اهواز - ایرنا - یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: ذات الریه و سینوزیت از جمله مهمترین بیماری های عفونی است که با باکتری پنوموکوک ایجاد می‌شود.

دکتر شکراله سلمان زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: پنوموکوک یک باکتری است که عامل عفونت ذات الریه، سینوزیت و یا عفونت گوش است و از جمله عوارض عفونت‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا است.

وی افزود: باکتری پنوموکوک از باکتری‌های شایع است که علاوه بر اینکه عفونت‌های ویروسی زمینه ساز آن هستند به صورت خود به خودی نیز ایجاد می شود.

سلمان زاده ادامه داد: در افراد پر خطر از جمله بیماران مبتلا به آسم، دارای بیماری‌های مزمن ریوی، نقص سیستم ایمنی، مبتلا به سرطان و یا افرادی فاقد طحال بهتر است واکسن پنوموکوک تزریق کنند.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: بیماری آنفلوآنزا به خودی خود ویروسی است و نیازی به آنتی بیوتیک ندارد اما زمانی که عفونت ثانویه باکتریال را به دنبال داشته باشد استفاده از آنتی بیوتیک لازم است.

وی توصیه کرد: در هنگام ابتلا به عفونت های ویروسی نباید خودسرانه آنتی بیوتیک استفاده شود چون در صورت بروز عفونت های باکتریال از جمله پنوموکوک مقاومت ایجاد می شود.