قشم - ایرنا - کتاب «مبانی و اصول مدیریت سبز» اثر «مرتضی فاخری» با موضوع مدیریت محیط زیست از سوی انتشارات راز نهان چاپ و منتشر شد.

مرتضی فاخری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: مدیریت سبز یک مفهوم دانشگاهی (آکادمیک) به شمار می آید که در همین راستا کارهای پژوهشی و علمی زیادی برای تبیین این مفهوم تازه مدیریتی انجام شده است.

وی ادامه داد: اگر چه هنوز تردیدهای برای عملیاتی شدن این نوع مدیریت وجود دارد، اما دستاوردهای خوبی هم داشته است.

این نویسنده توضیح داد: باید توجه داشت که این مدیریت یک سبک تازه در مدیریت کسب و کار نیست بلکه یک ساختار یا به عبارت دقیق تر یک فرآیند ساختاری کسب و کار است. به سخن دیگر، مدیریت سبز، روش های ایجاد سود و منفعت را تولید می کند.

فاخری اضافه کرد: مدیریت سبز، بکارگیری موثر و کار آمد تمامی منابع مادی و انسانی برای هدایت و کنترل سازمان برای نیل به اهداف زیست محیطی با سازماندهی و برنامه ریزی است.

وی گفت: همانگونه که صاحب نظران علم مدیریت بدان اشاره می کنند مدیر باید در تمام زمینه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نظایر آن حضور داشته باشد و سازمان ها با بهره مندی از مفاهیم و شاخص های مدیریت سبز، برای نیل به وضعیت سبز که یکی از مصادیق آن مصرف بهینه انرژی است، اهتمام داشته باشند.

این پژوهشگر و نویسنده جوان در حوزه دریا و مدیریت افزود: بدون شک، شناخت مدیریت سبز و تاثیر آن در کارآمدتر بودن هر چه بیشتر رفتارهای مدیریتی، می تواند در بهبود و ارتقا آن سازمان و همچنین منابع انسانی و ثبت سرمایه در گردش آن سازمان، یاری رسان باشد.

کتاب «مبانی و اصول مدیریت سبز» در ۶ فصل مدیریت استراتژیک، مدیریت سبز، مدیریت سازمان سبز، بازاریابی سبز، کسب و کار سبز و راه اندازی کسب و کار سبز از کجا آمد، منتشر شده است.

پیش از انتشار کتاب «مبانی و اصول مدیریت سبز» نیز مرتضی فاخری چهار جلد کتاب با سرنویس های «مدیریت استعداد کارکنان؛ کلید نوآوری در سازمان»، «بازاریابی سبز؛ مولفه ها و موانع تحقق»، «نقش منابع انسانی در توسعه دریا محور» و «روانشناسی سازمانی» را به نگارش و زیور طبع رسانده بود.