ایلام - ایرنا - مشاور وزیر جهاد کشاورزی در حوزه امنیت غذایی گفت: ۱۲۲ چالش از ۱۴ استان کشور در حوزه زیربخش های کشاورزی احصا شده که نهاده های دامی و خشکسالی از مهم ترین این چالش ها محسوب می شوند.

حمید اورعی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مشکلات حوزه نهاده های دامی نسبت به گذشته کمتر شده است و باتوجه به بارگیری نهاده های دامی به استان های مبدا، دامداران و تعاونی ها از طریق بازارگاه امکان خرید نهاده ها را دارند.

وی افزود: در استانی چون ایلام چالش مهم موضوع کم آبی و خشکسالی است و در سه سال گذشته ایلام جزء کم بارش ترین استان های کشور بوده که این موضوع لطمه ی زیادی به کشاورزی استان وارد کرده است.

اورعی یادآور شد: برای استان هایی با تنش آبی نظیر ایلام، تغییر الگوی کشت منطبق با طرح تحول کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب، کشاورزی بهینه و اجرای الگوی کشت پیشنهاد و اجرایی می شود.

وی هدف از سفرهای استانی را بحث امنیت غذایی بر پایه برنامه تحول کشاورزی برشمرد و ادامه داد: برنامه تحول کشاورزی با رویکرد جهادی است که این برنامه توسط نخبگان علوم کشاورزی تدوین شده و با افق چهارساله تا پایان فعالیت دولت سیزدهم در حال اجرا است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در حوزه امنیت غذایی هدف از اجرای این برنامه توضیح داد: با توجه به اینکه کشور ما در حال گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی نوین و علمی است، در این برنامه تحول کشاورزی موضوعات مختلفی در حوزه تحولات کشاورزی مطرح و گنجانده شده است تا سبک کشاورزی و تولیدات این حوزه به استانداردهای روز دنیا نزدیک تر شود.

وی گفت: در راستای اجرای کامل این طرح، مشکلات و نقاط قوت و ضعف زیربخش های کشاورزی در حوزه های مختلف طی بازدیدهای میدانی از عرصه ها و رایزنی و نشست های تخصصی با کارشناسان و مسوولان مرتبط با کشاورزی احصا و به وزیر و مسوولان مربوطه گزارش می شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در حوزه امنیت غذایی اظهار داشت: پایه های تولید کشاورزی در زیربخش های مختلف زراعی و دامی، میزان و نوع استفاده از سموم و کودهای شیمیایی، نهاده های دامی و گیاهی، بذور گواهی شده و سایر موارد مطابق با استانداردهای روز دنیا است.

اورعی تاکید کرد: ایران در حوزه صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای بین المللی و کشورهای متقاضی عملکرد مطلوبی داشته و موردی از برگشت و عودت محصولات نداشته ایم و اقبال خوبی در حوزه صدور محصولات زراعی و دامی به خارج از کشور داشته ایم.

بازدید میدانی از عرصه های کشاورزی و دامی، برگزاری نشست های تخصصی با دستگاه های مرتبط با ستاد تنطیم بازار و امنیت غذایی و اتحادیه های بهره برداران بخش خصوصی از دیگر برنامه های سفر ۲روزه مشاور وزیر جهاد کشاورزی به استان ایلام بود.