بیرجند - ایرنا - جمعی از جوانان خراسان جنوبی در نشست هم‌اندیشی با استاندار که در راستای استفاده از ظرفیت آنان در تصمیم‌سازی برای رفع مشکلات استان تشکیل شد، به بیان نظرات، دغدغه‌ها و ارائه راهکارها برای رفع آنها پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت شامگاه سه‌شنبه در این نشست که ۲ ساعت و نیم به طول انجامید، سخنان جوانان را شنید و قشرهای مختلف جوان نیز بدون واسطه نقطه نظرات و مطالبات خود را در حضور نماینده عالی دولت در استان مطرح کردند.

تسریع در تکمیل خانه جوان، ادامه‌دار بودن این نشست‌ها، استفاده از ظرفیت جوانان در توسعه استان، کمبود اعتبار، راه‌اندازی کارگاه‌های خلاق، انتقاد از بروکراسی اداری در ادارات، راه‌اندازی اردوهای راهیان پیشرفت، توجه به گردشگری مقاومت، راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ و انتقاد از نبود شورای اندیشه‌ورز برای تولید محتوا در فضای مجازی از مهمترین دغدغه‌ها و مطالبات جوانان در این نشست صمیمی بود.

مدیر گروه جهادی میثاق الجواد (ع) که در منطقه مرزی دُرح شهرستان سربیشه فعالیت دارد اولین نفری بود که در نشست با استاندار خراسان جنوبی باب درد دل را باز کرد و گفت: گروه‌های جهادی دیدبان نهادهای دولتی در مناطق مختلف هستند و مشکلات مردم را احصاء و منتقل می‌کنند.

حجت‌الاسلام محمدصادق تابعی با اشاره به فصل سرما از مسئولان خواست با رفع موانع روند گازکشی منازل در روستاهای محروم را تسریع کنند چرا که آسیب جدی برای منطقه است.

وی با بیان اینکه درخصوص مسایلی که امروز در جامعه رخ داده نیازمند کارهای فرهنگی هستیم افزود: گاهی همایش‌هایی در استان برگزار می‌شود که خروجی ندارد، درخواست ما این است که اعتبارات هزینه شده برای این همایش‌ها، در اختیار جوانان جهادی کف میدان قرار داده شود.

لزوم شفاف‌سازی واگذاری باغ جهانی اکبریه به بنیاد علوی

فعال حوزه گردشگری خراسان جنوبی هم ضمن تشکر از نگاه استاندار به حوزه گردشگری گفت: ظرفیت‌های حوزه گردشگری بسیار متنوع است و ثبت بیش از ۹۵۰ اثر در فهرست آثار ملی و چهار اثر ثبت جهانی از ظرفیت‌های غنی خراسان جنوبی حوزه گردشگری است.

احمد کاشانی افزود: ژئوپارک طبس به عنوان اثر ارزشمند در آستانه ثبت جهانی است که امیدواریم با پیگیری‌های جدی مدیریت عالی استان ظرفیت دیگری را به آثار جهانی خراسان جنوبی اضافه کنیم.

وی با اشاره به برخی شایعات درخصوص واگذاری باغ جهانی اکبریه بیرجند برای احداث موزه به بنیاد علوی، خواستار شفاف شدن این موضوع توسط استاندار خراسان جنوبی شد.

این فعال گردشگری بیان کرد: فعالان گردشگری بیرجند در زمینه خروج میراث فرهنگی از باغ اکبریه بیرجند بسیار نگران هستند چرا که این خروج باعث تعطیلی چهار موزه می‌شود.

راه‌اندازی کارگاه‌های خلاق در راستای توسعه مشاغل خانگی

دبیر سازمان مردم‌نهاد مهرآفرینان عصر کویر هم با انتقاد از اجاره‌بهای سنگین مکان‌های استقرار سمن‌ها، خواستار تکمیل خانه جوان مرکز استان در راستای فعالیت سمن‌ها و جوانان شد.

عارف علی‌آبادی بیان کرد: خانه جوان می‌تواند مکانی برای فعالیت تمامی سمن‌ها باشد که اکنون به این خانه در این شرایط اقتصادی جامعه نیاز دارند.

وی با اشاره به لزوم راه‌اندازی کارگاه‌های خلاق برای توسعه مشاغل خانگی گفت: با راه‌اندازی این کارگاه‌ها در زمینه برندسازی و بازاریابی محصولات استان ورود پیدا خواهیم کرد اما در زمینه راه‌اندازی آن نیازمند تخصیص اعتبار هستیم.

این فعال اجتماعی محصولات خراسان جنوبی در بخش کشاورزی و صنایع دستی را بی‌نظیر خواند و گفت: برندسازی و بازاریابی محصولات نقش موثری در توسعه اقتصادی کسب و کار افراد تولیدکننده دارد.

انتقاد از بروکراسی اداری

نماینده سمن رهسا هم با انتقاد از بروکراسی اداری در ادارات استان گفت: از ظرفیت جوانان بیش از گذشته در راستای توسعه استان استفاده شود.

محمدمهدی شیروانی بیان کرد: تاکیدات و دستورات استاندار در حمایت از جوانان در ادارات و بانک‌ها روی زمین می‌ماند و اجرایی نمی‌شود.

فعال حوزه تمدن اسلامی و ایرانی هم با اشاره به برکات نشست‌های جوانان با استاندار، گفت: درخواست ما این است که این جلسات ادامه‌دار باشد.

لزوم تکمیل خانه جوان

امیرحسین مقری با تاکید بر لزوم تکمیل خانه جوان بیرجند افزود: امیدواریم این طرح در اسرع وقت تکمیل شود تا هرچه سریعتر سمن‌ها از این بی‌سرپناهی خارج شوند و برای تکمیل آن نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی با اشاره به برکت خوب حضور جمعی از جوانان در این نشست‌ها گفت: برخی مناطق از جمله روستاهای مرزی خراسان جنوبی همچنان کم برخوردار و نیازمند توجه جدی هستند.

مقری با انتقاد از اینکه در مناطق مرزی و روستایی منازل مردم فاقد گازکشی است افزود: در این زمینه باید مسئولان ورود جدی داشته باشند تا مشکل مردم رفع شود.

در پاسخ به این دغدغه استاندار خراسان جنوبی به معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ماموریت داد که موضوع را بررسی و در راستای رفع آن با مسئولان متولی در اسرع وقت نشست برگزار کند.

فعال حوزه تمدن اسلامی و ایرانی همچنین از استاندار خراسان جنوبی خواست تجهیزات مازاد ادارات در اختیار سازمان‌های مردم نهاد قرار گیرد.

وی با اشاره به ضعف زیرساخت‌های اوقاف فراغت در خراسان جنوبی گفت: جوانان در کشور ما اسیر فضای مجازی دشمنان هستند که باید بیش از گذشته در این زمینه کار شود.

مقری بیان کرد: در این شرایط جامعه باید روحیه امید را در مردم زنده کنیم و سمن‌ها در این راستا بهترین گزینه با برگزاری جشن‌ها و مسابقات هستند تا فضای شهر عوض شود.

توجه ویژه به مناطق مرزی با ضریب بالای محرومیت

مدیر کانون مثبت زندگی خراسان جنوبی نیز با اشاره به وجود ۳۷ مرکز مثبت زندگی در این استان گفت: مراکز مثبت زندگی، بهزیستی کوچک و محلی در راستای حل مشکلات جامعه هدف هستند.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه هر مرکز مثبت زندگی به طور متوسط ۴۵۰ نفر را زیر پوشش دارد، بیان کرد: در زمینه ارائه خدمات مفیدتر و موثرتر نیازمند تخصیص اعتبار و حمایت استانداری هستیم.

فعال حوزه آسیب‌های اجتماعی در ادامه این نشست آسیب‌های اجتماعی را موضوع پیچیده و چند بعدی دانست و اظهار داشت: انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی این است که همراهی بیشتری با سازمان‌های مردم نهاد داشته باشند.

رضایی گفت: لازم است آسیب‌های اجتماعی در استان اولویت‌بندی و همه ظرفیت دستگاه‌ها و سمن‌ها بر اولویت‌ها متمرکز شود.

وی عنوان کرد: گاهی جلسات مسئولان خروجی ندارد و طرحی در محله موسی بن جعفر (ع) شهر بیرجند در حال اجراست که نیازمند همراهی مسئولان در  اجرای موفق این طرح هستیم.

مسئول گروه جهادی به وقت مهربانی هم به استاندار گفت: انتظار ما این است کالاهای اهدایی به مردم از محصولات تولیدی خراسان جنوبی تامین شود تا به نفع تولیدکنندگان بومی باشد زیرا محصولات تولید داخل استان باکیفیت است.

سیدرضا عسکری همچنین خواستار توجه ویژه به مناطق مرزی استان با توجه به ضریب بالای محرومیت شد.

درخواست برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت و گردشگری مقاومت

دبیر سازمان مردم‌نهاد بانوان مهرگستر هم به موضوع خانه جوان بیرجند اشاره کرد و گفت: این ساختمان قرار بود بهمن سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری برسد و هنوز طرح دارای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی است و در سه سال اخیر پیشرفتی نداشته است.

شهریاری افزود: این طرح در بخش‌هایی از جمله شیشه‌ها دچار تخریب شده که امیدواریم در راستای رفاه جوانان هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

وی درخواست کرد که در زمینه ازدواج آسان جوانان سالن‌های خالی ادارات در اختیار آنان قرار گیرد تا هزینه ازدواج کاهش یابد.

در ادامه دبیر سمن نشاط‌گستر سفیران خاوران با انتقاد از کمبود اعتبار برای حمایت از طرح‌ها و ایده‌های سمن‌ها گفت: درخواست ما این است که از طرح‌های بکر سمن‌ها و جوانان بیشتر از گذشته حمایت شود.

حجت مساح خواستار راه‌اندازی اردوهای راهیان پیشرفت در راستای معرفی ظرفیت‌های مختلف نظام و کشور برای دانش‌آموزان و دانشجویان شد و افزود: در این زمینه نیازمند حمایت هستیم تا به نحو احسن این اردوها را برگزار کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت غنی خراسان جنوبی در زمینه گردشگری مقاومت با توجه به واقعه صحرای طبس، گفت: در این خصوص برنامه‌ریزی شود تا در سالگرد وقوع این حادثه در اردیبهشت ماه سال آینده بر این شاخه از گردشگری بیشتر کار شود.

انتقاد از نبود شورای اندیشه‌ورز برای تولید محتوا در فضای مجازی

همچنین مددکار اجتماعی در حوزه اعتیاد خواستار راه‌اندازی هرچه سریعتر مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ در خراسان جنوبی شد و گفت: در زمینه درمان اعتیاد در استان حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد.

امیر عبداللهی مقدم بیان کرد: در زمینه درمان اعتیاد باید بیش از گذشته ورود شود و نیازمند حمایت جدی مسئولان هستیم.

فعال حوزه فضای مجازی خراسان جنوبی هم گفت: مقام معظم رهبری چند سال قبل فرمودند که اهمیت فضای مجازی مانند اهمیت انقلاب اسلامی است و امروز همه ما این جمله را خوبی درک می‌کنیم که از دست دادن فضای مجازی چقدر می‌تواند آسیب‌زا باشد.

کاظمی‌تبار افزود: در استان نسل جوانان انقلابی برای تولید محتوا در فضای مجازی نداریم و در این زمینه کارهای اثرگذار صورت نمی‌گیرد.

وی با انتقاد از اینکه شورای اندیشه‌ورز و اتاق فکر برای تولیدات محتوایی در استان نیست عنوان کرد: در خراسان جنوبی هرگز شبکه تولیدکننده فنی تولید محتوا نداشتیم و تاکنون هیچ وقت برای مدیریت فضای مجازی دور یک میز جمع نشده‌ایم.

این فعال فضای مجازی گفت: همچنین استفاده جوانان از فضای ورزشی ادارات بسیار پایین است.

تلاش برای تکمیل خانه جوان 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست از پیشرفت ۸۵ درصدی ساختمان خانه جوان بیرجند خبر داد و گفت: برای تکمیل این طرح به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا دغدغه جوانان منطقه برای همیشه رفع شود.

محمدرضا طالبی‌ مقدم افزود: با پیگیری از مسئولان وزارت ورزش و جوانان، قول تامین اعتبار کامل خانه جوانان بیرجند داده شد تا هرچه سریعتر این طرح تکمیل شود.

وی با اشاره به تامین مکان مرکز ماده ۱۶ (ترک اعتیاد اجباری) در بیرجند توسط مجموعه بهزیستی بیان کرد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان باید نسبت به تجهیز این مرکز اقدام کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و درمان اعتیاد افراد درگیر با مواد مخدر راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ در دستور کار جدی استان قرار گرفت چرا که ایجاد و راه‌اندازی آن از اولویت‌های مهم حوزه مبارزه با مواد مخدر است.

در پایان این نشست استاندار خراسان جنوبی به معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ماموریت داد نشست‌های تخصصی با جوانان به‌طور مستمر برگزار و مسائل مطرح شده مورد بررسی و راهکارهای لازم برای حل آنها ارائه شود.