کشور چه پولی به حساب این اتحادیه‌ها می‌رود.

وی ادامه داد: هرگونه پولی که از مردم گرفته می‌شود باید طبق قانون باشد؛ هرگونه پولی که از مردم گرفته می‌شود باید یکسری خدمات ارائه دهند؛ دستگاه های نظارتی ما باید قوی تر عمل کنند.