در حالی که مردمان صدها روستای مسیر شهر دهدشت تا مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کاهش راه ارتباطی از این جاده برای تردد استفاده می کنند وجود چندین تونل تاریک، نصب نشدن نیوجرسی و خط کشی سبب شده تا با کمترین بی احتیاطی رانندگان، حادثه ای رخ داده و به کشته و زخمی شدن مسافران مسیر منجر شود.
فاصله راه ارتباطی مناطق مختلف از مسیرهای دیگر تا بخش دیشموک ۳۰۰ کیلومتر، بخش چاروسا ۲۸۰ کیلومتری و شهرستان لنده با شهر یاسوج ۲۴۰ مرکز استان است که با استفاده از این جاده به ترتیب به ۱۹۰ ، ۱۷۰ و ۱۴۰ کیلومتر کاهش می یابد به همین علت شهروندان حاضر نیستند از جاده قبلی برای عبور و مرور استفاده کنند آنان اعتقاد دارند هر چند این جاده در حال ساخت است اما به دلیل کم بودن زمان رسیدن به مقصد و کاهش سوخت مورد نیاز از آن مسیر استفاده می کنند .
اگرچه جاده ارتباطی پاتاوه دهدشت یکی از مهمترین طرح های تحول آفرین برای توسعه و خروج روستاهای زیادی از بن بست ارتباطی است اما از مسوولان دولت سیزدهم انتظار می رود تا با ایمن سازی جاده ذکر شده در کمترین زمان ممکن شیرینی این خدمت در کام مردم تلخ نشود.
براساس برنامه ریزی انجام شه قرار است با تکمیل شدن جاده پاتاوه - دهدشت در سال آینده ۴۰۰ روستا با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از جاده دسترسی مناسب برخوردار شده و خدمت رسانی دولت به ساکنان آنها به سهولت صورت گیرد اما نیاز است تا برای کاهش حوادث جاده ای جاده مذکور در این فاصله چاره اندیشی شود.
دیدگاه کارشناسان
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده از جاده پاتاوه به دهدشت به دلیل نداشتن امکانات ایمنی مانند خط کشی، تجهیز نشدن تونل های این مسیر به روشنایی و نصب نشدن نیوجرسی برای کاربران جاده ای خطر آفرین است.
بهنام ویسی پور با اشاره به اینکه تونل نخست جاده از سمت دهدشت به پاتاوه یکی از خطرناک ترین نقاط آن است تصریح کرد: تجهیز جاده در حال ساخت مذکور به زیرساخت های ایمنی ضرورتی برای حفظ جان مسافران مسیر است.
وی با اشاره به اینکه هفته گذشته یک حادثه رانندگی منجر به فوت در جاده مذکور رخ داد گفت: به تازگی گشت اختصاصی راهنما و رانندگی در جاده ارتباطی پاتاوه به دهدشت راه اندازی شده است.
ویسی پور تاکید کرد: تیم نظارتی با رانندگانی که در این مسیر اقدام های خطرساز چون سرعت زیاد، انحراف به چپ و سایر تخلفات را انجام دهند برابر قانون برخورد می کند.
ایجاد زیرساخت های ایمنی نیازمند اعتبار
مدیرکل ساخت و توسعه راه های جنوب کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره زمان ایمن سازی جاده در حال ساخت پاتاوه به دهدشت گفت: در زمان حاضر عوامل اجرایی در حال ساخت پروژه هستند و در صورت تامین اعتبار ایمن سازی جاده در زمان از پیش تعیین شده انجام می شود.
علی اکبر محمدی تاکید کرد: تنها برای تجهیز تونل های جاده پاتاوه به دهدشت به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ مترو تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است.
وی با اشاره به ضرورت ایمن سازی جاده و پایین بودن تخصیص اعتبار برای این طرح تصریح کرد: برای شتاب بخشی به انجام عملیات اجرایی طرح مذکور تزریق اعتبار به آن ضروری است.
پروژه بزرگ ملی پاتاوه به دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر که از مهمترین طرح های عمرانی استان است و مسوولان محلی پیشتر گفته بودند که۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور برای این طرح مصوب شده که تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان از این میزان اختصاص و به این طرح تزریق شده است.
آنان تاکید کردند که همچنین ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات تهاتر نفت در سفر رییس جمهور برای طرح جاده پاتاوه دهدشت مصوب شد که در صورت تامین این میزان اعتبار امسال این طرح به غیر از تونل شماره چهار به طور رسمی افتتاح می شود.
اهمیت جاده پاتاوه به دهدشت
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص این طرح تاکید کرد: جاده پاتاوه به دهدشت به عنوان کریدور شمال به جنوب یکی از مهمترین طرح های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد بشمار می رود که روند اجرای آن با حمایت دولت در مراحل پایانی قرار گرفته است.
علی شهابی نسب عنوان کرد:طرح احداث جاده پاتاوه به دهدشت علاوه بر کارکرد ملی آن، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده ای و محرومیت خارج می کند.
وی تاکید کرد:به قیمت امروز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای جاده پاتاوه به دهدشت سرمایهگذاری شده است.
مزایای جاده پاتاوه به دهدشت
آن طور که کارشناسان حوزه راه و شهرسازی می گویند:این جاده علاوه بر خارج کردن شهرستان کهگیلویه به صورت کلی از بن بست ، ارتباط ۲ بخش دیشموک ، چاروسا و شهرستان لنده را به صورت مستقیم با یاسوج مرکز استان متصل می کند .
این صاحب نظران تاکید می کنند که ساخت محور پاتاوه - دهدشت تحولات شگرف ملی و محلی در پی خواهد داشت بطوری که با اتمام ساخت این مسیر، فاصله بندر امام خمینی (ره) تا اصفهان ۲۷۰ کیلومتر و زمان عبور از مسیر نیز چهار ساعت کاهش خواهد یافت.
آنان اعتقاد دارند که با بهره برداری از این جاده با در نظر گرفتن میانگین ۶۰ کیلومتر سرعت در ساعت برای عبور وسایط نقلیه، بیش از چهار ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید پاتاوه - دهدشت به وجود خواهد آمد که نقش چشمگیری در کاهش سوخت و استهلاک وسایط نقلیه و اتلاف وقت بدنبال خواهد داشت.
پروژه بزرگ ملی پاتاوه - دهدشت در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط استانهای جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان های مرکزی ایران برقرار می کند و نقطه ثقل و میانبر بین استانهای قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب میآید.
از سوی دیگر جاده پاتاوه - دهدشت با عبور از چشم انداز های زیبای طبیعی در شهرستان های دنا و بویراحمد و سپس کهگیلویه به بهبهان در استان خوزستان وصل می شود که از مزیت های مهم آن در حمل و نقل کالا ، مسافر و گردشگری است .
عملیات اجرایی این جاده ملی در سال ۷۴ آغاز و برای سهولت کار طرح به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه های اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعه های دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر است.